بین الملل

بحران رکود تورمی دامن آمریکا را گرفت

در حالی که اقتصاددانان در مورد احتمال رکود تورمی در اقتصاد جهانی از سال آینده بحث می کنند اما وضعیت اقتصادی ایالات متحده نشان می دهد این کشور از هم اکنون به رکود تورمی نزدیک تر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی در حالی که اقتصاددانان در مورد احتمال رکود تورمی در اقتصاد جهانی از سال آینده بحث می کنند اما وضعیت اقتصادی ایالات متحده نشان می دهد این کشور از هم اکنون به رکود تورمی نزدیک تر شده است.

همچنین بخوانید

محمد العریان، اقتصاددان و رئیس کالج کوئینز در دانشگاه کمبریج گفته است متأسفانه فرود نرم تورم به سطوح امن – که نرخ رشد بالا و اشتغال بالا را حفظ می کند. نرخ – بعید شده است.”

العریان در اظهارات خود افزود: دسترسی به این منطقه ناشی از سیاست های اشتباه فدرال رزرو آمریکا بوده است و حتی اگر مسئول مشکل تورم به دلیل خارجی بودن و مرتبط با زنجیره تامین نیست. اما مدیریت آن در ابتدا کند بود و به دنبال آن واکنش خشونت آمیزتری به دنبال داشت.این امر ضروری است که باعث شد بازارها اعتبار بانک مرکزی را زیر سوال ببرند و بسیاری از بانک های مرکزی در سراسر جهان نیز همین اشتباه را مرتکب شدند.

العریان توضیح داد: مشکل اعتماد به سیاست های بانک های مرکزی طی دو سال گذشته بازارها را به سمت نوسانات شدید سوق داده است.

وی دلیل این امر را این موضوع دانست که از دست دادن اعتبار بازارها عمدتاً به این دلیل است که بانک‌های مرکزی سیاست‌های خود را آشکار می‌کنند و نتایجی را که می‌خواهند از طریق این سیاست‌ها به دست آورند و سپس بازیگران اصلی بازارها این اهداف را اتخاذ می کنند و در یک گروه و یک راه برای رسیدن به این هدف با یکدیگر همکاری می کنند، اما ضعف اعتماد به این معنی است که بازارها نسبت به انتظارات خود از اقدامات بانک مرکزی زود واکنش نشان می دهند و گامی جلوتر از آن برداشته می شوند، حتی ضرر بازار. قبل از تصمیمات فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره، سناریویی از “ضعف اعتماد” بود.

العریان خاطرنشان کرد: بحران کنونی در حال گسترش بیشتر است، زیرا شرکت ها نمی توانند هزینه ها را به مصرف کنندگانی که از قبل نسبت به آینده اقتصاد بدبین هستند و افزایش احتمال سقوط به رکود و در نتیجه از دست دادن شغل، که آنها را به سمتی سوق می دهد، منتقل کنند.

وی افزود: محرک‌های تقاضای مصرف‌کننده نه تنها به اندازه درآمد فعلی افراد مربوط می‌شود، بلکه بیشتر به انتظارات آنها از درآمد آتی مربوط می‌شود و بنابراین هر چه تصویر تیره‌تر از آینده باشد، تقاضا کمتر می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا