ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بهبود کیفیت دیسک چند منظوره دیجیتالی با پوشش‌های نانویی

یکی از شرکت‌های فناور دیسک چند منظوره دیجیتالی (DVD۹) ۱۲۰ میلیمتری با ظرفیت ۹ گیگابایت دارای پوشش نانومتری تولید کرده که اعمال این پوشش موجب بهبود کارایی این محصول شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یکی از تجهیزات مورد استفاده در ذخیره‌سازی اطلاعات CD و DVD است که اطلاعات به وسیله لیزر و ایجاد حفره‌های کوچک در شیارهای حلزونی مارپیچی در سطح آن ذخیره می‌شود.

این اطلاعات به صورت ارقام صفر و یکی (باینری) بر روی دیسک، کد شده و با لیزری ضعیف‌تر و یک چشم الکتریکی (فوتوسل) در دیسک‌گردان‌های نوری خوانده می‌شوند. انواع مختلفی از این دیسک‌ها بر اساس حجم ممکن برای ذخیره سازی اطلاعات وجود دارد که در این بین می‌توان به سی دی (CD)، دی وی دی (DVD) و دی وی دی ناین (DVD۹) اشاره کرد.

ابعاد این دیسک‌ها مشابه یکدیگر بوده و فرایند تولید و نوع مواد مورد استفاده نیز تقریبا مشابه است. معمولا یک DVD از چهار لایه ساخته شده و ضخامت ۱٫۲ میلی‌متر دارد. به منظور افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات روی DVD از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود.

یکی از این روش‌ها تغییر تعداد لایه‌های DVD است. بر این اساس سه نوع DVD یک طرفه-تک لایه (۴٫۷ گیگابایت)، یک طرفه-دولایه (۸٫۵ گیگابایت)، دو طرفه-دو لایه (۱۷ گیگابایت) وجود دارد. DVD۹ از دو لایه اکتیو و دامی تشکیل شده است که لایه اکتیو تقریبا ۱۵ نانومتر متالایز و لایه دامی ۴۲ نانومتر متالایز می‌شود. ظرفیت DVD۹ دو برابر ظرفیت سایر DVDها است و در هر دولایه اطلاعات دارد، بدین ترتیب که رایترها ابتدا با یک فرکانس اطلاعات لایه اکتیو را می‌خوانند و سپس با تغییر فرکانس اطلاعات لایه دامی را بازخوانی می‌کنند. روش دیگر برای افزایش ظرفیت DVD، اعمال پوشش نانومتری در سطح دیسک است که موجب بهبود خصوصیاتی همچون بازتابش نور و قابلیت خوانش می‌شود.

به نقل از ستاد نانو، DVD تولید شده توسط یکی از شرکت‌های فناور دارای پوشش با ضخامت کمتر از ۷۰ نانومتر بوده که از جنس پلی‌کربنات است. این دیسک‌ها از ظرفیت ۸٫۵ گیگابایت برخوردار هستند.

CDهای تولید شده توسط این شرکت دارای پوششی با ضخامت کمتر از ۱۰۰ نانومتر هستند که از ظرفیت ۷۰۰ مگابایتی برخوردارند. اعمال پوشش نانومتری با استفاده از روش اسپاترینگ بر سطح سی دی، موجب بهبود کارایی این محصول بر اساس نتایج حاصل از آزمونه‌ای داتاریوس، بازتاب و خوانش و رایت دیسک شده است. همچنین کاهش ضخامت پوشش اعمالی بر سطح دیسک، موجب کاهش قیمت آن نیز شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا