امور زیربناییراه و ساختمان

قیمت ۴۰ میلیونی هر متر مسکن در تهران/ آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن

بر اساس اعلام بانک مرکزی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت به متری ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده که رشد ماهانه بیش از ۸ درصدی را برای اولین بار در دو سال اخیر تجربه کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در هفته جاری بانک مرکزی گزارش بازار مسکن شهر تهران در خرداد امسال را منتشر کرد که طی آن متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت به ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان رسیده است.

همچنین بخوانید

این افزایش ۸.۴ درصدی متوسط قیمت مسکن در خرداد نسبت به اردیبهشت امسال سبب شد تا رشد ماهانه قیمت مسکن که در دو سال اخیر به زیر ۳ درصد رسیده بود، بار دیگر به نرخ‌های سال ۱۳۹۹ برسد که بعضاً تا ۱۰ درصد در یک ماه هم رسیده بود.

همچنین در مقایسه با خرداد سال گذشته نیز افزایش ۳۲.۸ درصدی قیمت مسکن در خرداد امسال رقم خورده است.

سفر دو روزه وزیر راه و شهرسازی به ورشو

رستم قاسمی در هفته جاری سفری دو روزه به ورشو پایتخت لهستان داشت تا در نشست جهانی شهرهای هوشمند تحت نظر برنامه اسکان سازمان ملل متحد شرکت و سخنرانی کند.

قاسمی در این نشست بیان کرد:

«توسعه پایدار بیش از یک انتخاب، الزامی برای ما مردمان این کره خاکی در پاسداشت میراث گذشتگان و انتقال آن به نسل‌های بعدی است.

همانگونه که می‌دانیم، امروزه گسترش شهرنشینی در سراسر گیتی، افزون بر مزایا و دستاوردهایی که به همراه داشته، چالش‌های بی‌شماری را نیز با خود همراه ساخته است؛ بحران شهری، حاشیه‌نشینی، سکونتگاه‌های غیررسمی، آلودگی آب و هوا، خشکسالی، ناامنی، فرونشست زمین در مناطق شهری و روستایی، مهاجرت فرومرزی و فرامرزی، رشد ناهمگون شهرها و بی‌توجهی به ظرفیت‌های تمدنی و فرهنگی شهرها از آن دست چالش‌هایی هستند که همگان را فراتر از مرزهای جغرافیایی گرفتار خود ساخته و همه‌گیری ویروس کرونا، نمونه اخیر از این دست مصیبت هاست که همه کشورها را فارغ از سطح توسعه‌یافتگی آنها تحت تأثیر قرار داده است.

این بیماری (کرونا) نشان داده که سکونتگاه‌های ما تا چه اندازه در برابر پدیده‌های نوظهور که روی ناخوش شهرنشینی مدرن است، آسیب‌پذیر و در تأمین حقوق و نیازمندی‌های اولیه همچون بهداشت، محیط زیست سالم، مسکن در خور و همه شمول ناتوان است.»

وام‌های ساخت مسکن ذیل نهضت ملی در حال پرداخت است

محمد شایان مدیرعامل بانک‌مسکن گفت: در طرح نهضت ملی مسکن در مجموع ۱۹ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است که از این میزان ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات است.

به گفته شایان تا کنون ۵۲۳ هزار و ۲۵۱ نفر در طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کرده‌اند که میزان آورده متقاضیان ۱۸ هزار میلیارد تومان است.

ابلاغ پرداخت وام ودیعه مسکن به بانک‌ها

در هفته جاری آخرین دستورالعمل پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران مشمول دریافت این تسهیلات تدوین و سهمیه هر بانک عامل نیز پرداخت شد.

بر این اساس به مستأجران تهرانی ۱۰۰، کلانشهرها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله اعطا می‌شود.

اولویت با کسانی است که تا کنون تسهیلات ودیعه مسکن دریافت نکرده‌اند.

سامانه وزارت راه و شهرسازی متقاضیان مشمول دریافت این وام را شناسایی و به بانک‌های عامل معرفی می‌کند؛ سقف بودجه تعیین شده برای این وام در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

حمل جاده‌ای ۵.۵ میلیون تن کالای اساسی تنها ظرف ۳ ماه

مهرداد حمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از حمل ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور از ابتدای فروردین تا پایان خرداد سال جاری خبر داد.

به گفته این مقام مسئول کالاهای اساسی از مبدأ ۸ بنادر امام خمینی (ره)، بندر شهید رجایی، چابهار، امیرآباد، فریدون‌کنار، نوشهر، انزلی و بوشهر بارگیری و به مقاصد مورد نظر در کشور حمل شده است.

وی معتقد است: بر اساس آمار بارگیری کالاهای اساسی از بنادر کشور، بندر امام خمینی (ره) با صدور ۱۳۲ هزار بارنامه و بارگیری ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار تن در جایگاه نخست قرار دارد. بنادر شهید رجایی با ۸۹۹ هزار تن، چابهار با ۵۱۶ هزار تن، امیرآباد با ۳۳۸ هزار تن و بندر انزلی با ۱۸۲ هزار تن به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا