بورسبورس اوراق

از انبوه متغیرات اثرگذار تا نگاه محتاطانه سرمایه گذاران به معاملات

شروع تابستان سال ۱۴۰۱، در شرایطی که بازارسرمایه با انبوهی از متغیرهای تاثیرگذار مواجه است به طوری‌که فعالان بازار سرمایه با تردید و دیدگاهی محتاطانه، معاملات را دنبال می‌کنند.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت مشاورسرمایه گذاری خط ارزش در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: از منظر اخبار سیاسی تاثیرگذار آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای در کنار تحولات خاورمیانه و سفر مقامات امریکایی به منطقه سبب توجه تحلیلگران به روند قیمت ارز و نفت شده و طبیعتا به یکی از مهم‌ترین موضوعات بازار در تابستان سال جاری تبدیل شده است.

فرشید زرین‌کیا عنوان کرد: ابهامات موجود در بازارهای مالی بین‌المللی به متغییری تاثیرگذار در محاسبات فعالان بازار تبدیل شده است. همچنین پس از بحران اوکراین و اختلال های به وجود آمده در زنجیره تامین محصولات صادراتی روسیه ناشی از تحریم، شاهد افزایش سرعت رشد تورم ناحیه یورو و آمریکا بودیم؛ این موضوع سبب شد فدرال رزرو نسبت به افزایش بی‌سابقه نرخ بهره برای مواجهه با تورم اقدام کند که طبیعتا این مهم، سبب کاهش قیمت زنجیره فلزات رنگین، پتروشیمی و کشاورزی شده است.

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش بیان کرد: در سمتی دیگر با افزایش هزینه‌های انرژی، نیروی انسانی و سربار واحدهای تولیدی در کنار کمبود برق شاهد کاهش حاشیه سود بخش عمده ناشران بورسی در اول سال جاری بودیم که انتظار می‌رود وضع موجود در تابستان نیز ادامه‌دار باشد و با عنایت به موارد پیش گفته آنچه مسلم است، موارد مذکور سبب شده فعالان با نگاه تردید نسبت به معاملات اقدام کنند.

به گفته زرین‌کیا پیش‌بینی می‌شود در تابستان سال جاری صرفا متغیرهای بنیادی و اطلاعات مالی منتشره در سامانه کدال، سبب نوسانات مثبت برای صنایع مختلف شود.

این کارشناس بازارسرمایه اظهار داشت: صنایع پالایشی به واسطه افزایش معنادار نرخ فرآورده‌ها و افزایش کرک اسپرد نسبت به سال گذشته و صنعت سیمان به واسطه افزایش نرخ قابل توجه، مدنظر سهامداران قرار گیرند. همچنین در صورت وقوع رخدادهای مثبت سیاسی صنایع بانک، خودرو و حمل و نقل با نوسانات مثبت همراه خواهند بود.

خبرنگار: مژده ابراهیمی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا