انرژی

هزینه ۹۵درصد اعتبارات در منابع آب سطحی / مصرف ۵۰۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب استراتژیک کشور

مدیر کل دفتر امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از پیروزی انقلاب تاکنون ۹۵ درصد اعتبارات در منابع آب سطحی همچون سدها و شبکه‌ها هزینه شده و کمتر به منابع آب زیرزمینی، قنوات، چاه‌ها و چشمه‌ها پرداخته شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا سرافرازی روز شنبه ۱۱ تیر ماه در جلسه بررسی و رفع مشکلات و جذب اعتبارات قنوات شهرستان ملایر اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیم، کاهش نزولات و خشکسالی، منابع آب تجدیدپذیر کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در گذشته به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب در حال حاضر رسیده که رهاورد قنوات از این میزان حدود ۶ تا هشت میلیارد مترمکعب است.

سرافرازی با بیان اینکه متوسط بارندگی کشور از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۳۰ میلیمتر رسیده، گفت: کمتر از ۱۰ درصد آورد منابع آبی تجدیدپذیر کشور توسط ۴۱ هزار رشته قنات تامین می‌شود.

وی بیان کرد: قنوات نقش پدافند غیرعامل را به ویژه در فلات مرکزی دارند و در حال حاضر ۱۴ درصد از اراضی آبی کشور از قنوات تامین می‌شود.

وی به تامین آب از قنوات بدون هیچگونه انرژی و با کیفیت بسیار مطلوب اشاره و تصریح کرد: از پیروزی انقلاب تاکنون ۹۵ درصد اعتبارات در منابع آب سطحی همچون سدها و شبکه‌ها هزینه شده و کمتر به منابع آب زیرزمینی، قنوات، چاه‌ها و چشمه‌ها پرداخته شده است.

مدیر کل دفتر امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نصب کنتورهای هوشمند حجمی را یکی از مطالبات جدی دانست و افزود: با توجه به کمبود اعتبارات، اجرای طرح نصب کنتور هوشمند باید توسط مردم انجام شود.

سرافرازی مطرح کرد: حدود ۴۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم که ۱۴۰ میلیارد مترمکعب از آب‌های تجدیدپذیر از بیش از ۵۰۰ میلیارد مترمکعب منابع آب استراتژیک کشور مصرف شده و باید نصب کنتورهای هوشمند، تعدیل پروانه‌ها و برداشت معقول‌تر انجام شود تا بتوانیم منابع آب پایداری داشته باشیم.

وی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته اعتبارات در حوزه قنوات قطره‌چکانی بود که سال گذشته و در دولت سیزدهم جهش اعتباری خوبی داشتیم و ۳۸۰ میلیارد تومان از منابع ملی و حمایت مجلس، اعتبار به قنوات تخصیص داده شد.

مدیر کل دفتر امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه به تازگی و برای نخستین بار قراردادی با بنیاد برکت منعقد کردیم، گفت: ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق این بنیاد به بخش قنوات اختصاص پیدا کرد و قول مساعد افزایش این رقم اعتبار در سال‌های آینده داده شد.

سرافرازی به سفرهای استانی و پیش‌بینی اعتبارات در این حوزه اشاره و بیان کرد: در سفر آتی رئیس جمهور به استان همدان، پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان جمع‌بندی شده که از این رقم ۲ هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی نهایی شده است.

مدیر کل دفتر امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این در حالیست که برای تامین آب و استخرهای ذخیره آب، تجهیز و نوسازی اعتباری در سفر رئیس جمهور پیش‌بینی نشده و نیاز است این حوزه نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی امسال از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی اعتباراتی مشخص شد، اضافه کرد: مقرر شد این اعتبار در اختیار قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) قرار گیرد.

سرافرازی تاکید کرد: امسال حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل محرومیت‌زدایی تخصیص یافت که طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد ۵۰ درصد از این اعتبار به قنوات و ۵۰ درصد هم به بخش آبخیزداری اختصاص یابد تا بتوانیم بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی گفت: در صدد هستیم با هم‌افزایی با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزاری اعتبارات را جایی هزینه کنیم که آبخیزداری طرح و برنامه دارد و اثر مستقیم روی قنوات و چاه‌هایی که پایاب طرح‌های آبخیزداری است، اجرا شود.

مدیر کل دفتر امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اخیرا ۲ هزار و ۷۰۰ رشته قنات از استان‌های کشور احصا و لیست شده است، اظهار کرد: با این کار اعتبارات برای قنواتی که مشمول محرومیت‌زدایی است یا بهره‌برداران از اقشار محروم هستند و یا عملیات آبخیزداری در بالادست قنات انجام می‌شود، هزینه می شود.

سرافرازی تصریح کرد: لیست و شیوه‌نامه این طرح به سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده و در حال تنظیم آن هستیم و در این خصوص کارگروهی تشکیل شده تا با وحدت رویه بین استان‌ها بتوانیم راحت‌تر کار کنیم.

وی به لایروبی و مرمت قنوات شهرستان ملایر اشاره و مطرح کرد: با پیگیری نمایندگان این شهرستان، ۱۲ رشته قنات در ملایر امسال جزء لیست کاری ما با همکاری بسیج سازندگی قرار دارد و حدود هشت میلیارد تومان اعتبار نیز اختصاص پیدا خواهد کرد و سال آینده این رقم افزایش پیدا می‌کند.

مدیر کل دفتر امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هزینه لایروبی هر رشته قنات را حدود ۷۳۰ میلیون تومان دانست و افزود: مجموع اعتباری که قرار است از محل آبخیزداری قنوات طی سه سال هزینه شود، حدود هفت میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

سرافرازی با بیان اینکه بخش زیادی از لایروبی و مرمت قنوات با همکاری بسیج سازندگی و بخشی هم از طریق اعتبارات ملی انجام می‌شود، اضافه کرد: نمایندگان ملایر در تخصیص اعتبارات به بخش قنوات اقدام ویژه‌ای انجام دادند که قابل تقدیر است.

وی همچنین به اجرای طرح الگویی و پایلوت در سه استان اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی در حوزه قنوات، پیشنهاد کرد: در یک یا ۲ روستای این شهرستان که منابع آبی آبدهی خوبی دارند، این کار بصورت الگو اجرا شود.

مدیر کل دفتر امور آب معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در این راستا یک نظام بهره‌برداری شکل گیرد و طرح کاملی از عملیاتی که می‌تواند به افزایش بهره‌برداری در یک پایلوت کمک کند، طراحی شود که از این طریق می‌توانیم از اعتبارات ملی و استانی استفاده کرده و طرح را به سایر بخش‌ها نیز تسّری دهیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا