اقتصاد کلان

سرگردانی زبان‌بسته‌ها در تجارت؛ این‌بار سگ‌ها!

همان‌طور که در جریان واردات کالا، وجود برخی موانع و ناهماهنگی‌ها از سوی صاحب کالا و دستگاه‌های ذیربط، فرایند ترخیص را با کندی مواجه می‌کند، به دفعات پیش آمده که فرایند ترخیص موجودات زنده نیز آنقدر طول کشیده که حتی به تلف شدنشان منتهی شده است؛ این ‌ماجرا برای سگ‌های موادیاب تکرار شده و چند روزی در گمرک ماندند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، واردات کالا نیاز به طی فرایند تعیین شده در تجارت داشته و باید از زمانی که واردکننده قصد ورود کالایی به کشور را دارد، با اخد تمامی مجوزها، این روال را طی کند که ابتدایی‌ترین آن اخذ ثبت سفارش است، ولی همواره حجم زیادی از کالا بدون ثبت سفارش وارد گمرک و بنادر شده و صاحب کالا در ادامه برای دریافت این تائیدیه اقدام می کند؛ این بهم ریختگی در حوزه تجارت وقتی که به ورود موجودات زنده می‌رسد، دیگر قابل قیاس با کالاهایی که چند ماه در انبار می‌مانند، نیست؛ موردی که بارها پیش آمده و به تلف شدن حیوان منجر شده است.

سگ‌های موادیاب چند روزی در انبار ماندند!

گزارش‌های دریافتی ایسنا نشان داد که از روز جمعه، ۱۰ قلاده‌ سگ که جهت استفاده در امور گمرکی به عنوان سگ‌های موادیاب از سوی یک شرکت، وارد فرودگاه امام خمینی شده بودند، حداقل چهار روز در انبار نگهداری شدند، در حالی که امکان نگهداری موجودات زنده در این انبارها وجود ندارد. بررسی‌ها از این حکایت داشت که ظاهرا صاحب کالا وقتی که برای دریافت ابتدایی‌ترین مجوز ورود حیوان یعنی قرنطینه اقدام کرده، باتوجه ناهماهنگی‌هایی که وجود داشته و طولانی شدن فرایند اداری، نتوانسته به موقع مجوز قرنطینه را دریافت کند و چند روز طول می‌کشد تا این که عصر روز گذشته (سه‌شنبه) با دریافت مجوز، از گمرک ترخیص می‌شوند.

این‌که در گمرک چه اتفاقی افتاده و چرا ترخیص این حیوانات چند روز زمان برده است، لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- به ایسنا گفت که این سگ‌های موادیاب سفارش گمرک برای  استفاده در این کشف مواد مخدر در مبادی رسمی کشور  بوده‌اند و قرار بود تامین کننده این سگ‌ها در اواسط مردادماه که دوره آموزشی مربیان سگ‌های موادیاب گمرک است، وارد کشور شوند.

وی توضیح داد: اما واردکننده بعد از این‌که این سگ‌ها را از کشور هلند خریداری می‌کند با توجه به هزینه سنگین نگهداری، زودتر از زمان مقرر و یک ماه قبل از  دوره آموزشی، ترجیح می‌دهد نسبت به ورود هوایی این سگ‌ها اقدام کند و همین امر باعث شد  که دچار ناهماهنگی‌ها شود. این در حالی است که برای ورود موجودات زنده به دلیل بیماری‌های مشترک با انسان و یا انتقال به حیوانات دیگر، باید تائیدیه دامپزشکی و قرنطینه اخذ شود و اینکه این سگ‌ها متعلق به گمرک باشند، موجب نشده بدون صدور این تائیدیه ترخیص شوند.

لطیفی این را هم گفت که از خردادماه سال جاری، گمرک هماهنگی‌هایی با سازمان دامپزشکی جهت بررسی قرنطینه این سگ‌ها در اسرع وقت در زمان ورود انجام داده بود اما به هر ترتیب از زمان ورود این سگ‌ها در روز جمعه  تا اخذ مجوز این فرایند چند روز طول کشیده است.

این ماجرا در حالی اتفاق افتاد و طولانی شدن فرایند صدور قرنطینه که معمولا زمان کوتاهی برای آن لازم است، می‌توانست به آسیب رساندن به این حیوانات منتهی شود که هم واردکننده در این جریان سهم داشت که بدون انجام هماهنگی از قبل موجود زنده را با خود آورده و هم سازمان‌های ذیربط که چهار روز طول کشیده تا در مورد صدور تائیدیه اقدام و ترخیص انجام شود.

واردکننده ابتدایی ترین مجوز را هم نمی‌گیرد و حیوان در گمرک سرگردان می‌شود

 پیش از این هم ورود حیوانات به گمرک با خود حواشی بسیاری را به همراه داشته است که اغلب واردکننده اول موجود زنده را به گمرک رسانده و بعد از آن به دنبال انجام ثبت سفارش و یا دریافت سایر تائیدیه‌ها رفته که طولانی شدن این فرایند موجب به خطر افتادن جان حیوان و حتی از بین رفتن آن شده است؛  از جمله زمانی که در سال گذشته چند صد راس دام مولد از کشور فرانسه وارد گمرک شد و برای جلوگیری از تلف شدن آنها، نسبت به ترخیص با دریافت تعهد اقدام شد ولی صاحب کالا بدون انجام تعهدات قبلی بار دیگر در فاصله‌ای کوتاه دام وارد کرد، در حالی که باز هم مجوز لازم مانند تائید منشأ ارز را نداشت و نباید ترخیص می‌شد، در نهایت با ورود وزیر جهاد کشاورزی و ارائه تعهد، ترخیص شدند.

همچنین می‌توان به واردات شتر اشاره کرد که از مبدأ قطر وارد بندر لنگه شده بودند ولی صاحب کالا،‌ هیچ یک از فرآیندهای ورود و یا ثبت سفارش را طی نکرده بود و یک نفر از آنها تلف شد، ولی طی هماهنگی‌های صورت گرفته، با وجود عدم صدور کد رهگیری بانک و تائید منشأ ارز ، برای ممانعت از تلف شدن،‌ ترخیص شدند.

همین طور حواشی ورود گورخرها مطرح شد که چند روزی را در گمرک بازرگان مانده بودند و صاحب کالا بدون انجام ثبت سفارش، این حیوانات را به گمرک آورده بود، در حالی که امکان نگهداری آنها وجود نداشت و به هر صورت با توجه به شرایط نامناسبی که داشتند، دو رأس آنها بعد از ترخیص، تلف شد.

مورد دیگر می‌توان به شخصی اشاره کرد که همراه با خود سه چمدان حاوی ۲۰۰ خزنده خطرناک به ایران آورده بود که هیچ یک از فرآیندهای قانونی را طی نکرده و بعد از رسیدن، به دنبال ثبت سفارش و یا کد رهگیری بانک بود و درنهایت با توجه به عدم تائید قرنطینه، بعد از چند روز ماندن این حیوانات، به کشور مبدأ برگشت خورد.

دستگاه‌های مربوطه هم هماهنگ نیستند

اما تمام این جریان ناشی از عملکرد واردکننده نیست، گاهی دستگاه‌های مربوطه هم به موقع اقدام نمی‌کنند و عدم هماهنگی بین آنها موجب طولانی شدن فرایند می‌شود، گرچه این اقدام صاحب کالا برای ورود حیوان بدون دریافت مجوزهای اولیه و قراردادن دستگاه ذیربط در مقابل عمل انجام گرفته قابل تائید نیست ولی ممکن است در مواردی، وارکننده ناچار شود موجود زنده را در زمان پیش‌بینی نشده به ایران بیاورد که در این حالت باید هماهنگی لازم برای تعیین تکلیف و ترخیص فوری موجود زنده در اسرع وقت انجام شود؛ از جمله ورود فوری برای تائید قرنطینه و یا اخذ تعهد برای انجام فرایند قانونی و البته درخواست اجرای ماده ۴۲ قانون امور گمرکی که طی آن در موارد استثناء و فوری، گمرک می‌تواند با اجازه رئیس کل گمرک ایران و تعهد بالاترین مقام وزارت خانه یا موسسه دولتی مرتبط و با محاسبه وجوه متعلقه و صدور حکم، مجوز خروج کالا را صادر کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا