انرژی

بیگی نژاد: با تبدیل ثروت به پول می توان به مردم بیشتر خدمت کرد

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: ما کشور ثروتمندی هستیم اما پول زیادی نداریم، بنابراین اگر توانستیم ثروت را به پول تبدیل کنیم می توانیم به مردم بیشتر خدمت کنیم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هادی بیگی نژاد در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همیشه یک سوالی در ذهن مردم بوده است که ما این همه ثروت اعم از نفت، گاز، معدن، ساحل، دریا و موقعیت جغرافیایی مناسب داریم پس چرا باید وضعمان اینگونه باشد؟ برای پاسخ به این سوال چون کمیسیون تخصصی بنده انرژی است در این حوزه مثال خواهم زد.

وی در ادامه افزود: بنا بر آنچه که خود وزارت نفت اعلام کرده است روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز فلر می شود، فرض بگیریم رقم همین بوده و بیشتر نیست به قیمت امروز محاسبه می کنم سالانه حدود ۱۶۴ هزار میلیارد تومان گاز بی خود می سوزد اگر این گاز جمع آوری و وارد پتروشیمی شود ارزش آن چندبرابر خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فقط شرکت ملی نفت با حدود ۱۰ طرح بهینه سازی می تواند سالانه قریب به یک میلیارد دلار صرفه جویی ایجاد کند، این طرح ها الان هم موجود است و اراده انجام کار هم شکل گرفته است و دارد روبه جلو می رود. بقیه طرح ها و معاونت های وزارت نفت هم اگر بخواهیم حساب کنیم رقم خیلی بیشتر از این خواهد شد.

بیگی نژاد با اشاره به اینکه در کشور روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام تحویل پالایشگاه ها داده می شود، گفت: از این میزان حدود ۲۵ درصد تبدیل به نفت کوره می شود که نفت کوره در بیشترین حالت خود ۶۰ درصد نفت خام قیمت دارد و یعنی ما پالایشگاه می سازیم و نیرو هم استخدام می کنیم و با سختی نفت را پالایش می کنیم که محصول با ارزش کمتری تولید کنیم و این درست و منطقی است؟

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که با احداث مینی پالایشگاه ها یا مینی پتروپالایشگاه ها می توانیم از همین فرآورده سنگین استفاده کنیم و با این کار ۸ میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه کنیم، بنابراین بخش خصوصی خودش سرمایه گذاری می کند و دولت فقط اجازه دهد و پس از آن مدیریت کند. بر مبنای گزارشات سالیانه ای که منتشر می شود چند میلیون تن ال.پی.جی می سوزد که رقم دلاری آن حدود یک و نیم میلیارد دلار می شود و نه برای پتروشیمی استفاده می شود و نه برای سوخت اتومبیل استفاده می شود. اگر اجازه دهیم بخش خصوصی وارد شود خودش پروژه اتوگاز را پیش می برد بدون اینکه دولت سرمایه گذاری کند و از قبیل موارد بسیار زیاد است.

نماینده مردم ابهر در مجلس یازدهم تاکید کرد: سوالی که پیش می آید این است که چرا از کنار مسائل به این مهمی و این رقم هایی که می تواند مساله کشور را تا حدود خیلی زیادی حل کند به سادگی عبور می کنیم و چه کارهایی باید انجام شود که پاسخ آن یک کلمه است که اراده انجام کار باید وجود داشته باشد.

بیگی نژاد یادآور شد: کمیسیون انرژی از ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم با اولویت قرار دادن تولید پول از ثروت برای کشور تمام تلاش خود را به کار گرفت و مثلا در بند «ع» تبصره بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف شد تا نسبت به جمع آوری گازهای مشعل، بازیافت اتان، عدم سوزاندن ال.پی.جی اقدام لازم را انجام دهد. جلسات مکرری با وزارت نفت شکل گرفت که نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: در تبصره ۱۴ لایحه بودجه دولت مکلف شد زمینه لازم برای استفاده از ال.پی.جی برای سوخت خودروها را فراهم کند. در موضوع تکمیل زنجیره ارزش در نفت خام طرح تشکیل شرکت ملی پالایش و پتروشیمی در کمیسیون انرژی تصویب شد تا با تشکیل یک نهاد توسعه ای پتروپالایشی یکپارچه نقشه راه احداث مینی پالایشگاه ها و مجموعه های کوچک پتروشیمی متناسب با هر اقلیم طراحی شود. همچنین در موضوع شرکت های دانش بنیان و به منظور استفاده از آنها در تکمیل زنجیره ارزش و نیز موضوع صرفه جویی جلسات مربوطه با وزیر نفت و مدیران مربوطه تشکیل شده که نتایج به استحضار مردم خواهد رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ما کشور ثروتمندی هستیم اما پول زیادی نداریم، عنوان کرد: اگر توانستیم ثروت را به پول تبدیل کنیم می توانیم هرچه بیشتر به مردم خدمت کنیم. راهسازی، مدرسه سازی، خرید تجهیزات آزمایشگاهی، خدمت به محرومان و… در گرو دو چیز است؛ اول تبدیل ثروت به پول و دوم اصلاح مدل حکمرانی در حوزه های مختلف. گران اداره کردن یک وزارتخانه هنر نیست و اصرار بر تصمیات گذشته و درس عبرت نگرفتن از اشتباهات گذشتگان جز ایجاد دلخوری اجتماعی و ناامیدی مردم چیزی به دنبال نخواهد داشت. خیلی از اوقات راه های ارزانتری هم وجود دارد که به فکر ما نمی رسد اما دیگرانی هستند که آنها را معرفی کنند.

بیگی نژاد در پایان گفت: مدیریت استعدادکش یک عده باعث می شود حتی اجازه طرح افکار مشکل گشا هم داده نشود. اینجانب مجدد از رئیس جمهور درخواست می کنم زنجیره ارزش نفت و گاز احتیاج دارد یک فرد یا گروهی زیر نظر خود ایشان برای سیاست گذاری تشکیل شود. وزارت کار، آموزش و پرورش، دفاع، نفت، و خیلی از صندوق های بازنشستگی و بانک ها کار پتروشیمیایی انجام می دهند و ورود شخص رئیس جمهور به این موضوع به منظور هماهنگی و هم افزایی ضروری و اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا