بین الملل

نتیجه انتخابات آلمان نرخ یورو راکاهش داد/ارزش سهام آسیایی افت کرد

نرخ یورو و کیوی به علت شرایط نامعین سیاسی افت کرد ضمن اینکه ارزش سهام آسیایی هم کاهش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، روز دوشنبه پس از اینکه صدر اعظم آلمان برای نوبت چهارم برنده انتخابات شد اما با افزایش پشتیبانی‌ها از جناح راست با پارلمانی تقسیم شده روبرو گشت، یورو افت کرد و سهام آسیایی هم تحت فشار نگرانی‌ها از اقتصاد چین افت کرد.

«دایسوکه کاراکاما»، اقتصاددان بازار در بانک میزوهو در توکیو گفت: نتیجه انتخابات آلمان نشان داد که با افزایش پشتیبانی از پوپولیسم و راست افراطی، این کشور دیگر حضور ویژه‌ای در اروپا نخواهد داشت.

همچنین بخوانید

دلار نیوزلند هم در شرایطی که حزب ملی حاکم این کشور اقیانوسیه، در انتخابات یکشنبه برنده بیشترین تعداد آرا شد اما نتوانست اکثریت حاکم را به دست آورد، افت کرد.

یورو با ۰.۲ درصد کاهش به نرخ ۱.۱۹۳۰ دلار رسید و از بالاترین نرخ ۲ و نیم ساله ۱.۲۰۹۲ دلار که در ۸ سپتامبر به آن دست یافته بود فاصله بیشتری گرفت.

 در ۸ سپتامبر سیاست‌گذاران بانک مرکزی با اعلام این که برنامه بزرگ محرک‌های اقتصادی خود را تدریجا کاهش می‌دهند، سرمایه‌گذاران را نسبت به ادامه رشد یورو خوشبین کردند.

ام‌اس‌سی‌آی بزرگترین شاخص آسیا-اقیانوسیه در خارج ژاپن، تحت فشار ضررهای سهام این منطقه، سودهای اندکی که قبلا کرده بود را از دست داد و ۰.۳۵ درصد سقوط کرد.

در نیوزلند، کیوی که یازدهمین واحد پولی پر تجارت دنیا است، با سقوطی ۱ درصدی به نرخ ۰.۷۲۷۰ دلار رسید. اخیرا در ۲۰ سپتامبر، که پیش‌بینی‌ می‌شد حزب حاکم به راحتی برنده شود این واحد پولی تقویت شده بود و به بالاترین میزان یک و نیم ماهه خود یعنی ۰.۷۴۳۵ دلار رسیده بود.

سهام چین پس از این که در آخر هفته گذشته به دنبال بیانیه ‌سیاست‌گذاری متخاصم فدرال رزرو و کاهش رتبه اعتباری چین توسط اس‌اندپی سقوط کرد، همچنان متزلزل باقی مانده است.

پس از این که تعدادی از شهرهای چین محدودیت‌های جدیدی را برای کندتر کردن فروش املاک معرفی کردند، شاخص‌ هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۸ درصد افت کرد و شاخص شانگ‌های ۰.۳ درصد کاهش یافت.

شاخص کوسپی کره جنوبی ۰.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد درحالی‌که نیکی ژاپن بر خلاف این گرایش‌ها، به لطف تضعیف ین در برابر دلار ۰.۶ درصد افزایش یافت.

پوند انگلیس هم پس از این که روز جمعه ۰.۶ درصد افت کرده بود در معاملات امروز با ۰.۲ درصد افزایش به نرخ ۱.۳۵۲۸ دلار رسید.

مشکلات همتایان دلار هم باعث شد نرخ دلار افزایش یابد و شاخص آن در برابر سبدی از ۶ ارز مهم با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۲.۲۵۷ رسید.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا