انرژی

طغیانی: فرونشست زمین در حال تبدیل به فروچاله است

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرونشست زمین در حال تبدیل شدن به فروچاله است، گفت: آیا وزارتخانه های نیرو و دادگستری و سازمان محیط زیست در مقابل هرج و مرج در برخورد با برداشت آب وظیفه‌ای ندارند و نباید با این تخلفات برخورد کرد؟

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی طغیانی در جلسه علنی‌ امروز (شنبه) در تذکری گفت: مشکل عدیده ناشی از کمبود آب در کشور از جمله خشکی دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نتیجه مدیریت غلطی است که بر منابع آبی کشور حاکم است؛ نتیجه آن را می توان در دشت اصفهان و برخوار مشاهده کرد که به طور میانگین ۱۵ سانتیمتر فرونشست شده و فرونشست زمین در حال تبدیل شدن به فروچاله است.

وی با بیان اینکه متاسفانه مجلس وقت کافی برای بررسی اینگونه موضوعات مهم منطقه‌ای ندارد، ادامه داد: آلودگی محیط زیست ناشی از خشکی دریاچه گاوخونی و گرد و غبار سرطانی ۵ استان را در کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد و نابودی معیشت کشاورزان شرق و غرب و شمال اصفهان قابل کتمان نیست. آنچه که امروز به عنوان آدرس غلط عنوان می‌شود تغییرات اقلیمی است؛ طبق گزارش فراکسیون محیط زیست ۱۸ درصد ناشی از تغییرات اقلیمی است ومابقی به مدیریت غلط برمی گردد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: برخلاف مصوبات قانونی بالادست زاینده‌رود در هر دو استان بیش از ۵۱۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود در حالی که بیش از ۸۳ میلیون مجاز نیست و این یعنی تمسخر قانون؛ آیا وزارتخانه های نیرو و دادگستری و سازمان محیط زیست در مقابل این هرج و مرج در برخورد با برداشت آب وظیفه‌ای ندارند؟ آیا نباید با این تخلفات برخورد کرد؟ گویا قانون جایگاهش را از دست داده است.

برخلاف مصوبات قانونی بالادست زاینده‌رود در هر دو استان بیش از ۵۱۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود در حالی که بیش از ۸۳ میلیون مجاز نیست و این یعنی تمسخر قانونوی افزود: به سازمان محیط زیست در برخورد با تخلفات ادامه پروژه‌های انتقال آب بالادست بدون اخذ مجوزهای محیط زیستی تذکر می‌دهیم و تقاضا داریم برخورد لازم انجام شود. همچنین به وزارت دادگستری در مورد عدم برخورد با برداشت‌های غیرقانونی بالادست و بیشتر از ۵ برابر چیزی که در قانون اجازه داده شده تذکر می‌دهیم و در این رابطه وزارت نیرو موظف است به مسئولیت قانونی خود عمل کند.

وی در پایان گفت: به وزارت جهاد کشاورزی در مورد عدم چاره‌اندیشی در برخورد با احداث غیراصولی سدها و آب‌بندها به اسم آبخیزداری و ایجاد باغات در بالادست زاینده‌رود و همچنین عدم اجرای کشت مبتنی بر کم آبی  در پایین زاینده‌رود تذکر می‌دهم. به طور قطع اگر این موارد مورد توجه قرار نگیرد اثری که بر میراث تاریخی و زندگی مردم اصفهان بر جای خواهد گذاشت قابل جبران نخواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا