کسب و کار

ضایعات ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟

ضایعات ورق روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟ به ورق‌های آهنی که با روش نورد سرد تولید می‌شوند، ورق روغنی می‌گوییم. ضایعات این ورق‌ها معمولا ضخامتی اندک و در حدود ۳ میلی‌متر دارند. تفاوت‌شان با ورق‌های دیگر هم در رنگ شفافی است که دارند. این ضایعات در حقیقت، پسماندی از ورق‌های روغنی‌اند. در ادامه درباره این ضایعات بیشتر خواهید خواند و اطلاعات بیشتری پیدا می‌کنید.

ضایعات ورق روغنی و کاربردشان

ورق‌های فولادی مختلف از طریق نورد گرم یا سرد تولید می‌شوند. محصولات نورد گرم آنها با عنوان ورق سیاه شناخته می‌شوند و تولیدات نورد سرد هم ورق روغنی نام دارند. ضایعات ورق روغنی که نتیجه تولید در فرایند نورد سرد بوده‌اند، کاربردهای فراوانی دارند. خرید ورق آلیاژی در قالب نو یا ضایعات هم طرفداران زیادی درمیان صنایع دارد.

در واقع، ورق های سیاه ازطریق فرایند نورد سرد به روغنی تبدیل می‌شوند. در نهایت به شکل رول یا شیت در اختیار بازار قرار می‌گیرند. در تولید لوازم خانگی مختلف از این ورق‌ها استفاده می‌شود و در صنایع گوناگون دیگر هم کاربرد دارند. برای مثال، بدنه خودروها با چنین ورق‌هایی ساخته می‌شود یا در تولید لوازم مربوط به صنایع متنوع دیگر هم کاربردهایی دارند.

همچنین بخوانید

گاهی‌اوقات، در زمان تولید یا بعد از آن، بخشی از این ورق‌ها کارکرد خود را از دست می‌دهند. در این صورت، ضایعاتی به‌وجود می‌آید که امکان استفاده مجددشان وجود دارد. برای ساخت وسایل دیگر، مجدداً می‌توان روی ضایعات ورق روغنی حساب کرد.

 

 

کاربردهای مختلف ضایعات ورق‌های روغنی

ارزش ضایعات ورق های روغنی کم نیست. قیمت ورق روغنی نسبتاً بالاست چون کاربردهای زیادی دارد. برای مثال، این ورق‌ها حتی در حالت تخریب‌شده یا زنگ‌خورده هم می‌توانند در ساخت پل‌ها یا امورات مربوط به جاده‌سازی کاربرد پیدا کنند. از جمله کاربردهای دیگر ضایعات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ساختمان‌سازی و راه‌سازی؛
  • ساخت و تولید انواع لوازم خانگی؛
  • تولید و ساخت لوازم الکترونیکی مختلف؛
  • استفاده در صنایع بسته‌بندی.

با شناخت اینکه ضایعات ورق روغنی چیست و چه ویژگی‌هایی دارند، به‌سادگی متوجه می‌شویم که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف پیدا می‌کنند. ارزش ضایعات ورق روغنی زیاد است و بازار معاملاتشان هم پررونق و پرسود به‌شمار می‌رود.

انواع ضایعات ورق آهنی

ضایعات ورق‌های آهنی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند که ورق روغنی یکی از آنهاست. از موارد دیگر می‌توان به ورق گالوانیزه اشاره کرد. در این ضایعات، فلز آهن با روی پوشانده شده و پس از جمع‌آوری دوباره ذوب می‌شوند و مورداستفاده قرار می‌گیرند.

قیمت ورق گالوانیزه در حالت ضایعات هم کم نیست. از آنجا که کاربرد این ضایعات هم مانند ورق‌های روغنی زیاد است، معمولاً با قیمت خوبی فروخته می‌شوند. ضایعات آهنی دیگری هم وجود دارد. برای مثال، ضایعات آهنی درجه یک که حاوی ۹۷درصد آهن هستند یا ضایعات آهنی درجه دو، سه و چهار که به‌ترتیب از درصد آهن موجود در آنها کم می‌شود.

 

مزایای ضایعات ورق روغنی چیست ؟

استفاده از ضایعات ورق های آهنی فواید بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین آنها، بازیافت‌شان و حفظ سلامت محیطزیست است. با بازیافت این ضایعات، چرخه طبیعت از زباله‌ها و پسماندهایی که تجزیه‌ناپذیر یا خطرناک‌اند، دور می‌ماند.

از نقطه‌نظر کاربرد هم ضایعات استفاده‌های فراوانی دارند و می‌توانند دوباره و چندباره برای ساخت لوازم و وسایل مختلف به‌کار گرفته شوند. قیمت ضایعات ورق‌های روغنی هم نسبت به نمونه‌های فابریک و اولیه کمتر است. برای همین، صنایع مختلف می‌توانند با تهیه این ضایعات برای ساخت ابزار و وسایل موردنیازشان سود کنند و مدیریت هزینه‌ها را راحت‌تر به‌دست بگیرند. با هربار بازیافت مجدد ضایعات ورق‌های آهنی از کیفیت‌شان کم نمی‌شود. این امتیاز بزرگی است. حفظ‌شدن ظاهر و کیفیت ورق‌های این‌چنینی به آنها اجازه می‌دهد که در چرخه تولید، بارها به کار گرفته شوند. زیبایی و ظاهر این ضایعات مطلوب است. از مزایای دیگر ضایعات ورق‌های روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه‌جویی در منابع آبی؛
  • کاهش آلودگی هوای ناشی از تولید؛
  • صرفه‌جویی در استفاده از مواد خام؛
  • کاهش مصرف انرژی.

قیمت ضایعات ورق روغنی چقدر است؟

قیمت ضایعات در گروی وزنشان به کیلوگرم است. فرقی نمی‌کند که درباره کدام‌یک از نوع ضایعات ورق‌های فولادی صحبت می‌کنیم. این موضوع در قیمت ورق سیاه هم اثرگذار است. هرچقدر که وزن ضایعات بالاتر برود، ارزش‌شان هم بیشتر می‌شود. البته عامل اثرگذار دیگری هم در تعیین قیمت ضایعات وجود دارد. این عامل ضخامت ورق‌هاست. هرچقدر که ضخامت بیشتر شود، قیمت و ارزش ورق روغنی هم افزایش پیدا می‌کند. به‌طور کلی هم قیمت ضایعات ورق‌های روغنی بیشتر از ضایعات فلزی دیگر برآورد می‌شود.

به‌طور کلی، برای خرید ضایعات فولادی و در حالت کلی فلزی باید به وزن توجه کنید. برای مثال، ضایعات مقاطع و ورق‌های دیگر هم همین‌طور معامله می‌شوند. قیمت استیل کیلویی مشخص می‌شود. روند کار برای ورق‌های دیگر هم به همین ترتیب است. دقت کنید که ارزش ضایعات نیز مانند نمونه‌های نو و فابریکشان در گروی عواملی به‌صورت زیر است:

  • دلار و ارز روی نوسانات بازار اثر مستقیم دارند.
  • تقاضا و عرضه بازار.
  • فصل خرید و انبارداری.

 

در آخر

برای خرید انواع مقاطع فولادی و فلزی و ضایعات آن‌ها باید از قیمت‌های روز بازار باخبر باشید. برای آگاهی از نرخ و قیمت‌ها هم نیاز به شناخت مراجعی قابل‌اعتماد دارید. منظور مراجعی است که قیمت‌ها را دقیق و درست اعلام می‌کنند و به‌روزرسانی خوبی درباره ارزش محصولات مختلف بازار دارند. یکی از این مراجع قابل‌اعتماد، شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) است. این شرکت پایگاهی خوش‌سابقه در میان دست‌اندرکاران صنایع گوناگون به‌شمار می‌رود. برای آگاهی از قیمت انواع مقاطع فولادی و استیل مانند قیمت ورق استیل ۳۱۶ یا هر محصول دیگری می‌توانید از آیرومارت استعلام بگیرید. این مجموعه در زمینه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی هم فعالیت دارد. راه‌های ارتباطی با آن هم به شرح زیر است:

  • با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  • به وبسایت www.iromart.com مراجعه کنید.

برای آگاهی از قیمت ضایعات یا محصولات متنوع بازار آهن و فولاد حتما نام آیرومارت را به‌خاطر بسپارید. قطعا پشیمان نخواهید شد. یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت پروژه‌های ساخت‌وساز یا پیش‌برد امور در صنایع مختلف، آشنایی با مراجعی قابل‌اعتماد مانند آیرومارت است. اعتمادکردن به شرکت‌های خوش‌سابقه‌ای که مشتریان فراوان دارند، بخش بزرگی از دغدغه‌هایتان را از بین می‌برند. نظرتان چیست؟

 

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا