اقتصاد کلان

سقوط جهانی دلار ادامه دارد

دلار آمریکا به عقب‌نشینی خود ادامه و یورو با جهش یک شبه ارزش خود را افزایش داد؛ زیرا اروپا ممکن است بتواند از بدترین ترس‌ها در مورد کمبود انرژی جلوگیری کند و بانک مرکزی اروپا احتمالا نرخ بهره تهاجمی‌تر را افزایش دهد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس داده‌های رویترز، روز پنج‌شنبه جریان گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم یک، پس از اتمام تعمیرات برنامه‌ریزی شده، به موقع از سر گرفته می‌شود. در همین حال، یورو در معاملات اولیه آسیا نزدیک به ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱.۰۲۳۹ دلار رسید که قوی‌ترین رشد روزانه خود طی یک ماه را یک شبه به ثبت رساند.

این روند کمکی مبنی بر این بود که بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنجشنبه خود در نظر دارد نرخ بهره را تا ۵۰ واحد پایه بالاتر از حد انتظار افزایش دهد.

کارول کنگ، استراتژیست ارزی در بانک کامان‌ولث (Commonwealth) استرالیا گفت: «اگر فردا شاهد از سرگیری جریان گاز روسیه باشیم، این خبر خوبی برای یورو در برابر دلار خواهد بود و در کوتاه‌مدت، یورو می‌تواند کمی تقویت شود و از برابری فاصله بگیرد اما من هنوز در مورد یورو نگران هستم، فکر می‌کنم جنبه‌های نزولی همچنان وجود دارند. محور خشونت‌طلب بانک مرکزی اروپا ممکن است نتواند از حمایت پایدار برخوردار باشد».

یورو از ابتدای ماه جولای حدود ۲.۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است و هفته گذشته به دنبال انتشار تورم داغ ایالات‌متحده و ترس از رکود شدید اقتصادی در منطقه یورو، برای اولین بار در دو دهه اخیر برابری در برابر دلار را شکست. در حالی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در تلاش‌های خود برای مهار تورم فزاینده جنگ‌طلب‌تر می‌شوند سایر ارزهای اصلی نیز به‌طور مشابه با تضعیف دلار افزایش یافتند.

عقب‌نشینی ارز ایالات‌متحده با کاهش انتظارات از افزایش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره در بررسی سیاست‌های فدرال رزرو در هفته آینده همزمان شده است.

دلار استرالیا پس از افزایش ۱.۳ درصدی در یک شبانه‌روز در ۰.۶۹۰۵۵ دلار ثابت بود که بالاترین رقم در یک ماه گذشته محسوب می‌شود.

نتایج نشست سیاستی بانک مرکزی استرالیا (RBA) در ماه جولای که در روز قبل برگزار شد، نشان داد که بانک مرکزی نیاز به تشدید سیاست‌های بیشتر برای مهار تورم را در نظر دارد.

اوایل روز چهارشنبه، فیلیپ لو، رئیس بانک مرکزی استرالیا نیز پیشنهاد کرد که نرخ‌ بهره می‌تواند حداقل از سطوح پایین فعلی دو برابر شود. استرلینگ نیز با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱.۲۰۱۴۵ دلار رسید.

اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان روز سه‌شنبه گفت که افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در نشست بعدی بانک مرکزی انگلیس یکی از گزینه‌ها خواهد بود.

شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای کلیدی با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۱۰۶.۵۸ رسید که در هفته گذشته به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر یعنی ۱۰۹.۲۹ رسیده بود.

پیش از نشست هفته آینده فدرال رزرو، بازارها با احتمال ۲۳.۲ درصدی افزایش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره قیمت‌گذاری می‌کنند. با توجه به اینکه انتظارات از افزایش نرخ بیشتر پس از اینکه سیاست‌گذاران نظر منفی ارائه کردند، کاهش یافت.

بانک کامان‌ولث می‌گوید: «از آنجایی که بازارها همچنان بر اساس افزایش نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در بازارها قیمت می‌دهند، فکر می‌کنم این مقداری فشار را از دلار آمریکا کم می‌کند اما فکر نمی‌کنم با توجه به بدتر شدن چشم‌انداز رشد جهانی، تضعیف دلار مدت زیادی طول بکشد».

در مقابل، ین ژاپن در صبح روز چهارشنبه در مسیر دیگری بود و آخرین بار ۱۳۸.۱۵۵ در هر دلار معامله شد زیرا به نظر می‌رسد بانک ژاپن مصمم به ایستادگی در موضع خود است.

در حوزه رمزارز، بیت‌کوین حدود ۱.۲ درصد کاهش یافت و به ۲۳هزار دلار رسید. این رمزارز در روزهای اخیر از مرز ۲۰هزار دلار عبور کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا