بانکبانک و بیمه

سهم ۵۵ درصدی تسهیلات خرد از سبد اعتباری بانک سامان

مدیرعامل بانک سامان گفت: تمام تسهیلاتی که بانک سامان به صورت خرد یا کلان پرداخت می‌کند با روش اعتبارسنجی بوده و رتبه اعتباری برای آنها مدنظر گرفته می‌شود. بر همین اساس نزدیک به ۵۵ درصد از کل سبد اعتباری بانک سامان به این نوع از تسهیلات‌دهی مربوط می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، بانک مرکزی در اردیبهشت‌ماه امسال «دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد. براساس این دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد به متقاضیان دارای سابقه و امتیاز اعتباری بر اساس اعتبارسنجی، در قبال اخذ حداکثر دو مورد وثیقه قابل انجام است. مواردی همچون اوراق بدهی، سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، اموال عینی با ارزش عرفی از قبیل خودرو، مسکوکات یا مصنوعات طلا و همچنین سیم‌کارت دایمی ثبت شده تحت مالکیت مشتری، بخشی از وثایق معتبر اشاره شده در این ابلاغیه به شمار می آیند.

این شیوه سبب خواهد شد تا بخشی از مردم که اعتبار و توانایی پرداخت اقساط وام را دارند، اما از داشتن وثایق سنگین مانند خانه و … محروم هستند، بتوانند در دریافت وام‌ها کوچک برای رفع نیازهای ضروری خود اقدام کنند. البته بانک هم از مزایای آن بی نصیب نخواهد ماند، زیرا با به کار بردن این روش از حجم مطالبات معوق و یا مشکوک الوصول بسیار زیاد کاسته خواهد شد. از سوی دیگر، بانک ها هم دیگر نمی توانند درتخصیص اعتبار سلیقه ای رفتار کنند.

خبرنگار ایبِنا در این رابطه و دیگرموضوعات مربوط به بانک سامان با علیرضا معرفت، مدیرعامل بانک سامان به گفت و گو پرداخته است که در زیر مورد اشاره قرار می گیرد.  

میزان اموال مازاد بانک سامان چقدر است؟ آیا برنامه‌ای جهت واگذاری آن ها دارید؟

بخشی از املاک مازاد را در حوزه حقوقی باید دنبال کرد. به این معنا؛ سیاست بانک سامان خرید املاک و مستغلات مازاد نیست،  قسمت زیادی از املاکی که در اختیار دارد، ماحصل اقدامات حقوقی به حساب می‌آید که برای کاهش نسبت‌های مطالباتی انجام شده است. بانک سامان جهت کاهش دارایی های غیردرآمدزا برنامه‌هایی در دست دارد که انجام آن در وهله اول نیازمند حل و فصل مسائل حقوقی مرتبط با این املاک است. 

به عنوان مثال چنانچه ملکی معارضی دارد، یا مسائلی با شهرداری درباره آن موجود است باید در ابتدا برای حل آن اقدام شود، سپس سراغ دیگر موارد رفت. البته باید مورد توجه قرار گیرد، موضوعاتی از این دست بحث‌های زمان‌بری است، با این حال بنا داریم در طی یک یا دو سال آینده تمامی این مسائل و مشکلات را مرتفع ساخته و اموال را واگذار کنیم تا از این طریق نسبت‌ها به مقرره‌های قانونی برگردد. 

مبلغ پرداختی وام ازدواج بانک سامان از ابتدای سال جاری تاکنون چقدر بوده است؟

بالغ بر هزار میلیارد تومان، تکلیف امسال در حوزه تسهیلات ازدواج است که به تدریج مشتریان ثبت نام کننده در سامانه به شعب معرفی می‌شوند و به تقاضاهای آنان رسیدگی خواهد شد. 

در رابطه با وام ازدواج چه مشکلاتی وجود دارد؟

مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، بسیار متعدد است. ازارائه مستندات برای تشکیل پرونده تا نبود ضامن جهت معرفی از جمله این موارد محسوب می‌شود. موضوعات طیف‌های وسیعی دارد، اما حوزه‌ای که زیاد با آن روبرو می‌شویم، این است که متقاضیان در عنفوان جوانی و جویای کار هستند، طبیعتا باید مستندات درآمدی خود را ارائه دهند که عمدتا در این قسمت با مشکل روبرو می‌شوند.   

 بانک سامان تاکنون با شیوه اعتبارسنجی چه میزان تسهیلات خرد پرداخت کرده و شامل چه وام‌هایی بوده است؟

نزدیک به ۵۵ درصد از کل سبد اعتباری بانک سامان در حوزه تسهیلات خرد و با استفاده از روش اعتبارسنجی بوده است. تسهیلات خرد به معنای تسهیلات مصرفی نیست و نباید این دو با هم به دلیل آنکه تعاریف متعددی دارند، اشتباه گرفته شود. تسهیلات خرد، تسهیلاتی است که اصناف، شرکت‌های کوچک و متوسط و مصرفی را شامل می‌شود. به عبارتی دیگر، تمام تسهیلاتی که بانک سامان به صورت خرد یا کلان پرداخت می‌کند روش اعتبارسنجی در آن لحاظ شده و این تسهیلات براساس رتبه اعتباری برای شرکت ها مدنظر قرار گرفته می شود. 

بانک مرکزی برای رشد ترازنامه بانک ها محدودیت ۱.۵ تا ۲.۵ درصدی درنظر گرفته است، بانک سامان چه اقداماتی برای رعایت این محدودیت انجام داده است؟

موضوعی که به بحث رشد ترازنامه و درصدی که وجود دارد، مربوط می‌شود در واقع ماحصل اعتبارسنجی است که از یک بانک توسط بانک مرکزی صوت می گیرد. موضوعات متعددی برای اعتبارسنجی بانک از بحث کفایت سرمایه گرفته تا انطباق آن با قوانین و مقررات، عدم استقراض یا استقراض به بانک مرکزی و دیگر موارد در این حوزه نقش دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. بانک سامان تلاش کرده در تمامی بخش ها مواردی مانند بدهی به بانک مرکزی هرگز موضوعیت پیدا نکند. در حوزه کفایت سرمایه هم برنامه گردش سرمایه وجود دارد تا در حد مطلوب خود حفظ شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا