اقتصاد کلان

ضربه سنگین روسیه بر اقتصاد آلمان

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که توقف عرضه گاز روسیه به آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۲، به قیمت ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی آن تمام می‌شود زیرا نگرانی‌ها درباره کاهش بیشتر عرضه توسط مسکو افزایش یافته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از بیزنس، پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد آلمان بر اساس انتقال گاز روسیه که در اول ژوئن متوقف شده است، تاثیر منفی ۲.۷ درصدی در سال ۲۰۲۳ و کاهش ۰.۴ درصدی در سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعطیلی بالقوه می‌تواند باعث کاهش قابل‌توجهی در فعالیت اقتصادی آلمان و افزایش تورم شود.

پس از آنکه مسکو در اواسط ژوئن ۶۰ درصد انتقال را به دلیل تاخیر در تعمیر توربین گاز کاهش داد، در حال حاضر با توجه به تعمیرات خط لوله نورد استریم انتقال از این خط لوله روسیه به آلمان صفر است.

برلین توضیح گازپروم درباره توربین را رد کرده و معتقد است که روسیه در تلافی تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین این عملکرد را پیش گرفته است.

کار روی خط لوله قرار است روز پنجشنبه به پایان برسد و مقامات به دقت بررسی خواهند کرد که عرضه در چه سطحی از سر گرفته می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول گفت: خطرات ناشی از تعطیلی کامل، اقتصاد ضعیف جهانی و تنگناهای عرضه گسترده، بزرگ است.

در این بیانیه آمده است که بر اساس این موارد، رشد آلمان احتمالا در سه ماهه آینده کاهش می‌یابد.

صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی استاندارد خود رشد اقتصادی آلمان را ۱.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ و تنها ۰.۸ درصد در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

این صندوق بیان کرد: در همین حال، افزایش قیمت انرژی مرتبط با کاهش عرضه گاز که قبلا دیده شده به این معنی است که تورم احتمالا در دو سال آینده بالا خواهد ماند.

صندوق بین‌المللی پول تورم آلمان را در سال ۲۰۲۲ به ۷.۷ درصد و در سال  ۲۰۲۳ به میزان ۴.۸ درصد پیش بینی کرد.

قطع کامل گاز روسیه به‌طور بالقوه می‌تواند این ارقام را تا دو درصد در سال ۲۰۲۲ و ۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ در یک سناریوی افراطی که اروپا در تلاش برای تامین منابع جایگزین است، افزایش دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا