انرژی

سالانه ۴۰۰ میلیارد یورو انرژی در کشور تلف می‌شود

مدیرعامل گروه مپنا، گفت: رویدادی را برای حمایت از ایده‌های نوآورانه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی برگزار و به‌صورت تمام قد از ایده‌های برتر حمایت می‌کنیم و هیچ محدودیتی برای حمایت مالی، حقوقی و … نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس علی‌آبادی امروز در نشست خبری رویداد نوآوری مپنا تک در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان حمایت از ایده‌های نوآور اظهار کرد: تا مرز خلق ثروت از این ایده‌ها حمایت و توان سرمایه‌گذاری در تمام ایده‌های برتر را خواهیم داشت و ساز و کار لازم برای این مسئله را در نظر گرفته‌ایم.

وی درباره سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه مپنا برای حل مشکل باتری انرژی‌های تجدیدپذیر چه ساز و کاری را لحاظ کرده است؟ اظهار کرد: یکی از ملزومات انرژی‌های تجدیدپذیر توجه به موضوع ذخیره سازی است. چراکه در این انرژی امکان تولید و مصرف همزمان وجود ندارد. لذا برای حل این مشکل باید از ذخیره سازها استفاده کنیم.

علی آبادی افزود: یکی از راهکارهای حل مشکل پیک سایی می‌تواند استفاده از یک مخزن ذخیره برق در منازل مسکونی باشد که باید ساز و کار آن لحاظ شود.

وی با بیان اینکه در حوزه باتری‌های شیمیایی با محدودیت مواجه هستیم گفت: هرچند که ممکن است یکی از بهترین روش‌ها باشد، اما می توانیم از جایگزین‌ها که قیمت کمتری نیز دارند استفاده کنیم؛ مپنا برای حل مشکل باتری سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده است.

او در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه در حال حاضر مپنا در حوزه انرژی‌های خورشیدی تا چه میزان وارد شده است، گفت: تاکنون ۱۲ مگاوات در حال بهره برداری است. یک نیروگاه ۲۰ مگاواتی را در حال احداث داریم و قرارداد ۵۸ مگاوات را منعقد کردیم و باید گفت که در حال حاضر مپنا ۹۰ مگاوات پروژه اجرا شده و یا در حال اجرا در این بخش دارد.

وی با اشاره به مهمترین مانع عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر طی سال‌های اخیر گفت: مهمترین سد در این بخش اقتصاد برق بوده است. ما از جنبه اقتصادی در این حوزه هیچ نفعی نبرده ایم اما به لحاظ توسعه فناوری توانسته‌ایم به موقعیت خوبی برسیم که اگر این موضوع نیز حل شود می توان گام های بزرگی در حوزه تجدیدپذیرها برداشت.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه در یک ماه گذشته با پنج شرکت مقیاس بزرگ جلسه داشتیم و همه آنها معتقد بودند که فعالیت‌های مپنا در مقیاس جهانی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه علی رغم اقدامات انجام شده در صنعت برق در زمان پیک و تابستان با مشکلات زیادی مواجه می شویم، گفت: علت اصلی این مشکلات اقتصاد برق است. تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود، نمی توانیم در صنعت برق به جایگاهی که باید برسیم. لذا باید به سمت بهره‌وری پیش برویم.

او با تاکید بر اینکه تولید یک میلیارد کیلووات ساعت برق در سال ثروت عظیمی است که متاسفانه با مصرف غلط به صورت نادرست پیش می رود، گفت: باید در سطح بالا این مشکلات را برطرف کنیم. در غیر اینصورت به اهداف بزرگ تدوین شده در صنعت برق دست نمی یابیم.

هدر رفت ۴۰۰ میلیارد یورو ثروت کشور در حوزه انرژی و آب

وی با بیان اینکه به دلیل عدم مصرف درست، ۴۰۰ میلیارد یورو ثروت کشور در حوزه انرژی و آب تلف می‌شود، گفت: یک میلیارد کیلووات ساعت برق، یک میلیارد متر مکعب گاز، ۲۰۰ میلیون لیتر گازوئیل و بنزین به علاوه ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب در سال اعداد بزرگی است که اگر با اعداد جهانی مقایسه شود، متوجه می شویم که چه میزان اتلاف انرژی در ایران صورت می گیرد.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در صنعت برق توسط مپنا، گفت: ۱۶۷ پروژه در حوزه احداث نیروگاه در دست اجرا داریم، ۵۰۱ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۶۳ هزار و ۹۷۱ مگاوات نیز به ما ابلاغ شده است که از این میزان ۴۶ هزار و ۴۹۶ مگاوات تحت بهره‌برداری، ۶۵ واحد در حال احداث، ۶۱ واحد به نیروگاهی به ظرفیت ۳۷۷۶ مگاوات نیز به ما ابلاغ شده که هنوز اجرای آن آغاز نشده است.

به گفته وی، از پیک سال گذشته تاکنون گروه مپنا ۳۲۰۰ مگاوات واحد نیروگاهی جدید وارد مدار کرده که امیدواریم ۲۰۰۰ مگاوات دیگر تا پایان سال به آن اضافه شود. همچنین از پیک ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، ۴۵ واحد نیروگاهی را ارتقاء دادیم که معادل ۶۹۲۹ مگاوات است. در مجموع باید گفت که ۵۸۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت ایجاد شده و یا خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خارج از کشور نیز گفت: از ابتدای سال معادل یک بلوک سیکل ترکیبی در عراق به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو سنکرون کردیم و همچنین اولین واحد حلب را بازسازی کرده و توانستیم نیروگاهی را که داعش بطور کامل منهدم کرده بود، بازسازی کنیم و امروز دو واحد دیگر را در عراق نصب کردیم که آماده سنکرون است که حدود ۹۰۰ مگاوات ظرفیت دارد. در ناصریه نیز سه واحد را در حال نصب داریم که به تدریج وارد مدار می شود.

مدیر عامل گروه مپنا با اشاره به مجموع  واحدهای نیروگاهی که در کشورهای همسایه توسط این گروه اجرایی شده  گفت: ۵۶۶۸ مگاوات در خارج از کشور پروژه اجرا کرده ایم و یا در حال اجراست که این عدد برای یک سال عدد بزرگی به حساب می آید.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای نیروگاه‌های زباله سوز گفت: یکی از چالش‌های شهرهای بزرگ، زباله است، در این زمینه اولین کار طراحی توربین بخار ۳۰ تا ۹۰ مگاواتی است که البته هنوز پروژه ای در این حوزه به ما ابلاغ نشده اما زیر ساخت‌های آن آماده است و اگر شهرداری شهرهای بزرگ به ما اعلام کنند، توان تولید را داریم. 

وی افزود: در شهرهای کوچک دو پروژه ایجاد کردیم؛ در جنوب تهران این کار در حال انجام بوده و در حال حاضر تحقیقات روی امحاء زباله‌های بیمارستانی در حال انجام است.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تجدیدپذیرها گفت: دنیا به سمت گرم شدن رفته است و آن طور که سازمان هواشناسی اعلام کرده امسال گرمای کره زمین یک رکورد خواهد زد. لذا در این شرایط توسعه نیروگاه‌های حرارتی با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین باید اقداماتی همچون افزایش راندمان نیروگاه‌ها صورت بگیرد که مپنا در این حوزه از گذشته اقداماتی را در دست اجرا دارد.

وی با بیان این که توربین هیدروژن سوز مپنا امسال در شهریورماه به عنوان اولین نمونه در بندرعباس نصب شود گفت: بحث بعدی حرکت به سمت واحدهای سیکل ساده به ترکیبی است که در این زمینه نیز اقداماتی انجام شده و در حوزه تجدیدپذیرها نیز توانسته‌ایم اقدامات مفیدی را انجام دهیم اما باز هم نیازمند جذب  فناوری در این حوزه هستیم. 

او با اشاره به اقدامی که در حوزه انرژی‌های خورشیدی صورت گرفته است گفت: ابتدا باید در چارچوب یک برنامه جامع ظرفیت‌های کشور را شناسایی کنیم که مپنا برای این موضوع برنامه ای را تحت عنوان تکنولوژی‌های گاز در نظر گرفته است؛ بدین معنا که نوآوری‌هایی که امکان عرضه دارند شناسایی و وارد مرحله اجرا شوند. در همین راستا اولین موضوع این رویداد را توجه به انرژی‌های خورشیدی در نظر گرفته‌ایم و هدف این است که با اعلام یک فراخوان دانش پژوهان را به سمت این مهم سوق دهیم.

در ادامه این نشست حقی فام – معاون پژوهش و فناوری گروه مپنا  – با اشاره به جایگاه انرژی خورشیدی در ایران و سایر کشورهای جهان گفت: سرانه انرژی خورشیدی در استرالیا به عنوان اولین کشور ۹۹۰ وات، در هلند ۷۵۵ وات و در آلمان ۷۱۱ وات است که ایران نسبتا با این کشورها فاصله زیادی دارد، علت این مساله وجود سوخت‌های فسیلی در کشور است.

وی افزود: باید به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم  و برای این مهم نیز شبکه انرژی کشور باید تاب‌آور شود که انرژی‌های تجدیدپذیر نقش مهمی در این حوزه دارند.

وی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده در این رویداد گفت: چهار اقدام را در نظر گرفته‌ایم که اولین آن شناسایی ایده‌های نوآور، سپس انتخاب ایده‌های برتر ، حمایت از این ایده‌ها برای توسعه و تولید آزمایشگاهی و در نهایت حرکت به سمت تجاری سازی و استفاده از آنها برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر است.

انتهای پیام                                  

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا