انرژی

عقب ماندگی شدید کشور در احداث نیروگاه های برق

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: در ۱۰ سال گذشته باید سالانه سه هزار مگاوات نیروگاه برای تامین برق احداث می شد که متاسفانه انجام نشده و هم اکنون یک عقب ماندگی شدید در حوزه ساخت نیروگاه های در کشور وجود دارد.

سید رضا فاطمی امین جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در نشست هم اندیشی با صنعتگران و فعالان اقتصادی و تولیدی  شهرستان ساوه اظهار کرد: حجم بالای صنعت در کشور بویژه در  ساوه که قطب صنعتی به شمار می رود، متناسب با زیرساخت های لازم نظیر مسکن رشد پیدا نکرده است.

همچنین بخوانید

وی افزود: امیدواریم با تخصیص زمین و منابع و تسهیلات از طریق دولت و مشارکت شرکت های تولیدی مشکل مسکن نیروی کار در جوار شهرک های صنعتی برطرف شود و کارگران با برخورداری از یک سرپناه با تلاش بیشتری به کار و تولید بپردازند.

وزیر صمت در خصوص سهم پایین شهرهایی نظیر ساوه که درآمد بالایی دارند، از ارزش افزوده گفت: در اجرای قانون ارزش افزوده نباید سهم ها به مساوات تقسیم شود. معتقدیم در شهرهای صنعتی آلایندگی ها و تبعات منفی آن گریبانگیر مردم است و تقسیم مساوی اعتبارات خیلی معقول نیست. باید از طریق افزایش منابع کمبودها برطرف و اقدامات حمایتی لحاظ شود.

وی همچنین گفت: حمایت از تولید و رفع موانع پیش رو از رویکردهای دولت است و تلاش خواهیم کرد تا با اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایتی مشکلات مربوط به صنایع را در سطح کلان کشور برطرف کنیم.

فاطمی امین در خصوص کمبود برق به ویژه در حوزه صنایع گفت: در ۱۰ سال گذشته باید سالانه سه هزار مگاوات نیروگاه برای تامین برق احداث می شد که متاسفانه انجام نشده و هم اکنون یک عقب ماندگی شدید در حوزه ساخت نیروگاه در کشور وجود دارد.

وی افزود: برای جبران عقب ماندگی های گذشته در ساخت نیروگاه باید دو اقدام کوتاه مدت و بلند مدت صورت گیرد که اقدام کوتاه مدت مدیریت برق برای جلوگیری از قطعی برق بود که با هماهنگی وزارت صمت و نیرو، قطعی برق منظم تر صورت گرفت.

وی احداث نیروگاه را یک اقدام اساسی و بلندمدت عنوان کرد و افزود: وزارت صمت احداث ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه برق در کشور را به عنوان اقدام بلندمدت آغاز کرده است. به تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی با نیاز بالای مصرف برق توصیه می‌شود که نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند و وزارت صمت اقدامات حمایتی از آنان صورت خواهد داد.

وی افزود: براساس قانون مجلس، نرخ گاز برای تولید برق در واحدهای صنعتی و تولیدی معادل قیمت گاز برای نیروگاه‌هاست.

در این جلسه برخی مدیران صنایع و فعالان اقتصادی به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا