اقتصاد کلان

فعالیت بیش از ۵۰۰ واحد دانش‌بنیان در مناطق آزاد کشور

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ واحد دانش‌بنیان در مناطق آزاد داریم، گفت: با تسهیلات و امکانات جدیدی که امسال انجام گرفته تا پایان سال تعداد آنها افزایش خواهد داشت.

سعید محمد در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی یکی از قویترین مناطق آزاد محسوب می‌شود و ظرفیت‌های بالایی در حوزه ترانزیت، شیلات، صنایع کشاورزی، گردشگری و بخش‌های مختلف دارد و تا به امروز خوب مدیریت شده و امیدواریم بعد از این نیز ظرفیت‌ها بیش از پیش شکوفا شود.

وی با اشاره به اینکه بازگرداندن مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد در دستور کار قرار دارد، افزود: فلسفه وجودی مناطق آزاد یک سری مشوق‌ها و معافیت‌هایی است که برای سرمایه‌گذاران ایجاد جاذبه می‌کند اما در سال‌های گذشته تا حدی خدشه‌دار شده بود لذا پیگیر این امر از طریق دولت و مجلس هستیم تا مجددا احیا کنیم.

محمد با اشاره به اینکه در بحث حکمرانی متمرکز در مناطق آزاد نیز دو هفته قبل رئیس جمهور ابلاغیات خوبی برای اینکه این اقتدار مجددا به روسای مناطق بازگردد داشت، گفت: اختیارات جدیدی تفویض شد که اینها کمک می‌کند مناطق آزاد نقش محوری و اصلی خودشان را در تولید، اشتغال و صادرات ایفا کنند.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با اشاره به اینکه واردات خودرو از سال ۹۷ ممنوع شده بود، تاکید کرد: از طرفی در مناطق آزاد خصوصا کیش و قشم نیاز به خودروهای برقی بیشتر احساس می‌شد و لذا توافقی که در دولت صورت گرفت این بود که امکان واردات خودروهای برقی فراهم شود.

وی تصریح کرد: این موضوع به وزارت صمت جهت تهیه شیوه‌نامه ارجاع شده و پس از تنظیم منتظر هستیم تا در هیئت دولت تصویب شود و بعد هم صرفا در حوزه واردات خودروهای برقی آزادسازی داشته باشیم.

محمد با اشاره به اینکه فعالیت دانش‌بنیان به صورت واقعی در مناطق آزاد شکل می‌گیرد، افزود: این فعالیت‌ها در کنار صنایع رشد و نمو می‌کنند و توانمندی خودشان را نشان می‌دهند و پایدار می‌مانند.

وی تاکید کرد: یکی از آسیب‌های صنایع دانش‌بنیان این است که اگر بسته به تقاضا به مرحله تولید نرسند از بین می‌روند ولی در مناطق آزاد به دلیل اینکه تولیدمحور هستیم این صنایع شکل گرفته و بعد ادامه حیات دارند و به صورت مستمر کار می‌کنند.

مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ واحد دانش‌بنیان در مناطق آزاد داریم و با تسهیلات و امکانات جدیدی که بعد از شعار سال انجام گرفته و تسهیلاتی برای فعالیتشان فراهم کردیم تا پایان سال تعداد آنها افزایش خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا