بانکبانک و بیمه

انواع وام‌های بانک ایران و ونزوئلا + شرایط دریافت

بانک مشترک ایران و ونزوئلا به عنوان تنها بانک مشترک در کشور بخش عمده تمرکز فعالیت خود را بر بانکداری کسب و کارها بنا نهاده است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مشترک ایران و ونروئلا در سال ۱۳۸۸ پیرو مفاهمه شکل گرفته شده در سال ۱۳۸۳ بین دو دولت وقت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا که تبدیل به قانونی با عنوان «قانون قرارداد جامع همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا» با حضور روسای جمهور دو کشور راه‌اندازی شد. 

این بانک دارای مجوز ارائه کلیه خدمات بانکی و بازار پول اعم از ریالی و ارزی و همچنین صرافی است. ارزیابی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های سرمایه‌گذاری، پرداخت تسهیلات و اعطای اعتبار به اشخاص حقیقی و حقوقی، افتتاح حساب و نگهداری حساب جاری، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و سایر حساب‌های مشابه، فعالیت‌های تأمین مالی و ریفاینانس، صدور اوراق بهادار، خرید اوراق و اسناد از قبیل سفته و بروات بخشی از مهم‌ترین فعالیت این بانک به‌شمار می‌آید. 

همچنین انجام معاملات ارزی، افتتاح اعتبارنامه و ابلاغ آن، قبول نمایندگی و انجام خدمات برای وزارتخانه‌ها، موسسات و بانک‌های داخلی و خارجی در زمینه پرداخت وام و اعطای اعتبار و وصول مطالبات و مشارکت در زمینه‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌ای از دیگر خدمات بانک ایران ونزوئلا است. 

مشتریان این بانک به دو دسته شرکتی و شخصی تقسیم‌بندی می‌شود. مشتریان شرکتی که اولویت اصلی بانک را شامل می‌شود که براساس همکاری با صنایع باثبات و شرکت‌های باسابقه و معتبر یا پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران صورت می‌پذیرد.

سطح دوم مشتریان هم بانکداری شخصی است؛ به طوری که در کنار اشخاص حقوقی و پرسنل، طبقه خاص افرادی از قبیل اعضای هیئت علمی، جامعه پزشکان، مهندسین، وکلا و افراد متعلق به طبقه و یا صنف مشخص را در بر می‌گیرد. 

تسهیلات در قالب دو نوع عقود

تمامی تسهیلات ریالی و ارزی در قالب دو نوع کلی عقود تسهیلاتی در نظام بانکداری بدون ربا اعطا می‌شود که این عقود با توجه به چگونگی تعیین سود و دوره بازپرداخت متفاوت و همچنین موضوعیت هر یک برای فعالیت‌های خاص، تفکیک‌شده‌اند.

در نوع عقود مشارکتی، بانک، کل یا بخشی از سرمایه موردنیاز یک فعالیت اقتصادی (تولیدی، تجاری یا خدماتی) را تأمین می‌کند و درنهایت، در انتهای فعالیت، مطابق قرارداد فی‌مابین با صاحب‌کار اقتصادی، سود حاصل از این فعالیت را تقسیم می‌کند که شامل مضاربه، مشارکت مدنی، مشارکت حقوقی، مزارعه و مساقات است. 

در نوع عقود مبادله‌ای ، بانک کل یا بخشی از سرمایه موردنیاز یک فعالیت اقتصادی را تأمین می‌کند، با این تفاوت که بعد از انعقاد قرارداد و قبل از انجام فعالیت اقتصادی، سود بانک معلوم و معین است و تحولات آتی و تغییرات احتمالی در وضعیت مالی فعالیت مذکور (از جهت سود و زیان) ارتباطی به سود و مطالبات بانک در آن قرارداد ندارد. این عقود شامل فروش اقساطی، اجاره به‌شرط تملیک، جعاله، خرید دین، سلف، استصناع و مرابحه است. 

نرخ سود تسهیلات این بانک شامل تسهیلات مبادله‌ای با ۱۸ درصد، تسهیلات مشارکتی با ۱۸ درصد و تسهیلات قرض‌الحسنه با ۴ درصد است. 

تسهیلات صندوق توسعه ملی 

بانک مشترک ایران و ونزوئلا همچنین در راستای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی و اجرای قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور و به منظور حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی در چارچوب برنامه ملی پیشبرد برون گرایی اقتصاد سال ۱۳۹۹، اقدام به اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی در سه بخش می‌کند: 

۱- تسهیلات سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن واقع در مناطق برخوردار

۲- تسهیلات سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن واقع در مناطق مشمول اعمال نرخ ترجیحی 

۳- تسهیلات سرمایه در گردش ویژه صادرات کالاهای صنعتی 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا