صنعت، معدن، تجارت

کاهش ۳۷ درصدی درآمدهای نفتی/افزایش سهم منابع مالیاتی در درآمدها

رئیس سازمان برنامه و بودجه از کاهش ۳۷ درصدی درآمدهای نفتی دولت خبر داد و گفت: سهم منابع مالیاتی از کل منابع عمومی در سال ۹۵ به ۳۶ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، گفت: بودجه خیلی رشد نکرده است و اگر تورم خارج کنیم، منقبض هم بوده استف اما مهم این است که ترکیب منابع و مصارف در این بودجه ریزی چطور است، این در حالی است که سهم منابع نفتی در سال ۹۲ تا ۹۵، به نحوی بود که در سال ۹۲ معادل ۴۱ درصد بوده که در سال ۹۵ به ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: سهم درآمدهای مالیاتی از کل منابع عمومی در سال ۹۲ معادل ۳۳ درصد بوده است که درسال گذشته به ۳۶ درصد رسیده است.

همچنین بخوانید

نوبخت گفت: در ترکیب منابع، سهم درامدهای مالیاتی بیشتر شده است و می توان در یک جمع بندی واقع بینانه گفت که ترکیب منابع اصلاح شده است ولی در بخش هزینه نیز در سال نود و دو معادل ١٢٠ هزار میلیارد تومان بود که ٢٠٧ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید و کل هزینه های جاری در ٩٢ تا ٩۵ معادل ٧٣ درصد اضافه شده و عمرانی نیز از ٢٢٢٠٠ میلیارد تومان سال ٩٢ به ۴٢ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نوبخت گفت: هر سال دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تسهیلات اخذ شده و در مهار آبهای مرزی اختصاص یابد این در حالی است که بخش عمده ای نیز از آب کشور سخاوتمندانه از کشور خارج می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از کاهش ۳۷ درصدی درآمدهای نفتی دولت یازدهم اظهار داشت: طی سالهای ۸۸ تا ۹۱ میزان درآمدهای نفتی ۲۵۱ میلیارد دلار بود که این رقم طی سالهای ۹۲ تا ۹۵ به ۱۵۷ میلیارد دلار رسید.

وی افزود:دلیل این امر کاهش ۵۸ درصدی قیمت نفت است؛ البته قیمت نفت در سالهای ۸۸ تا ۹۱ بشکه ای ۱۰۴ دلار بود که این رقم طی سالهای ۹۲ تا ۹۵ به بشکه ای ۴۴ دلار رسید.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: چهار بخش امور رفاه عمومی، آموزش و پرورش، دفاع و سلامت و بهداشت بیشترین بودجه جاری را به خود اختصاص می دهند که دولت نمی تواند آنها را کاهش دهد؛ این در حالی است که ٣۴٠٠ میلیارد تومان برای هم ترازی بین بازنشستگان توزیع شده است.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا