صنعت، معدن، تجارت

اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس برگزار شد

پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس به منظور توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی دوکشور در مینسک برگزار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس به منظور توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس در شهر مینسک برگزار شد.

همچنین بخوانید

در این اجلاس که ریاست طرف ایرانی در اجلاس کمسیون مشترک را سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و ریاست طرف بلاروسی در اجلاس کمسیون مشترک را پیوتر پار خومچیک، وزیر صنایع جمهوری بلاروس برعهده داشت موضوعات دارای اولویت به جهت توسعه همکاری بازرگانی و اقتصادی دو کشور مشخص شد.

برگزاری منظم اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی، افزایش حجم مبادلات دوجانبه مبنی بر اصول منفعت متقابل و توسعه اقتصادی همه جانبه و پایدار بین دو کشور، گسترش دامنه تجارت متقابل کالاها، افزایش سهم کالاهای با فناوری پیشرفته با ارزش افزوده بالا و همچنین فراهم نمودن شرایط برابر و شفاف جهت حضور سازمان‌های طرف‌ها در مناقصات بین المللی یکدیگر از جمله توافقات صورت گرفته در این اجلاس بود.

در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در نتیجه برگزاری این اجلاس به تفاهمات در زمینه همکاری تجاری و صنعتی، حوزه کشاورزی و پرورش ماهی، حوزه سرمایه گذاری، حوزه زمین شناسی و منابع آبی، حوزه حمل و نقل و همکاری‌های اتاق بازرگانی دست یافتند.

لزوم توسعه تعاملات با ترسیم نقشه راه مشترک

فاطمی امین در اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی بین دو کشور برای سرمایه گذاری وجود دارد اظهار داشت: یک دوره زمانی دو ماهه پیشنهاد شده است که کارگروه‌های تخصصی شکل یابد و برنامه تعاملات را طراحی شود.

وزیر صمت با اشاره به ظرفیت ایران در حوزه نفت گاز، زیست محیطی، فناوری صنایع و معادن خاطرنشان کرد: بلاروس هم در صنایع غذایی میکرو الکترونیک ماشین آلات صنعتی ظرفیت‌های خوبی دارد. باید با ورود شرکت‌های توانمند تعاملات تجاری مناسبی رقم زده شود.

وی با بیان اینکه ما نباید روابط دو کشور را دو جانبه ببینیم تصریح کرد: وقتی منافع دو کشور با هم گره بخورد فرصت‌های چند جانبه ای ایجاد شود. بنابراین در مسیر توسعه تعاملات باید یک نقشه راه هم ترسیم شود.

فاطمی امین گفت: یکی از گزینه‌های تعاملات خوب مطرح شده لاستیک هست، از آنجایی که برای خودروهای سواری در کشور تولید داریم ولی لاستیک ماشین‌های سنگین ما حدود ۷۰ درصد وارداتی است می‌توانیم و در این زمینه تعاملی داشته باشیم.

دیدار وزیر صمت با تجار و فعالان اقتصادی در بلاروس

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر خود به مینسک با حضور در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایرانی در بلاروس تجربه وارتباطات ایرانیان مقیم بلاروس برای رونق تجارت در این کشور را حائز اهمیت دانست و خطاب به تجار ایرانی گفت: موضوع سرمایه گذاری و تجارت ایرانیان در بلاروس حضور در اوراسیا وعضویت ایران در آن از جمله مسائل مهمی است که در تعاملات با دولت این کشور بلاروس مورد توجه قرار داده ایم

وی افزود: مساله توسعه اقتصادی دو کشور و ترانزیت از ایران برای بلاروس جز اتفاقات مهمی هست که در حال پیگیری است و رایزن اقتصادی ایران به زودی در بلاروس مستقر خواهد شد.

فاطمی امین مساله همکاری مشترک شرکت‌های معدنی ایران با شرکت‌های ماشین آلات سنگین ونیمه سنگین بلاروس برای تولیدات مشترک را مورد اشاره قرار داد بحث نظام رتبه بندی محصولات صادراتی را برای برند ملی حائز اهمیت دانست.

وی یادآور شد: مباحث مالی و ویزای ایرانیان در بلاروس مسائلی است که مورد پیگیری وزارت صمت قرار دارد.

در این نشست فعالان اقتصادی و تجار ایرانی در بلاروس نیز سوالات و دغدغه‌های خود را با وزیر صنعت معدن و تجارت در میان گذاشتند و وزیر به سوالات آنها پاسخ داد.

اهم سوالات و دغدغه‌های تجار ایرانی در این نشست مربوط به موضوعاتی چون «ویزای ایرانیان در بلاروس، نبود پرواز مستقیم ایران بلاروس، مسائل پولی و بانکی، گرانی هزینه سفر به بلاروس همچنین عدم کار فرهنگی در بلاروس برای معرفی ایران در آن کشور» بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا