امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

افزایش صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین با امضای دو سند همکاری

با امضای دو سند همکاری میان وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت گمرکات چین، دسترسی صادرکنندگان ایرانی به بازارهای چین تسهیل شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، پنج شنبه ۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ دو سند مهم اقتصادی در زمینه افزایش صادرات محصولات کشاورزی ایران به چین امضا شد.

بر اساس این اسناد که ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی کشورمان و یو جیان هوآ وزیر گمرک چین به صورت برخط در همدان و پکن امضا کردند، امکان دسترسی تولیدکنندگان و صادرکنندگان مرکبات ایران به بازار ۶۰۰ میلیون دلاری این محصولات در چین فراهم می‌شود.

با امضای سند دوم نیز تولیدکنندگان عسل ایران امکان صدور محصولات خود به بازارهای چین را به دست می‌آورند.

سیدجواد ساداتی نژاد که در قالب سی امین سفر استانی دولت سیزدهم به همدان رفته است، درباره این اسناد اظهار داشت: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه و شرق آسیا تلاش‌های فراوانی در ماه‌های اخیر صورت گرفت و پس از مذاکرات فشرده، دو سند مهم برای افزایش صادرات جمهوری اسلامی ایران به چین به امضا رسید.

وی افزود: سند اول در خصوص الزامات بهداشتی برای صادرات مرکبات تازه ایران به چین است که با توجه به تولید ۵ و نیم میلیون تنی مرکبات در ایران، اهمیت فراوانی برای تولیدکنندگان کشورمان دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فراهم شدن امکان دسترسی صادرکنندگان مرکبات ایران به بازار ۶۰۰ میلیون دلاری مرکبات چین، ابراز امیدواری کرد این اقدام آثار مثبتی برای باغداران کشورمان داشته باشد.

ساداتی نژاد درباره جزئیات سند دوم گفت: سند دوم نیز درباره الزامات بهداشتی صادرات عسل به چین است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۳۰ هزار تن عسل در ایران تولید می‌شود، تصریح کرد: بازار عسل در چین پر رونق و جذاب است و با امضای این سند ما نیز وارد این بازار می‌شویم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر ما حدود ۵۰۰ هزار دلار صادرات محصولات کشاورزی به چین داریم که با امضای این دو سند حجم و ارزش صادرات افزایش خواهد یافت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا