صنعت، معدن، تجارت

لزوم تهیه نقشه راه توسعه همکاری مشترک تهران-مینسک

در گفتگوی وزیر صمت با نخست وزیر بلاروس بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی مکمل دو کشور و گشوده شدن دروازه‌های اقتصادی دو کشور به روی هم تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صمت، سیدرضا فاطمی امین در دیدار با «رومن گولوچنکو» نخست وزیر بلاروس گفت: امیدوارم این دیدار سرآغاز همکاری‌های مشترک میان دو کشور باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر حجم مبادلات خارجی ایران در شرایط فعلی ۱۲۰ هزار میلیارد دلار می‌باشد و حجم دولت بلاروس ۸۰ هزار میلیارد دلار است و سهم مبادلات دو کشور از این رقم تنها ۴۰ میلیون دلار می‌باشد که بسیار کم است.

فاطمی امین در ادامه خطاب به نخست وزیر بلاروس اظهار داشت دعوت می‌کنم در سفر به ایران از چند نمایشگاه و تعدادی شرکت در حوزه فناوری پیشرفته بازدید داشته باشید تا بیشتر با شرایط فعلی ایران آشنایی بیابید.

وزیر صمت ضمن با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور به عنوان مکمل برای یکدیگر یادآور شد: تحریم‌ها شاید در کوتاه مدت فشارهایی وارد کند اما در بلند مدت به نفع کشورهاست از این رو چشم‌انداز خوبی را برای اقتصاد بلاروس می‌بینیم.

وی تصریح کرد: در بازدید از شرکت‌های بلاروس هم دیده شد که طراحی شرایط در برابر تحریم‌ها تعریف شده است بنابراین در این زمینه هر کمکی از ما برآید برای بلاروس دریغ نمی‌کنیم.

استفاده از تجربه ایران برای مبارزه و مقابله با تحریم‌ها برای ما حایز اهمیت است

نخست وزیر بلاروس ضمن خوش آمد گویی به وزیر صنعت معدن و تجارت جمهوری اسلامی و هیئت همراه اظهار داشت: این سفر در زمان مهم و مناسبی صورت گرفت و تصمیمات دوجانبه خوبی میان دو کشور اتخاذ شده است.

وی با اشاره به اینکه علت تاکید بر همکاری‌های اقتصادی مشترک میان ایران و بلاروس در این است که دو کشور همکاری سیاسی خوبی در عرصه بین الملل داشته‌اند و همدیگر را حمایت می‌کنند و در این زمینه دیدارهای مکرر رسمی انجام شده و روسای جمهور دو کشور سال قبل با یکدیگر دیدار داشتند به علاوه آنکه با وجود فشارها به ایران و بلاروس دو کشور به یکدیگر کمک می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد در تمامی عرصه‌های بین المللی از جمله سازمان‌های شانگهای جنبش عدم تعهد و… همکاری‌های خوبی میان ایران و بلاروس شکل گرفته است و دو کشور بر مقابله با جهان تک قطبی و دخالت دیگران در امور داخلی کشورها تاکید همکاری دارند.

نخست وزیر بلاروس اظهار داشت: باید در حوزه فناوری‌های پیشرفته و موارد مورد علاقه طرفین همکاری بیشتری داشته باشیم لازم است از همه فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه وظیفه ما مسئولان دولتی ساختن پل برای رسیدن به اهداف دو کشور است اظهارداشت: یکی از مشکلات فعلی ما عدم آشنایی تجار بلاروسی با ایران و بازار این کشور است، تلاش ما باید در زمینه گشایش دروازه‌های اقتصادی دو کشور به روی هم باشد.

نخست وزیر بلاروس اظهار داشت همانطور که می‌دانید ما دچار تحریم هستیم و برای همین تجربه ایران برای مبارزه و مقابله با تحریم‌ها برای ما حایز اهمیت است در حوزه پیشرفت‌های ایران در بخش فناوری‌های مختلف علاقه مند دریافت دانش مطالعه از پیشرفت‌های ایران هستیم.

وی تاکید کرد در مورد نقشه راه همه جانبه توسعه همکاری مشترک دو کشور نیز پیشنهادهایی داده‌ایم و آماده دریافت نظر طرف ایرانی برای اجرا و به کار بستن آن هستیم.

وی با بیان اینکه بلاروس با وجود ایران دورنمای خوبی برای کریدور شمال جنوب متصوراست تاکید کرد: در مقابله با فشارهایی که به ایران روسیه و بلاروس از ناحیه تحریم وارد شده باید همکاری‌های باثباتی را ایجاد کنیم، در این میان لجستیک و مسیرهای تجاری خط ارتباطی ایران برایمان اهمیت ویژه دارد.

در این دیدار نخست وزیر بلاروس با اشاره به اینکه در جریان جزئیات پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور قرار دارد نسبت به توافقات صورت گرفته در زمینه‌های مختلف ابراز امیدواری داشت و در خصوص توسعه اقتصادی در موضوعات مختلف دیگری چون صنایع خودرو و واردات خودروی ایران ابراز تمایل کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا