اقتصاد کلان

ترس از افزایش قدرت دلار بر آسیا مستولی شد

تیمور بایگ، مدیر عامل بانک دی‌بی‌اس سنگاپور، گفت: در حال حاضر نگرانی بابت اعمال سیاست‌های محرک تورم وجود ندارد اما ضعف نرخ ارز، نداشتن بازده نقدینگی دلار و مسائلی از این قبیل مسائل اقتصادی بزرگتری برای ماست.

همچنین بخوانید

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بایگ، به عنوان یکی از اقتصاددانان ارشد دی‌بی‌اس می‌گوید: اگر به‌ راستی قیمت نهاده‌های دامی برای سال آینده افزایش یابد، حتی کشوری مانند هند که مواد غذایی زیادی برای خود تولید و به سایر نقاط جهان صادر می‌کند، از نظر عرضه مواد غذایی در سال ۲۰۲۳ کمی ناامن می‌شود. باید توجه داشت بحران جهانی انرژی که به تورم دامن می‌زند، می‌تواند منجر به زمستانی تیره و تار در آینده شود.

وی بیان کرد: درک این موضوع برای من دشوار است که متوجه شوم چگونه قرار است به زودی مشکلات مربوط به گاز در اروپا حل شود. از دیگر سو چین هنوز از سیاست صفر کووید خود خارج نشده است. در مجموع بحران انرژی نه تنها یک مساله برای گرم نگه داشتن خانه‌هاست بلکه عامل بسیار مهمی در تعیین چشم‌انداز تورم مواد غذایی در سال آینده هم خواهد بود.

بایگ افزود: در حال حاضر اروپا بر سر تامین انرژی با مشکل مواجه است ولی این مساله بر قیمت‌های انرژی در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد. از همین رو به نظر می‌رسد در تمام سال ۲۰۲۳ تورم عرضه به احتمال زیاد با پیامدهای نامطلوب برای اقتصاد جهانی بالا باقی بماند.

این اقتصاددان گفت: در حال حاضر فضای لازم و همچنین احساس نیاز برای کشورهای آسیایی جهت حمایت از اقتصاد خویش از طریق اعمال سیاست‌های مالی فراهم است. این کشورها باید نرخ‌ها را افزایش دهند تا سرعت نامطلوب شدن اقتصادشان را کاهش دهند.

به همین دلیل است که حتی کشوری مانند هند که این روزها مورد علاقه سرمایه‌گذاران است، هنوز در سال ۲۰۲۳ با موانع قابل‌ توجهی برای سرمایه‌گذاری روبه‌رو است. البته مانع بزرگ دیگر در اقتصاد آسیا چین به‌ دلایل خاص خود است.

ریچارد مارتین از موسسه حسابداران مدیریت(IMA) آسیا گفت: دلار در حال نزدیک شدن به نقطه اوج خود است. بانک‌های مرکزی اقتصادهای نوظهور بهتر با افزایش نرخ‌های بهره با پیش‌بینی اعمال سیاست‌های انقباضی بیشتر در ایالات‌ متحده همراهی خواهند کرد.  انتظار نمی‌رود ارزهای بازارهای نوظهور که برخی از آن بین ۶ تا هشت درصد در سال گذشته کاهش نرخ داشته‌اند، بیشتر از این کاهش پیدا کنند.

وی پیش‌بینی کرد این ارزها تا اوایل سال آینده به سطح قبلی خود بازمی‌گردد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا