انرژی

هیچ کدام از سدهای کشور نشکسته است

سخنگوی صنعت آب گفت: خوشبختانه با وجود وقوع سیل‌های وحشتناک، کمترین آسیب به زیرساخت‌های حوزه آب و برق وارد شده و هیچ کدام از سدهای کشور نشکستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فیروز قاسم‌زاده امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آخرین وضعیت مقاومت سدهای کشور اظهار کرد: هیچ کدام از سدهای کشور آسیب ندیده و تنها در استان کرمان یک بند خاکی ظرفیت ۳۵۰ هزار مترمکعب شکسته شد و با توجه به این‌که پیش‌بینی‌هایی که در مورد این مساله صورت گرفته بود، از دو روز قبل اطلاع داده بودیم و در همین راستا فرماندار منطقه اقدامات لازم را انجام داد.

همچنین بخوانید

وی اضافه کرد: بخش عمده آب قبل از وقوع سیل تخلیه شد و شکسته شدن این بند مشکل چندانی را ایجاد نکرد، چرا که در پایین دست یک منطقه آبرفتی وجود داشت.

قاسم‌زاده در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر میزان افت فشار و کاهش کیفیت آب در کشور گفت: کمترین میزان آسیب وارد شد و در بخش‌هایی که شکستگی در حوزه توزیع صورت گرفت، با مشکلات موقتی روبه‌رو بودیم که آن هم در زمانی کوتاه برطرف شد و اکنون مشکلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره آخرین وضعیت تخصیص حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته تصمیم وزیر نیرو این بوده که به افغانستان سفر داشته و با طرف افغان صحبت کنند تا توافقات لازم صورت بگیرد. امسال ورودی جدیدی اتفاق نیفتاده است و پیگیر این مساله هستیم.

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که سیلاب‌های اخیر تاثیری در میزان حق‌آبه در هیرمند نداشته است، ادامه داد: در مرز جنوبی افغانستان بارش‌ها صورت گرفت به همین دلیل در میزان حق‌آبه نقشی نداشته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درباره وقوع سیلاب گفت: زمانی که هشدارهای نارنجی و قرمز از سوی سازمان هواشناسی کشور صادر می‌شود، تمام نیروها در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند. در همین راستا نیروهای عملیاتی از هفته گذشته تجهیز شدند و با توجه به اقداماتی که صورت گرفت، حداقل آسیب را داشتیم اما در حوزه شبکه‌های آب شهری برخی تجهیزات دچار مشکل شدند که آنهم کمتر از چند ساعت برطرف شدند.

قاسم‌زاده با اشاره به شایعاتی که درباره کدورت آب در مناطق مختلف کشور مطرح شده است، تصریح کرد: هیچ کدام از این شایعات صحت ندارد و آبی که در تصفیه‌خانه‌ها وجود دارد بدون کدورت است.

وی با اشاره به میزان ورودی آب به سدهای کشور پس از وقوع سیلاب‌ها گفت: حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب ورودی آب به مخازن سدهای کشور بوده است.

او با بیان این‌که در تصفیه‌خانه هفتم تهران به دلیل آبی که وارد سد ماملو شده بود، با مشکلاتی مواجه شدیم اما اکنون هیچ نگرانی وجود ندارد و آب موجود قابل استحصال است، درباره آخرین وضعیت لایروبی سدها و رودخانه‌های کشور و تاثیر آن در وقوع سیلاب‌های اخیر گفت: انجام این کار برعهده وزارت نیرو بوده و از سال ۱۳۹۸ به بعد میزان لایروبی سه برابر افزایش یافته است و اکنون سالیانه ۱۰۰۰ کیلومتر لایروبی صورت می‌گیرد.

قاسم‌زاده افزود: لایروبی در بازه‌های دشت و کوهستان اتفاق می‌افتد که میزان آن در کوهستان کمتر بوده و سیل‌های اخیر عمدتا در مناطق کوهستانی اتفاق افتاده است.

امسال رهاسازی حق‌آبه‌های زیست محیطی صورت گرفت

وی با اشاره به آخرین وضعیت احیای تالاب‌ها و حق‌آبه‌های زیست‌محیطی گفت: اولویت وزارت نیرو پس از تخصیص منابع شرب حق‌آبه‌های زیست‌ محیطی بوده امسال نیز این رهاسازی صورت اما در جاهایی که وزارت نیرو سازه‌ای ندارد، این موضوع وابسته به بارندگی‌هاست که در سیلاب‌های اخیر نیز شاهد ورودی‌های خوبی بودیم.

امیدی به احیای دریاچه ارومیه است؟

قاسم‌زاده درباره اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: قطعا دریاچه اورمیه احیاپذیر است چرا که در سال‌های ترسالی تراز دریاچه ارومیه رشد پیدا کرد و مثبت شد. اما در سال‌های خشک اثرات نامطلوبی را شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: در شرایط ترسالی و تحقق طرح‌های پیش‌بینی شده می‌توانیم نسبت به احیای دریاچه امیدوار باشیم اما اگر خشکسالی‌ها ادامه داشته باشد، نمی‌توان چندان به احیا امیدوار بود.

برای سیل یکباره سد نمی‌سازیم

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به این سوال که چرا سدهای بیشتری برای مقابله با سیلاب ساخته نشد، گفت: براساس طرح توسعه که در کشور داریم، از روش‌های سنتی به روش‌های با تکنولوژی بالاتر حرکت کردیم. برای این مساله در حوزه آب در سال‌های اخیر به موضوع سدسازی توجه شده است.

وی ادامه داد: دلیل احداث سدها نیاز آبی و میزان آورده در آن منطقه است. هنگام وقوع سیلاب آب موجود وارد تالاب‌ها، دریاچه‌ها و یا رودخانه‌ها می‌شود؛ به همین دلیل برای سیل‌های یکباره سد طراحی نمی‌شود.

به گفته قاسم‌زاده حداقل ۵۰ سال آورد منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر حداکثر ظرفیت وجود داشته باشد، سدسازی صورت می‌گیرد، گفت: اهداف برخی سدها کنترل سد است که آن هم ممکن است در برخی مناطق پاسخگو نباشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا