اقتصاد کلان

رشد کسب و کارها در بریتانیا به صفر نزدیک شد

نظرسنجی ماهانه نشان داد که کسب‌وکارهای بریتانیا هیچ رشدی را در سه ماه آینده انتظار ندارند زیرا افزایش هزینه‌های زندگی باعث کاهش تقاضای مصرف‌کننده می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از بیزنس، کنفدراسیون صنعت بریتانیا (CBI) اعلام کرد که اعضا در سه ماه منتهی به پایان جولای رشد بالاتر از میانگین را گزارش کردند  که کمی سریعتر از سه ماه منتهی به ژوئن است اما انتظار می‌رود این رشد در ماهای آینده کاهش یابد.

آلپش پالجا، اقتصاددان کنفدراسیون صنعت بریتانیا گفت: «از آنجایی که شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان همچنان تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها قرار دارند، فعالیت بخش خصوصی تا حدودی متوقف شده است».

به‌طور گسترده انتظار می‌رود بانک انگلستان بزرگترین افزایش نرخ بهره خود از سال ۱۹۹۵ را در روز پنجشنبه اعلام کند و نرخ‌ها را از ۱.۲۵ درصد به ۱.۷۵ درصد افزایش دهد تا تورم را مهار کند که در حال حاضر به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته یعنی ۹.۴ درصد رسیده است.

با این حال، بانک انگلستان هشدار داده است که اقتصاد بریتانیا احتمالا در اواخر امسال منقبض می‌شود، زمانی که جهش ۴۰ درصدی در تعرفه‌های تنظیم شده انرژی در ماه اکتبر به مصرف‌کنندگان ضربه می‌زند و پیش‌بینی شده است که اقتصاد در سال آینده اندکی منقبض خواهد شد.

شایان‌ذکر است که ایالات‌متحده نیز در سه ماهه اول و دوم سال جاری کوچک شده است و به یک تعریف رایج از رکود رسید.

هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که بریتانیا در سال آینده ضعیف‌ترین رشد را در میان سایر اقتصادهای بزرگ به جز روسیه خواهد داشت.

کنفدراسیون صنعت بریتانیا اعلام کرد که تراز تولید ماهانه آن، بر اساس نظرسنجی از تولیدکنندگان، شرکت‌های خدماتی و خرده‌فروشان، از مثبت پنج برای سه ماه منتهی به ژوئن به مثبت هشت برای سه ماه منتهی به جولای رسیده است. تراز مورد انتظار جولای برای سه ماه آینده صفر از منفی سه در ژوئن بود.

به گفته کنفدراسیون صنعت بریتانیا، تولیدکنندگان انتظار دارند رشد آهسته فعلی تداوم داشته باشد، در حالی که خدمات مصرف‌کننده و مشاغل خرده‌فروشی شاهد کاهش فروش هستند و خدمات تجاری انتظار کاهش رشد را دارند. با توجه به اینکه تورم شدید دستمزدهای واقعی را به شدت پایین آورده و اعتماد مصرف‌کننده در پایین‌ترین حد خود قرار دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا