امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دغدغه‌های نخلداران برای فروش محصول/ نگاه‌ها به میز ملی خرما است

بوشهر- نخلداران همواره در فصل برداشت محصول با دغدغه فروش خرما روبرو هستند که برگزاری رویداد مهمی همچون میز ملی خرما می‌تواند بسیاری از دغدغه‌ها را کاهش دهد.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود و سالانه ۱۷۰ هزار تن محصول از ۳۴ هزار هکتار اراضی نخیلات این استان برداشت می‌شود که بخش عمده محصول در داخل کشور مصرف می‌شود.

با وجود ظرفیت‌های خوبی که در حوزه تولید خرما در استان بوشهر وجود دارد، کشاورزان همواره برای محصول خود مشکل داشته و در برخی سال‌ها مجبور می‌شوند خرما را با نازل‌ترین قیمت به فروش برسانند.

در حالی که سال گذشته خرمای کبکاب به عنوان مهمترین گونه خرما در استان بوشهر با قیمت حدود هشت تا ۱۰ هزار تومان از نخل‌داران خریداری شده بود، در برخی از نقاط کشور با قیمت ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

وجود واسطه‌ها و دلالان در بازار خرما یکی از مهمترین موضوعاتی بود که باعث می‌شد تا کشاورزان با ارزان‌ترین قیمت خرما را بفروشند و واسطه‌ها پس از چند ماه با آن را چند برابر قیمت خرید بفروشند.

کشاورزان به دلیل نداشتن پشتوانه مالی مناسب توان برداشت و ذخیره‌سازی محصول خود را ندارند و این موضوع باعث می‌شود تا در فصل برداشت و در زمان ورود انبوه محصول به بازار، خرما را با قیمتی که توسط تاجران تعیین می‌شود بفروشند.

در سال‌های اخیر سردخانه‌ها نگهداری محصولات کشاورزی در استان بوشهر گسترش یافته و فرصت بسیار خوبی برای ذخیره‌سازی خرما فراهم شده تا کشاورزان مجبور نباشند محصول خود را با قیمت پایین بفروشند.

ایجاد بسترهای مناسب برای صادرات خرما نیز نقش مهمی در بهبود وضعیت بازار خرما به نفع کشاورزان خواهد داشت که طی یکی دو سال اخیر اقدامات بسیار مهمی برای ورود خرمای دشتستان به بازارهای جهانی صورت گرفته است.

ایجاد صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی خرما نیز از دیگر اقدامات مهمی است که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد ارزش افزوده برای این محصول مفید و مغزی باشد که باید حمایت لازم از سرمایه‌گذاران در این حوزه انجام شود.

برگزاری میز ملی خرما پیش از فصل برداشت محصول نخیلات باعث می‌شود که مسئولان مربوطه در سطح ملی تصمیمات مناسب را برای رونق بازار خرما اتخاذ کرده و همچنین فرصتی برای ایجاد ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و فروشندگان بزرگ فراهم شود.

میز ملی خرما در دشتستان برگزار می‌شود

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به منظور برگزاری میز ملی خرما نشست‌هایی را در تهران و همچنین در سطح استان با مسئولان مربوطه داشته‌ایم و این برنامه ۱۳ مردادماه برگزار می‌شود.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: در این راستا نشست‌ها و مذاکراتی را با وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، شهردار تهران و دیگر نهادها و سازمان‌های مربوطه داشته‌ایم تا حمایت لازم از خرما صورت گیرد.

وی بیان کرد: تلاش شده تا خرمای دشتستان به بازارهای بزرگ داخلی نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین میادین بزرگ میوه و تره‌بار تهران راه یابد و شاهد تقویت شبکه توزیع و فروش خرما در کشور باشیم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی افزود: در مذاکراتی که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، خرید تضمینی خرما را پیشنهاد دادیم که مورد موافقیت وزیر قرار گرفت و این موضوع باید دنبال شود که قیمت مناسب تصویب شود.

دغدغه‌های نخلداران برای فروش محصول/ نگاه‌ها به میز ملی خرما است

تلاش برای تثبیت قیمت مناسب برای خرما

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به برنامه‌ریزی و اقدامات صورت گرفته برای برگزاری میز ملی خرما در هفته جاری گفت: میز ملی خرما پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه با حضور شش استان خرماخیز کشور و وزارتخانه‌های مختلف جهاد کشاورزی، صمت، امور خارجه و. … برگزار می‌شود.

علی باستین تثبیت قیمت مناسب برای خرما و تقویت کشاورزان را از مهمترین اهداف برگزاری میز ملی خرما عنوان کرد و ادامه داد: در این برنامه که در سطح ملی برگزار می‌شود، حمایت از بازار خرما و کشاورزان و تولیدکنندگان دنبال خواهد شد.

وی رفع دغدغه‌های کشاورزان را از مزایای برگزاری میز ملی خرما عنوان کرد و افزود: امسال بر خلاف سال‌های قبل میز خرما قبل از برداشت محصول برگزار می‌شود تا در تعیین نرخ خرید خرما از نخلداران تأثیرات لازم را داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر از مشارکت شش استان خرماخیز کشور شامل فارس، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر در این برنامه خبر داد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا