اقتصاد کلان

دومین غول صادرکننده پوشاک جهان گرفتار شد

دومین صادرکننده پوشاک در جهان با کاهش سفارش مواجه است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صنعت پوشاک بنگلادش، صادرکننده شماره دو جهان پس از چین، با مشکلی مضاعف ناشی از کاهش تقاضای جهانی و بحران انرژی در داخل مواجه است که تهدیدی برای توقف بهبود بیماری همه‌گیر این کشور است.

کارشناسان اظهار کردند :خرده فروشان در بازارهای اروپا و آمریکا با توجه به افزایش تورم در مقاصد صادراتی، ارسال محصولات نهایی یا سفارشات را به تعویق می‌اندازند. کاهش سفارشات خطری برای اقتصاد جایی است، که صنعت پوشاک بیش از ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد و ۴.۴ میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند.

ضعف یورو در برابر دلار از عواملی است که جذابیت صادرات بنگلادش را که به دلار قیمت‌گذاری می‌شود، از بین می‌برد. چارلی رابرتسون، اقتصاددان ارشد جهانی در رنسانس کپیتال گفت: لباس یک کالای اختیاری است و اگر هزینه‌های اصلی مردم افزایش یابد، باید هزینه‌های اختیاری خود را کاهش دهند و لباس یکی از این موارد خواهد بود.

نگرانی در صنعت پوشاک این کشور آسیای جنوبی یادآور سفارش‌های لغو شده در روزهای اولیه همه‌گیری است. صادرات پوشاک در سال مالی منتهی به ژوئن ۲۰۲۰ و قبل از بهبودی، به کمترین میزان در پنج سال گذشته یعنی ۲۷.۹۵ میلیارد دلار کاهش یافت. صادرات پوشاک این کشور در سال منتهی به ژوئن به رکورد ۴۲.۶ میلیارد دلار افزایش یافت که ۸۲ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داد.

ذخایر ارزی بنگلادش تا ۱۳ جولای از ۴۵.۳۳ میلیارد دلار در سال گذشته به ۳۹.۷۹ میلیارد دلار کاهش یافت و این برای پوشش تقریبا چهار ماه واردات کافی است. کسری تجاری این کشور در سال مالی منتهی به ژوئن به رکورد ۳۳.۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کارشناسان در این زمینه اظهار کردند که بعد از اینکه اندکی از همه‌گیری کووید فاصله گرفته‌ایم، جنگ آغاز شد. ما فقط قربانیان ناخواسته هستیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا