بورسبورس اوراق

اشتباهات راهبردی که لطمه‌های سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرده است

یک اقتصاددان گفت: برای بهبود وضعت اقتصادی باید شفاف سازی صورت گرفته زیرا عدم اعتماد فعالان اقتصادی به اینکه نمی‌داند سیاست‌گذار چه برنامه‌ای دارد، خود تنش‌های مضاعف ایجاد می‌کند و همچنین هرگونه قیمت گذاری باید حذف شود.


یک اقتصاددان با بیان اینکه چشم انداز کوتاه‌مدت اقتصاد کلان کشور به ویژه پس از گِره سنگینی که در مذاکرات مربوط به احیای برجام ایجاد شده است، مناسب نیست، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: طبیعی است با وجود برخی مشکلات اقتصادی، بخش خصوصی بسیاری از پروژه‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده، مهاجرت سرمایه به کشورهای اطراف بیشتر شده و تبعات منفی کاهش پتانسیل همکاری بخش خصوصی با بخش دولتی مشاهده می‌شود.

میثم هاشم‌خانی در این‌باره افزود: از سال ۹۷ تا به امروز، چشم انداز اینکه برجام به زودی احیا می‌شود وجود داشته و طبیعی است که با استمرار این چشم انداز و محقق نشدن آن، فضای یاس و ناامیدی بین فعالان اقتصادی بیش از پیش افزایش می‌یابد.

وی عنوان کرد: با سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات اقتصادی غلطی که به طور مستمر و سالیان سال تکرار شده‌ است. اگر این سیاست‌ها متوقف شود، اقتصاد کشور شاید بتواند قدری نفس بکشد.

این اقتصاددان در ادامه با اشاره به اینکه در صورت عدم توافق احیای برجام با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود، اظهار کرد: به هر حال در دنیایی زندگی می‌کنیم که روز به روز اقتصاد، خدمات و بازرگانی آن بین المللی‌تر می‌شود. بنابراین، بدون احیای برجام با مشکلات بسیاری در اقتصاد مواجه شده و به رشد اقتصادی پایدار نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: اشتباهات راهبردی فاحشی در داخل اقتصاد کشور وجود دارد که متاسفانه لطمه‌های سنگینی به اقتصاد زده که می‌توان به قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد.

به گفته هاشم خانی؛ قیمت‌گذاری در صنایع مختلفی از جمله فولاد، فلزات، خودروسازی و دیگر صنایع به این معنا است که پول را از جیب تولیدکننده به جیب دلال و یا سفته باز برود.

وی اضافه کرد: تحریم‌ها تاثیر منفی بر اقتصاد کشور گذاشته و آن را با چالش‌های بسیار مواجه کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که هدف دولت کنترل قیمت‌ها است یا اهداف دیگری پشت تصمیمات خود دارد، گفت: در هچ اقتصاد توسعه یافته ای چنین روندی دیده نمی‌شود. شاید سالی یک بار روی یک کالا و آن هم کوتاه مدت قیمتی از سوی دولت گذاشته شود اما دولت هیچ دخالتی برای قیمت‌گذاری روی کالا ندارد.

این اقتصاددان تصریح کرد: ریشه تورم، پول و چاپخانه بانک مرکزی است و سیاست‌هایی چون دلار دولتی، وام‌های دولتی و انواع برخوردها هیچ تاثیری در کنترل تورم نداشته است.

هاشم خانی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ بهره اوراق قرضه می‌تواند تورم را کنترل کند یا نه، خاطرنشان کرد: انتشار اوراق قرضه زمانی مفید است که دولت متعهد شود پول چاپ نکند و کسری بودجه جدیدی هم خلق نخواهد کرد.

وی افزود: دولتی که معتبر است می‌تواند اوراق قرضه بلندمدت بفروشد و مردم بخشی از سرمایه‌گذاری و به عنوان پس انداز اوراق قرضه ۷، ۸ ساله بخرند.

این اقتصاددان یادآور شد؛ برای بهبود وضعت اقتصادی باید شفاف سازی صورت گرفته زیرا عدم اعتماد فعالان اقتصادی به اینکه نمی‌داند سیاست‌گذار چه برنامه‌ای دارد، خود تنش‌های مضاعف ایجاد می‌کند و همچنین هرگونه قیمت گذاری باید حذف شود زیرا بازار سرمایه هم از جهت کنترل قیمت و چشم انداز نامشخص کنترل قیمت متضرر شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا