انرژی

برای مقابله با سیل در تهران چه اقداماتی انجام شد؟

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران اقدامات این شرکت در خصوص سیلاب اخیر را تشریح کرد.

‌رضا کیایی پور در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: با عنایت به شرایط خاص استان تهران به ویژه به لحاظ اقلیم و تغییرات آب و هوایی طی سال های اخیر (تشدید وجود پدیده هایی همچون مونسون و باران های موسمی و فصلی) و همچنین تغییرات حادث شده در سطوح حوضه های آبریز رودخانه ها (عوامل طبیعی و انسانی) و اثرات آن بر عبور ایمن سیلاب در دره ها و مسیل های منتهی به رودخانه ها و عوامل دیگری از این دست، می‌تواند وقوع سیلاب های فصلی و ناگهانی را تشدید کند.

‌وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص مواجهه با سیلاب گفت: در سال‌های گذشته بیش از ۶۷۰ نقطه حادثه خیز و بازه های سیل گیر در سراسر استان شناسایی و اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری در راستای رفع خطرات احتمالی در این نقاط، انجام و مراتب به مراجع ذیربط اعلام شده است.

‌معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه برخی مراجع ذی صلاح دیگر همچون شهرداری‌ها  در کنار شرکت آب منطقه‌ای تهران، وظیفه لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها را برعهده دارند، گفت: در این راستا شرکت آب منطقه ای تهران با استفاده از ظرفیتهای موجود اقدام به لایروبی و بازگشایی رودخانه ها و مسیل ها در حوزه عملکرد خود کرده و همچنین اطلاع رسانی به مراجع و متولیان دیگر صورت پذیرفته تا اقدامات لازم را به عمل آورند.

‌کیایی پور همچنین اشاره ای به وظایف دیگر دستگاه ها از جمله منابع طبیعی در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری و تثبیت خاک برای جلوگیری و پیشگیری از تشدید خسارت های ناشی از سیل داشت.

‌وی از لایروبی و بازگشایی ۷۸ کیلومتر از بستر رودخانه ها، مسیل ها و نقاط فاقد آبگذری ایمن سیلاب طی سال های اخیر خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر آن در مجموع بیش از ۱۹۵ نقطه حادثه خیز به شرایط عادی برگشته و امکان عبور ایمن سیلاب برای این نقاط فراهم شده است.

‌کیایی پور با تاکید بر لزوم تخریب مستحدثات غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها گفت: این عملیات اجرایی مهم که با همکاری حوزه قضایی و نیز پلیس امنیت انجام شده است تاثیر بسزایی در رفع مزاحمت از بستر رودخانه و مسیل و ایجاد شرایط عبور ایمن سیلاب دارد؛ در همین راستا طی پنج سال گذشته  بیش از ۱۵۰ کیلومتر از رودخانه های استان با مساحتی بالغ بر ۳۰۵ هکتار رفع تصرف شده است.

‌وی یادآور شد: همچنین در راستای اعمال حاکمیت و تثبیت مالکیت دولت، صدور ۱۶۵ فقره سند تک برگی برای بیش از یک میلیون و ۲۶ هزار و ۵۵۱ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه ها موجب صیانت از انفال و حفظ شرایط طبیعی رودخانه و عبور ایمن سیلاب شده است.

‌وی تصریح کرد: همچنین طی سال های اخیر ضمن تثبیت حدود بستر و حریم رودخانه‌ها و نصب میله در حد بستر، بیش از ۲۵۰ مورد تابلو هشدار سیلاب به منظور اطلاع رسانی و آگاهی مردم در کنار رودخانه‌ها و محدوده‌های  سیل گیر به ویژه در محدوده شهرستان فیروزکوه و رودخانه حبله رود و سرشاخه های آن نصب گردیده است.

‌معاون حفاظت و بهره برداری شرکت خاطرنشان کرد: بیش از ۱۷ گروه گشت و بازرسی در طول مسیر رودخانه ها بویژه در مواقع قبل از سیلاب و حین سیلاب، وظیفه کنترل بر خط مسیر رودخانه و سیلاب انجام می دهند تا بر اساس گزارش های دریافتی اقدامات فنی و عملیاتی مناسب صورت پذیرد.

‌وی در پایان گفت: شرکت آب منطقه ای تهران بواسطه جایگاه حقوقی خود و همچنین پتانسیل های فنی و حقوقی و امکانات در دسترس، اقدامات قابل توجهی  جهت مقابله با سیلاب و کاهش اثرات آن انجام داده است که عدم اجرای هر کدام از آنها می توانست منجر به تشدید آثار سیلاب های حادث شده و یا بروز سیلاب در برخی محدوده ها شود.

‌انتهای پی

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا