صنعت، معدن، تجارت

امضای اولین تفاهم‌نامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با موریس

نخستین مجمع بزرگ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری موریس فردا برگزار و تفاهم‌نامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور امضا می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه تجارت، نخستین هیات تجاری کشور موریس از روز جمعه (۲۱ مردادماه) به تهران سفر کردند، تا در زمان یک هفته‌ای اقامت خود، ضمن بازدید از امکانات و توانمندی‌های ایران، در دو حوزه سیاسی و اقتصادی، با مقامات و تجار کشورمان به بحث و تبادل نظر بپردازند.

همچنین بخوانید

در این هیات اعزامی، «سودش ساتکام کالیچورن» وزیر کار، توسعه منابع انسانی و آموزش و وزیر بازرگانی و حمایت از مصرف کننده، «دیلوم هیماندویال» دبیرکل وزارت امورخارجه، «همراج رامنیال» رئیس هیات مدیره شورای توسعه اقتصادی موریس و «گواری سانکارراداکریسنا» مشاور استراتژیک شورای توسعه اقتصادی، حضور دارند و در حوزه اقتصادی نیز هیات ۵۰ نفره‌ای از تجار، بازرگانان و تولید کنندگان به‌سرپرستی دبیرکل اتاق بازرگانی این کشور، به ایران سفر کرده‌اند.

هیات تجاری کشور موریس در زمان اقامت‌شان در ایران، در زمینه‌های گردشگری، کشاورزی، شیلات، چرم و پوشاک، صنعتی، صنایع غذایی و محیط‌زیست با همتایان‌شان نشست‌های ویژه‌ای را برگزار می‌کنند. همچنین در این مدت، سفر ۲-۳ روزه‌ای هم به استان فارس خواهند داشت و در حوزه‌های گردشگری و اقتصادی با مسئول اتاق بازرگانی استان فارس و تجاری از این استان، دیدار و گفتگو خواهند کرد.

نخستین مجمع بزرگ اقتصادی فی‌مابین ایران و موریس، از ساعت ۱۴ روز یکشنبه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با حضور وزرا و تجار اقتصادی دو کشور برگزار می‌شود و مجمع گردشگری نیز روز دوشنبه و با حضور مسئولان ذیربط طرفین انجام خواهد شد.

کشور موریس از دو منظر «توریسم گردشگری» و «خدمات مالی، بیمه و حمل و نقل دریایی» در میان کشورهای آفریقایی شهرت دارد که با تکیه بر بحث‌های B2B در بخش‌های دولتی و خصوصی، می‌توان همکاری‌های مطلوبی با این کشور را در این دو حوزه برنامه‌ریزی کرد؛ اتفاقاتی که تعامل با وزارت‌خانه و انجام هماهنگی‌های لازم از سوی علی بخشی کاردار ایران در ماداگاسکار و موریس امکان‌پذیر خواهد بود.

در این سفر همچنین قرار است «نخستین تفاهم نامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی» میان سازمان توسعه تجارت ایران و شورای توسعه اقتصادی موریس امضا شود.

طبق این تفاهم‌نامه، تعاملات دو کشور در زمینه‌های «همکاری‌های تجاری»، «حمایت از شرکت در نمایشگاه‌های دو طرف در حوزه‌های تجاری و اقتصادی»، «زمینه‌سازی برای مشوق‌ها و تسهیلات هیات‌های تجاری» و «اطلاع‌رسانی و حمایت از تجار برای آغاز و توسعه تبادلات تجاری میان دور کشور»، «اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات دو کشوری در زمینه‌های تجاری و اقتصادی» و «تلاش برای برطرف کردن موانع توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری» بهبود و افزایش خواهند یافت.

ضمن اینکه با توجه به موقعیت استراتژیک کشور موریس در جنوب و شرق قاره آفریقا، حضور فعال در اکثر پیمان‌های منطقه و داشتن اقتصادی رو به رشد و سرپا، همکاری با این کشور فرصت خوبی برای ایجاد و افزایش رابطه اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی است زیرا در این کشور زیر ساخت‌ها و فضای اقتصادی خوبی وجود دارد.

موریس همچنین یکی از دروازه ورود به آفریقا محسوب می‌شود و با توجه به لغو روادید یک طرفه برای اتباع ایرانی، زمینه رفت و آمد هیات تجاری به این کشور مهیاتر شده است.

این کشور، به سنگاپور آفریقا نیز مشهور بوده و هاپ مناسبی برای خدمات مالی و تکنولوژی محسوب می‌شود، اتفاقی که برای ایران و تجار کشورمان بسیار مفید و موثر است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا