بانکبانک و بیمه

گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه گره‌گشای معضل بیکاری در جامعه است

 

معاون مدیریت شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: با فرهنگ غنی قرض‌الحسنه می‌توان از تولید ملی و مصرف داخلی حمایت کرد و علاوه بر ایجاد تعادل اقتصادی به محرومیت‌زادیی و توسعه اشتغال و کارآفرینی دست یافت.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «سید رضا راستی‌الحسینی» معاون مدیریت شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در قم از طراحی پلتفرم جامع و یکپارچه ساماندهی اشتغال‌آفرینی و توسعه کارآفرینی بر اساس نظام قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: با حمایت دولت و حضور مردم در توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه، امکان اشتغال‌آفرینی افزایش می‌یابد.
راستی‌الحسینی در مصاحبه با برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو با موضوع ارتباط متقابل اشتغال‌زایی و توسعه کارآفرینی و فرهنگ قرض‌الحسنه با اشاره به اینکه قرض‌الحسنه رفتار و فرهنگی اخلاقی است و آثار فراوان اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد، گفت: با این فرهنگ غنی می‌توان از تولید ملی و مصرف داخلی حمایت کرد و علاوه بر ایجاد تعادل اقتصادی به محرومیت‌زادیی و توسعه اشتغال و کارآفرینی دست یافت.
دولت به طرح‌های ایجاد عدالت اقتصادی بانک کمک کند
وی با تأکید بر اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه باید مورد حمایت دولت باشند، گفت: اگر به دنبال حفظ تولید ملی و توسعه اشتغال هستیم، باید طرح خرید کالای ایرانی با تأمین منابع لازم توسط دولت، تقویت و حمایت شود.
این کارشناس مسائل بانکی با بیان اینکه دولت باید به بانک‌های قرض‌الحسنه برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده کمک کند، گفت: با حمایت و تأمین منابع دولتی، بانک‌های قرض‌الحسنه می‌توانند شرایط امن و متعادل اقتصادی را در عرصه کسب‌و‌کارهای خرد و خانگی فراهم کنند.
راستی‌الحسینی با بیان اینکه هیچ کدام از ۲ بانک تخصصی قرض‌الحسنه از منابع دولتی استفاده نمی‌کنند، اظهار داشت: با اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه از متعهدترین و پیشروترین بانک‌ها در تأمین وام تکلیفی هستند، اما باید روی پای خود بایستند و منابع را خود تأمین کنند.
پلتفرم جامع و یکپارچه ساماندهی اشتغال‌آفرینی
معاون مدیریت شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در قم با تأکید بر اینکه قرض‌الحسنه در کشور مغفول و مظلوم مانده، گفت: اگر دولت با تخصیص منابع، توزیع عدالت اقتصادی را به بانک‌های قرض‌الحسنه بسپارد، می‌توان چرخه تولید ملی و مصرف داخلی و اشتغال‌آفرینی را رونق داد.
راستی‌الحسینی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با معرفی کتاب «برکت قرض‌الحسنه» که به بررسی طرح‌های متنوع قرض‌الحسنه می‌پردازد، توضیح داد: یکی از طرح‌هایی که به توسعه اشتغال‌آفرینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیکاری کمک می‌کند، طراحی پلتفرم چند منظوره یکپارچه و جامع است. در این پلتفرم اطلاعات گسترده از افراد بیکار و تولیدکنندگان، افراد خیّر و دیگر کسانی که می‌توانند به موضوع کارآفرینی و اشتغال‌زایی کمک کنند، ایجاد می‌شود.
بسیاری از سامانه‌های اشتغال‌آفرینی، کارایی ندارند
وی با انتقاد از وجود سامانه‌های متعدد و پراکنده و بلاتکلیف در نهاد‌های مختلف دولتی که به نام حمایت از اشتغال‌آفرینی و کاریابی مطرح می‌شود، گفت: تنها راهکار سامان‌دهی و دستیابی به اطلاعات جامعه اشتغال‌جویان، کارآفرینان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و افراد خیر در زمینه کارآفرینی، ایجاد پلتفرم چندوجهی در قالب عقد قرض‌الحسنه است. در این طرح حتی روستاهای دورافتاده و کم‌برخوردار می‌توانند بر اساس نیازهای واقعی خود تأمین منابع شوند و شغل‌های متناسب با کمبودهایشان ایجاد کنند.
نقش مهم رسانه‌های جمعی در توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه
معاون مدیریت شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان قم با بیان اینکه باید زنجیره فروش و ارائه کالا در قالب قرض‌الحسنه در کشور تقویت و حمایت شود، گفت: متأسفانه باید اعتراف کنم بسیاری از سامانه‌هایی که به نام اشتغال‌زایی مطرح می‌شود، دردی از بیکاری دوا نمی‌کند و حتی می‌توان مدعی شد که بعضی از این سامانه‌ها کاملاً صوری است و تنها منابع دولتی را هدر می‌دهد.
راستی‌الحسینی با تأکید بر اهمیت شعار سال، از عدم امکان ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به طرح‌های قرض‌الحسنه انتقاد کرد و گفت: بدون شک استفاده این شرکت‌ها از منابع قرض‌الحسنه، یکی از عوامل مهم اشتغال‌آفرینی و ارزش افزوده تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی است.
این محقق حوزه قرض‌الحسنه بار دیگر به آثار مهم و با برکت توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: واقعاً فرهنگ قرض‌الحسنه و در پی آن بانک‌های قرض‌الحسنه در جامعه مغفول و مظلوم هستند. رسانه‌های جمعی با حمایت‌های معنوی و معرفی ارزش‌های قرض‌الحسنه می‌توانند منجر به حضور و ورود مردم به برنامه‌های قرض‌الحسنه شوند.
راستی‌الحسینی با طرح این موضوع که هر ایرانی با دریافت یک کارت قرض‌الحسنه می‌تواند به یک نیکوکار غیرمستقیم بدل شود، گفت: با حمایت جدی بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی و همچنین معرفی برنامه‌های قرض‌الحسنه در رسانه‌های جمعی، بانک‌های قرض‌الحسنه می‌توانند وظیفه خود را به بهترین نحو انجام داده و با ارائه انواع وام قرض‌الحسنه، نیازهای مختلف مردم را تأمین کنند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا