بورسبورس کالا

بهبود کیفیت خودرو با استقبال سیاست‌گذاران از بورس کالا

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: عرضه کالا در بورس علاوه برای آنکه در قانون دیده شده، مقررات و مشخصات مدونی دارد و باید سیاست‌گذاران در بازارهای مختلف نیز از این روند استقبال کنند. ورود هرچقدر زودتر خودروها به بورس کالا می‌تواند به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد، به طوری که تولیدکننده می‌تواند در یک دوره میان مدت از سودی که نصیب آن می‌شود به نفع بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های خود استفاده کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کالا خبر؛ وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: هرچقدر بتوانیم به سمت شفافیت قیمت‌گذاری حرکت کنیم، واسطه‌ها و دلال ها حذف شده و این امر به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

وی عنوان کرد: در شیوه فعلی معاملات خودرو، صرفا دلال‌ها منتفع شده و تولیدکننده متضرر و سودی هم نصیب مصرف کننده نمی‌شود، اما عرضه هر کالایی در بورس کالا ضمن ارتقای شفافیت، موجب حذف واسطه‌ها و دلال‌ها شده و رقابت‌پذیری را توسعه می‌دهد و این امر افزایش رضایتمندی تولیدکننده و مصرف‌کننده را به دنبال دارد.

شقاقی شهری با تاکید به اینکه باید رویکردمان نسبت به عرضه کالا در بورس کالا، یک رویکرد و نگاه مثبت باشد، اظهار کرد: به طور حتم این رویه ضمن ایجاد تاثیر مثبت در اقتصاد کشور، نفع تولدکننده را هم به دنبال دارد زیرا به جای اینکه سود فروش کالا به جیب دلال برود، نصیب تولیدکننده شده و تولیدکننده می‌تواند از این سود به منظور ارتقای بهره‌وری و پرداخت هزینه‌های خود استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا ضمن افزایش رقابت پذیری، باعث شفافیت در عرضه و تقاضا می‌شود و این امر هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده بوده و در نهایت به بهبود کیفیت و تعادل بازار کمک می‌کند.

به گفته وی، روش فعلی فروش خودرو به نفع دلال‌ها و واسطه‌ها است زیرا واسطه‌ها خودرو را به قیمت دولتی یا همان قیمت کارخانه فعلی خریداری و به قیمت آزاد می‌فروشند. بنابراین، سود نامشروع نصیب واسطه‌ها و دلال ها شده و مصرف‌کننده و تولیدکننده از آن نفعی نمی‌برند.

عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: عرضه کالا در بورس علاوه برای آنکه در قانون دیده شده، مقررات و مشخصات مدونی دارد و باید سیاست‌گذاران در بازارهای مختلف نیز از این روند استقبال کنند؛ به اعتقاد بنده، هرچقدر زودتر ورود خودروها به بورس کالا اتفاق بیافتد می‌تواند به نفع تولید کننده و مصرف کننده باشد به طوری که تولیدکننده می‌تواند در یک دوره میان مدت از سودی که نصیب آن می‌شود به نفع بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های خود استفاده کند تا مصرف‌کننده هم از این موضوع منتفع شود.

شقاقی شهری در پایان تاکید کرد: باید قیمت‌گذاری دستوری از صحنه اقتصاد ایران کنار گذاشته شود زیرا آفت قیمت‌گذاری دستوری گریبان اقتصاد را گرفته و در نهایت به ضرر مصرف کنندگان تمام شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا