بین الملل

آرامکو در سود دهی رکورد شکنی کرد

آرامکو عربستان اعلام کرد به لطف افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به رکورد سود ۴۸.۴ میلیارد دلاری در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ دست یافته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، آرامکو عربستان اعلام کرد به لطف افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ به رکورد سود ۴۸.۴ میلیارد دلاری در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ دست یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰.۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین بخوانید

آرامکو پس از ثبت سود ۳۹.۵ میلیارد دلاری در سه ماهه اول، برای دومین سه ماهه متوالی رکورد دهی خود را جابه جا کرد. این سود سه ماهه بالاترین میزان از زمان عرضه عمومی شرکت در اواخر سال ۲۰۱۹ است.

امین ناصر، رئیس و مدیرعامل آرامکو گفت: «علیرغم تداوم نوسانات و عدم اطمینان بازارهای جهانی، رویدادهای نیمه اول سال جاری دیدگاه ما را تأیید می‌کند که ادامه سرمایه گذاری در بخش انرژی برای کمک به تضمین تداوم عرضه ضروری است.

وی افزود: «ما انتظار داریم تقاضای نفت برای باقی دهه جاری، علیرغم فشارهای منفی اقتصادی بر چشم انداز جهانی در کوتاه مدت، به رشد خود ادامه دهد.»

سود خالص در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ ۲۲.۷ درصد افزایش داشته است، در حالی که سود شش ماهه به ۸۷.۹۱ میلیارد دلار رسیده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۴۷.۱۸ میلیارد دلار بوده است.

قیمت سهام آرامکو با آغاز معاملات روز یکشنبه در بورس عربستان سعودی به ۴۰.۸ ریال (۱۰.۹ دلار) رسید.

این شرکت غول پیکر در سه ماهه اول ۱۸.۸ میلیارد دلار سود سهام را بین سهامداران تقسیم کرد و در سه ماهه دوم نیز همین مبلغ را پرداخت خواهد کرد.

افزایش جهانی سود شرکت‌های انرژی

سهام آرامکو در سال جاری بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است و قیمت نفت و گاز طبیعی برای چندین سال در سطوح بالا بوده است، پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه که بر بازار جهانی در حال حاضر فشرده فشار آورده است.

آرامکو به دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی پیوست که نتایج قوی در هفته‌های اخیر گزارش کردند.

در ۲۹ ژوئیه، ExxonMobil بزرگترین سود سه ماهه خود را با سود خالص ۱۷.۹ میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به سال گذشته نزدیک به چهار برابر افزایش داشته است.

حاشیه‌های صنعت سوخت مانند بنزین و گازوئیل در سطح جهان افزایش یافت که منجر به افزایش سود شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله دو شرکت اروپایی شل و توتال انرژی شد که نتایج خود را در ۲۷ جولای اعلام کردند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا