صنعت، معدن، تجارت

ضعف کشور در شناسایی ذخایر معدنی/ اقدامات اکتشافی در دست اقدام است

شاهرود- وزیر صمت با بیان اینکه ضعف حوزه معادن عدم شناسایی ذخایر مواد معدنی است، گفت: طی برنامه‌ریزی سه ساله، اقدامات اکتشافی در دست اقدام است.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیدرضا فاطمی امین شامگاه پنج شنبه در کنگره ۹۵ شهید البرز شرقی به میزبانی این مجموعه در شاهرود ضمن بیان اینکه بر این نکته واقف هستیم که مشکلات بسیاری در حوزه صنعت، معیشت، تجارت و بانک وجود دارد، ابراز داشت: مهم‌تر از اینکه اکنون در چه وضعیتی قرار داریم چه مسیری و چه روندی را طی می‌کنیم و آینده چگونه خواهد بود این است که دولت سیزدهم وارد گذشته‌ها نشده و کمتر دیدیم که رئیس جمهور یا وزرا در مورد دولت یا دولت‌های قبلی صحبت کنند.

وی ضمن بیان اینکه در شرایطی قرار داشتیم که ذخیره مواد غذایی پایین و با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته مواجه بودیم، افزود: خیلی از آنها برطرف شده و این نوید بخش یک ثبات برای ادامه مسیر است خیلی از اقداماتی که طی این یک سال انجام شد شاید الان قابل ظهور نباشد.

وزیر صمت با بیان اینکه طی هشت الی هفت سال گذشته هیچ سرمایه گذاری قابل توجهی در احداث نیروگاه‌ها انجام نشد، ابراز داشت: برای همین چندین سال با خاموشی‌های بیش از حد مواجه شدیم که هم برای خانواده‌ها، مردم و واحدهای تولیدی مشکلاتی ایجاد می‌کرد.

فاطمی امین ضمن بیان اینکه دو کار طی یک سال گذشته به انجام رسید تا این مشکلات را رفع کند، تصریح کرد: یکی از آنها افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت بود که با ارتقا حدود ۱۲ هزار مگابایت نیروگاه کار آغاز شد که یکی از آن‌ها هفته بعد راه اندازی می‌شود و این کار اساسی که به چشم مردم نمی‌آید اما چند سال بعد که قطعی‌های برق مردم به طور کامل برطرف شد آن موقع نتایج مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته طی یک سال اخیر کمتر شدن خاموشی‌ها به نسبت سال قبل بود در بخش صنعت هم اگرچه قطع برق را شاهد بودیم اما با برنامه‌ریزی به عمل آمده نظم تولید به هم نریخت و این مدیریت را امکان پذیر کرد.

وزیر صمت با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود حوزه معدن شناسایی ذخایر است، اضافه کرد: این خیلی بد است که نمی‌دانیم در کشور چه ذخایری و با چه حدی وجود دارد از نظر اکتشافات بسیار عقب هستیم این باعث می‌شود که نتوانیم از این فرصت نتوانیم به درستی استفاده و اشتغال ایجاد کنیم.

فاطمی امین افزود: برنامه سه ساله تدوین شد تا در کل کشور مناطق مستعد امیدبخش حاوی ذخایر معدنی کار تحقیقاتی صورت گیرد که امسال نتیجه بسیار ارزنده‌ای داشت هر چند الان وضعیت معیشت و اقتصاد کم و کاستی دارد اما خبر مهم و خوب اینجا که کارهای بزرگی در حال انجام است و برای اکتشاف معادن کارهای بزرگی انجام شدند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا