انرژی

تمرکز خبرنگاران برای حل مشکل آب آبیک به نتیجه رسید

استاندار قزوین گفت: در سالیان گذشته و شرایط فعلی، مسئولان بسیاری برایحل مشکل آب آبیک زحمت کشیده‌اند؛ همچنین زحمات اصحاب رسانه برای به ثمر رسیدن پروژه آب در آبیک را نباید نادیده گرفت. وقتی اصحاب رسانه روی مسائل کلیدی مردم تمرکز کنند و پیگیر حل مشکلات باشند، عواید خوبی نصیب مردم خواهد شد.

محمدمهدی اعلایی در آئین افتتاح و بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به شهر آبیک که شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ انجام شد، اظهار کرد: از مجموع هزینه‌های ریالی این پروژه بیش از نیمی با موافقت دکتر محرابیان وزیر نیرو در دولت سیزدهم تأمین شد.

وی گفت: شرمنده بزرگواری و صبوری مردم شریف آبیک هستیم و خوشحالیم که امروز با کیفیت‌ترین آب استان نصیب این مردم می‌شود اگرچه که متوجه سایر تنگناهای موجود در شهرستان آبیک هستیم و تلاش می‌کنیم به همت مسئولین این کمبودها هم مرتفع شود.

استاندار قزوین با بیان اینکه مردم زیاران در کنار رفع مسائل مربوط به ساخت‌وساز از آب هم برخوردار خواهند شد، عنوان کرد: مزیت‌های بسیار استان قزوین در حوزه صنعت و کشاورزی آب را برای این دشت بسیار ارزشمند کرده است در این راستا شعار «افرایش ضریب آب به درآمد» را در دستور کار داریم و نیز موضوع بازار منسجم آب در استان جهت بهره‌وری منابع آب در حال اجرایی شدن است.

وی خاطرنشان کرد: رویکردهای دولت سیزدهم، برنامه‌های مهم مردم را در دستور کار قرار داده است. سیاست کلان ما، ارتقای بهره‌وری تولید در دشت قزوین است تا مردم از ثمراتش برخوردار شوند.

اعلایی خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته و شرایط فعلی، مسئولان بسیاری برای به ثمر رسیدن این طرح زحمت کشیده‌اند. همچنین زحمات اصحاب رسانه برای به ثمر رسیدن پروژه آب در آبیک را نباید نادیده گرفت. وقتی اصحاب رسانه روی مسائل کلیدی مردم تمرکز کنند و پیگیر حل مشکلات باشند، عواید خوبی نصیب مردم خواهد شد.

تزریق آب به استان قزوین از فرونشست زمین جلوگیری خواهد کرد

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: شکرگزاری آب مصرف بهینه آن است. آب نیازمند شکرگزاری است که با مصرف بهینه، اسراف نکردن، توزیع عادلانه، رعایت اولویت در مصرف و کشت محصولات کم آب‌بر در استان، می‌توان حق آب که مایع حیات است را به‌جای آورد.

وی با اشاره به اینکه قرآن آب را طهورا، مبارک، منشأ حیات، اسباب رویش، منشأ نشاط و شادی برای همه عنوان می‌کند، خاطرنشان کرد: آب منشأ آسمانی دارد و طبق آیات قران منشأ نزول آب از آسمان، خداست که با توجه به این مسئله، باید نگاهمان را از سد طالقان بالابرده و شکرگزار خداوند باشیم.

نماینده ولی‌فقیه استان قزوین گفت: تزریق آب به دشت قزوین برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست زمین بسیار اثرگذار و حائز اهمیت است. این دشت به عزم جدی مسئولین استان طی یک اقدام جهادی، برای سیرابی سراسری نیازمند است.

پروژه آب‌رسانی به آبیک در زمان موعود به نتیجه رسید

یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: مطالعات آب شرب در دهه ۸۰ و ۹۰ انجام شد اما متأسفانه به دلایل مختلف در ردیف بودجه قرار نگرفت که نهایتاً در سال ۹۶ به این پروژه اعتبار تعلق گرفت و ۳۰ درصد این اعتبار توسط دولت و ۷۰ درصد توسط بخش خصوصی تأمین شد.

وی افزود: عملیات اصلی این پروژه از انتهای سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد که در فاز اول که مشمول ۶ ماه اول سال بود اعتبار به اتمام رسید و فاز دوم این پروژه در ایام عید ۱۴۰۱ آغاز شد تا در زمان موعود به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین عنوان کرد: پروژه انتقال آب به آبیک دارای ۱۷/۵ کیلومتر خط انتقال، سه‌دهنه، ۲ پل، مقسم آب، ۲۰۰ شیرآلات، ۶۰ سازه هیدرولیکی و بهترین تجهیزات و تکنولوژی است که در شب تاسوعای حسینی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: کانال‌کشی و اجرای خطوط لوله ۱۶۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر به طول ۹/۵ کیلومتر با بستر کاملاً سنگی مرحله سختی بود که با موفقیت انجام شد.

ملکی گفت: اجرای خطوط لوله ۵۰۰ میلی‌متر به طول هشت کیلومتر (خط اختصاصی شهر آبیک)، اجرای ۳ مرحله آتشباری در مسیرهای سنگی جهت فراهم کردن بستر لوله‌گذاری، اجرای سه مورد لوله رانی به اقطار ۱۶۰۰ و ۷۰۰ میلی‌متر از زیر جاده زیاران _ طالقان به طول ۸۳ متر، ساخت ۶۳ دستگاه ابنیه فنی، تهیه و نصب ۲۰۰ عدد شیرآلات و اتصالات و همچنین اجرای ۲ دستگاه پل تأسیساتی فلزی جهت عبور لوله ۱۲۰۰ میلی‌متری به طول دهنه‌های ۴۶ و ۳۰ متری از دیگر اقداماتی است که در مسیر آب‌رسانی به آبیک صورت گرفته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا