کسب و کار

آیا التهاب پروستات خطر آفرین است؟

علائم التهاب پروستات چیست؟ تشخیص مشکلات پروستات با آزمایش psa

سرطان پروستات، یکی از سرطان‌های شایع در مردان است که سالانه سهم قابل توجهی از مرگ و میر مردان را به خود اختصاص می‌دهد. افراد درگیر این سرطان، با مشکلات متعدد ادراری، جنسی و… روبرو می‌شوند. از آنجایی که تشخیص زود هنگام این سرطان، نقش بسزایی در موفقیت درمان آن دارد، معمولا معاینات فیزیکی دوره‌ای و چکاپ‌های آزمایشگاهی، برای بررسی تغییرات PSA  در آزمایش خون که یکی از اصلی ترین فاکتورهای تشخیصی در این بیماری است، ضروری خواهد بود. در این مقاله، علاوه بر معرفی این آزمایش، در رابطه علل تجویز آن، التهاب پروستات، شرایط انجام آزمایش PSA و مواردی از این قبیل صحبت خواهیم کرد.

التهاب پروستات چیست؟

غده پروستات در مردان، غده‌ای به اندازه گردو است که در زیر مثانه و در مقابل مقعد قرار دارد. این غده، وظیفه تولید مایع منی یا مایع حاوی اسپرم را بر عهده دارد. اگر از مجرای منتهی به غده پروستات، هر گونه باکتری یا عامل ایجاد عفونتی عبور کرده و خود را به پروستات برساند، می‌تواند منجر به ایجاد التهاب در پروستات شود که به پروستاتیت شهرت دارد.

همچنین بخوانید

این التهاب، خود را به صورت طیف وسیعی از علائم مانند تب شدید، تعریق زیاد، درد‌های مفاصل و عضلات، درد در انتهای آلت تناسلی و اطراف بیضه‌ها، کمر درد، مشکل در ادرار کردن شامل جریان ادرار ضعیف، درد، سوزش و… نشان می‌دهد. از آنجایی که عفونت پروستات و التهاب آن، یکی از موارد اورژانسی پزشکی است، در صورت بروز هر یک از این علائم، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش پروستات

آزمایش PSA چیست و چرا تجویز می‌شود؟

پیش از پاسخ به این سوال که PSA  در آزمایش خون چیست؟، بهتر است به سراغ بررسی این موضوع برویم که این ماده چطور ایجاد می‌شود و چه کارایی دارد. در غده پروستات، ماده‌ای به نام PSA تولید می‌شود. سهم زیادی از این ماده وارد مایع منی شده و از بدن خارج می‌شود اما درصد کمی از آن، وارد خون فرد می‌شود.

در صورتی که فرد با مشکلاتی مانند عفونت یا التهاب پروستات و در مواردی نیز، سرطان پروستات روبرو شود، مقدار PSA در آزمایش خون وی تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این آزمایش، معمولا برای بررسی سلامت پروستات و در افراد بالای ۵۰ سال تجویز می‌شود اما در مواردی نیز، برای افراد کمتر از ۵۰ سال نیز تجویز می‌شود.

تفسیر آزمایش PSA و تشخیص التهاب پروستات

پس از پاسخ به این سوال “PSAدر آزمایش خون چیست؟” می‌توان گفت: نتایج بدست آمده از اندازه گیری میزان PSA در آزمایش خون، برای هر فرد با توجه به سن وی متفاوت خواهد بود. به طور مثال، برای گروه سنی کمتر از ۴۰ سال، این مقدار باید کمتر از ۱.۷ باشد. در صورتی که برای افراد ۶۰ تا ۷۰ سال، این مقدار تا حدود ۶.۱۶ نیز، طبیعی خواهد بود.

افزایش این ماده در خون فرد، لزوما به معنای تایید ابتلای وی به سرطان پروستات نیست و عوامل متعددی از جمله وجود عفونت و التهاب در پروستات نیز می‌توانند باعث افزایش این ماده در خون فرد شوند. برای کاهش  میزان این فاکتور در خون، معمولا دلایل خاصی ذکر نمی‌شود و چندان جدی نیست اما در برخی از موارد نادر، کاهش میزان PSA  در آزمایش خون نیز، می‌تواند دلیل وجود سرطان‌های بدخیم باشد. از آنجایی که تفسیر این آزمایش به تنهایی انجام نمی‌شود، توصیه می‌کنیم که هر گونه تفسیر نتایج بدست آمده از این آزمایش را صرفا به پزشک معالج خود واگذار کنید.

psa در آزمایش خون

آیا برای آزمایش پروستات باید ناشتا بود؟

برای انجام تست اندازه گیری میزان PSA  در آزمایش خون، لازم است تا شرایط خاصی را رعایت کنید. یکی از این شرایط، رعایت شرط ناشتا بودن به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت پیش از انجام آزمایش است. در این حالت، خوردن هر گونه ماده غذایی و آشامیدنی (به غیر از آب)، توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این شرط، فرد باید پیش از آزمایش، از انجام فعالیت‌های سنگین بدنی مانند دویدن، ورزش کردن، جابجایی اجسام مختلف و همچنین انجام معاینات مقعدی مرتبط با پروستات خودداری کند. همچنین، بهتر است حداقل ۲۴ ساعت پیش از نمونه گیری، فرد رابطه جنسی یا هر گونه کاری که منجر به انزال شود را انجام ندهد تا اختلالی در اعلام نتایج آزمایش ایجاد نشود.

آزمایشات مرتبط با تست  PSA

PSA  در آزمایش خون، معمولا به تنهایی انجام نمی‌شود و در کنار آن، تست‌ها و آزمایش‌های مختلفی برای بررسی سلامت پروستات از سوی پزشک درخواست می‌شود. این آزمایشات می‌توانند شامل تست free PSA و مواردی از این قبیل باشد که با تشخیص پزشک، درخواست می‌شود. علاوه بر این آزمایش، تست‌های دیگری مانند معاینات فیزیکی، عکس برداری و… نیز بنا به تشخیص پزشک و با توجه به علائم بالینی بیمار ممکن است درخواست شود.

آزمایش psa

تشخیص التهاب پروستات در منزل با هومکا!

بررسی سلامت پروستات در مردان و رسیدگی سریع به هر گونه علامتی که به تازگی در فرد ایجاد شده باشد، بسیار ضروری است و می‌تواند از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کرده یا در صورت ابتلای فرد به بیماری خاصی، درمان این بیماری را بسیار آسان تر کند.

در مجموعه سلامت هومکا، امکان انجام تست اندازه گیری سطح PSA در آزمایش خون در منزل یا محیط دلخواه شما وجود دارد. مجموعه هومکا، این آزمایش را با بهره گیری از خدمات پرسنل متخصص و مجرب خود و با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه‌های آزمایشگاهی انجام می‌دهد. در صورتی که در استان تهران یا شهرهای کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، رشت، اهواز، قزوین و تبریز سکونت دارید، می‌توانید برای استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه کنید تا راهنمایی‌های لازم برای انجام این آزمایش توسط کارشناسان ما در هومکا، به شما ارائه شود.

شایان ذکر است که هزینه آزمایش در منزل سرویس هومکا، مانند تمام آزمایشات ارائه شده در این مجموعه، تحت پوشش خدمات بیمه پایه و تکمیلی است و در صورت بهره مندی از خدمات بیمه‌ای، می‌توانید بدون نگرانی، از خدمات هومکا استفاده کنید.

 

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا