بورسبورس کالا

ورود خودرو به بورس در آینه رسانه‌ها

چند روز پس از عرضه خودرو در بورس کالا رسانه‌های کشور در گزارش و گفت‌وگوهایی با مسئولان و کارشناسان بازار سرمایه از مزیت‌ها و پیامدهای این رویداد نوشتند که در این گزارش خلاصه‌ای از آن‌ها گردآوری شده است.

با پیگیرهای رئیس سازمان بورس و پس از مدت‌ها کش‌وقوس با وزارت صنعت، طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس مصوب شد و سرانجام در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ با عرضه و فروش ۶۰۰ دستگاه از دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی، طلسم عرضه خودرو در بورس کالا شکست.

رسانه‌های مختلف در قالب‌های خبری متنوعی به بررسی و تحلیل این موضوع پرداختند که در این گزارش به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

خبرگزاری ایرنا در گفت‌وگو با محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نوشت: عرضه منظم خودرو در بورس کالا در گام نخست به شفافیت بازار کمک می‌کند و در ادامه به حذف تقاضای کاذب، تعدیل قیمت برای مصرف‌کننده و افزایش برنامه‌ریزی برای تولید منجر می‌شود.

همچنین روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، گفت: قیمت‌گذاری دستوری نه تنها مشکل بازار خودرو را حل نکرده، بلکه به سوداگری و دلالی در این بازار نیز دامن زده است، چرا که بین قیمت دستوری و بازار اختلاف قابل توجهی به وجود آمده و انگیزه‌ سوداگری در این بخش را به حد زیادی تحریک کرده است.

محمد حسین ترابی، مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اختلاف قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودرو، اظهار کرد: این اختلاف قیمت‌، نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود و بهترین راه این است که خودرو در بورس عرضه و قیمت‌گذاری شود.

وحید شقاقی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با کالا خبر، اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس شفافیت را ارتقا داده و با حذف واسطه‌ها، موجب رضایتمندی تولید کننده و مصرف کننده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پیمان حدادی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، نوشت: با اتحاد فعالان و ارکان بازار سرمایه و تلاش مدیران بورس کالا، سرانجام خودرو در بورس معامله شد که به نفع خریدار و فروشنده است. حدادی افزود: توسعه اقتصاد کشور از مسیر توسعه بورس‌ها خواهد بود.

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به خبرنگار خبرگزاری مهر گفت: نخستین گام اصولی برای حذف رانت‌های گسترده در بازار خودرو با شروع عرضه‌ها در بورس کالا کلید می‌خورد، که بدون شک با استمرار عرضه‌ها در بورس، خودروسازان از زیان خارج شده، شرایط قطعه سازان بهبود می‌یابد و آن زمان است که توقع تولید با کیفیت خودرو به حق و بدون چون و چرا باید اجرایی شود.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی نوشت: هر چند با توجه به زیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان، عرضه در بورس، نخستین گام بزرگ برای گذر از وضعیت کنونی است؛ اما به این‌ ترتیب می‌توان با عبور از قیمت‌گذاری دستوری و رقابتی‎تر شدن بازار، افزایش محسوس کیفیت تولید را در میان‌مدت انتظار داشت.

به گزارش بورس نیوز، بورس راه میانبری برای حذف دخالت دولت در قیمت‌گذاری دستوری و رفع نگرانی انحصار در بازار خودرو است، هر چه دولت بیشتر در بازار خودرو دخالت کند وضعیت بدتر می‌شود.

به گزارش روزنامه آسیا یکی از راهکارهای مدیریت قیمت خودروهای داخلی در بازار، عرضه خودرو در بورس کالا است. در بورس خودرو بدون نیاز به قرعه کشــی در دسترس خریداران قرار می گیرد و مشتریان در یک حراج شرکت کرده و خودرو مورد نظر خود را می خرند.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز در گفت‌وگو با مهدی بیات منش کارشناس بازار سرمایه، نوشت: نکته مهم معاملات خودرو در بورس کالا تفاوت قابل توجه قیمت بازار آزاد و نرخ کشف شده بر روی تابلوی شفاف بورس بود به طوری که نرخ‌های کشف شده بین ۲۰ تا ۲۵ درصد با بازار آزاد اختلاف داشتند که این یعنی به خریداران نفع می‌رسد.

خبرگزاری فارس نیز مطلبی با تیتر، عرضه مجدد خودرو در بورس کالا و کاهش قیمت بازار، منتشر کرد. همچنین تجارت‌نیوز نوشت: عرضه خودرو در بورس کالا کلید خورد/ دلالان شکست خوردند.

در پایان بایدگفت اکثر مطالب گردآوری شده از رسانه‌های مختلف نشان از موافقت و رضایت مسئولان و کارشناسان از عرضه خودرو در بورس کالا را دارد. حال امید می‌رود با تداوم این مسئله شاهد تعادل و کاهش حضور دلالان در بازار خودرو باشیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا