امور زیربناییراه و ساختمان

بودجه کافی برای نگهداری راه‌ها را نداریم

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: طبق استانداردهای جهانی بودجه مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها باید ۴ تا ۶ درصد ارزش راه های کشور باشد که امروز ارزش راه های کشور ٣ هزار هزار میلیارد تومان است بنابراین برای نگهداری راه‌های بین شهری به ١۶٠ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که قطعا دسترسی به چنین بودجه‌ای وجود ندارد.


به گزارش آرمان اقتصادی،، داریوش امانی در نشست تخصصی ارتقای ایمنی عبور و مرور که با حضور روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار شد، اظهار داشت: هر چند در حال حاضر روند تصادفات کاهشی بوده اما اگر مراقبت نکنیم تصادفات جاده‌ای افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: پلیس راه درباره خرابی راه و آسفالت، نبود امکانات جاده‌‌ای از جمله جداکننده‌ها و علایم ایمنی گلایه‌هایی از وزارت راه و سازمان راهداری دارد اما بودجه سازمان راهداری برای نگهداری راه‌ها بسیار ناچیز است. از ٢٢١ هزار کیلومتر راه بین شهری ٣۵ هزار کیلومتر مربوط به راه‌های اصلی و شریانی است که ٩٠ درصد تردد بار و مسافر از این مسیرها انجام می‌‌شود.

مدیرعامل سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای افزود: طبق استانداردهای جهانی بودجه مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها باید  ۴ تا ۶ درصد ارزش راه های کشور باشد که امروز ارزش راه های کشور ٣ هزار هزار میلیارد تومان است بنابراین برای نگهداری راه‌های بین شهری به ١۶٠ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که قطعا دسترسی به چنین بودجه‌ای وجود ندارد.

امانی گفت: به سازمان اعلام کردند که در بدبینانه ‌ترین حالت برای بودجه مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها چقدر است که گفتیم چیزی حدود ٣۴ هزار میلیارد تومان اما تمام بودجه‌ای که سال گذشته برای سازمان راهداری ١۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۴ هزار میلیارد تومان آن بودجه جاری سازمان، ٢ هزار میلیارد تومان برای بخش حمل و نقل و ٨ هزار میلیارد تومان به بخش راهداری اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: این میزان بودجه حداقلی در حالی است که در سال ٩۵، هزینه روکش آسفالت برای هر کیلومتر ١۶٠ میلیون تومان بود که امروز این عدد به ٢ میلیارد تومان رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین عملکرد سازمان راهداری در اصلاح نقاط حادثه‌خیز اظهار داشت: با تایید پلیس راه ١۵٠٠نقطه حادثه‌خیز شناسایی کردیم که از این نقاط، ۵٠٠ نقطه برطرف شد و از ابتدای امسال تا کنون ٢٢۴ نقطه در دست اصلاح است. برای اصلاح هر نقطه به متوسط به ۵ میلیارد تومان نیاز داریم و اگر ۵ هزار میلیارد تومان به سازمان اختصاص می‌دادند سرعت اصلاح نقاط حادثه‌خیز افزایش پیدا می‌کرد اما با وجود دستور رییس جمهوری برای اختصاص این بودجه و پیگیری وزیر راه، هنوز خبری از اختصاص این اعتبار نیست.

وی گفت: هر چند سازمان راهداری سهمی در جرایم راهنمایی و رانندگی دارد اما آنچه که به سازمان اختصاص داده حداقل سهم بوده در سال گذشته باید از درآمد حاصل از جرایم هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان به سازمان راهداری اختصاص یابد اما ٣٠٠ میلیارد تومان مصوب شد و در نهایت ۵٠ میلیارد تومان پرداخت کردند.

امانی اظهار داشت: تاکید دارم که در این شرایط بعد از بحران آب در کشور، بحران راه خواهیم داشت و اگر چاره‌ای نیندیشیم با بحران راه مواجه خواهیم شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ٣٠ هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم که ٩ هزار پروژه در حال ساخت و تکمیل است، گفت: در این شرایط ٢۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم و باید پاسخگو باشیم .


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا