امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نگاه سخت افزاری به احیای دریاچه ارومیه یکی از دلایل عدم موفقیت آن

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: صرف نگاه سخت افزاری به احیای دریاچه ارومیه یکی از دلایل عدم موفقیت در احیای آن است.

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار مهر دریاچه ارومیه را یک چالش اساسی برای کشور دانسته و گفت: عنوان دانش بنیان در شعاری که مقام معظم رهبری برای سال جاری انتخاب نموده اند، ناخودآگاه ذهن همه را به سمت دانشگاه‌ها که مراکز علم و دانش هستند معطوف می‌نماید.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص عقب ماندن حوزه کشاورزی از سایر حوزه‌ها در زمینه تولید دانش بنیان، گفت: مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی و دانشگاه‌ها به این سوال پاسخ دهند که برای رفع این خلاء و افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی چه باید بکنیم؟ چرا که این بخش متولی امنیت غذایی کشور است و با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه آب و خاک داریم، اگر به سمت تولید دانش بنیان حرکت نکنیم، تأمین امنیت غذایی کشور به راحتی ممکن نخواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی میانگین سنی کشاورزان استان را بالا دانسته و خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در سالهای اخیر جوانان نیز به حوزه کشاورزی وارد شده اند اما به دلیل سن بالا و سطح تحصیلات، مشکلاتی در خصوص افزایش ضریب دانش در حوزه کشاورزی داریم.

فتحی در خصوص مشکلاتی که بر سر راه تعامل دانشگاه و حوزه‌های کشاورزی و صنعت دارد، گفت: در دستگاه‌های اجرایی این باور ایجاد شده است که خروجی دانشگاه‌ها منطبق با نیازها و مشکلات جامعه نیست و کارشناسانی که تربیت می‌شوند نیز مهارت و تسلط کافی ندارند، اما ما فراموش می‌کنیم که خود نیز خروجی همین سیستم آموزشی هستیم که از آن ایراد می‌گیریم.

وی افزود: البته در نظام آموزشی نیز یک نواقصی وجود دارد و اصلاحات و تغییراتی نیز که در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده است حاکی از اشراف به این نواقص و تلاش در راستای رفع آن است. این تلاش‌ها شایسته قدردانی است و در این زمینه به طور کامل با این دانشگاه همکاری خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر بتوانیم درنظام آموزشی افرادی را تربیت کنیم که در کنار علم لازم، مهارت کافی را نیز داشته باشند، این افراد به نیروی انسانی مبدل خواهند شد که مشکلات جامعه را تشخیص داده و حل می‌نمایند.

فتحی برخی انتقادات اساتید مراکز علمی را ناشی از عدم آشنایی کافی آنها از محدودیت‌های سازمانهای اجرایی دانسته و اظهار داشت: اجرای بسیاری طرح‌ها در حوزه کشاورزی تقاضامحور است و ما باید کشاورز را متقاعد نمائیم تا برای اجرای طرح، درخواست بدهد.

وی ادامه داد: عدم درک طرفین در دانشگاه و دستگاه اجرایی از یکدیگر سبب می‌شود تا هر طرف، سوی دیگر را در تقابل با خود دیده و از همکاری با وی سرباز زند و در نتیجه ارتباطی که لازمه تربیت نیروی کارآمد و صالح و برای حل مسائل بخش کشاورزی است، ایجاد نشود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی برخی چالشهای این حوزه را تهدید کننده امنیت غذایی دانسته و گفت: نظام بهره برداری موجود بخش کشاورزی ما از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، چرا که زمینهای کشاورزی کوچک است و مکانیزاسیون توجیه اقتصادی ندارد در نتیجه قیمت تمام شده افزایش یافته و توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی کاهش می‌یابد.

فتحی ادامه داد: آنچه در حوزه صادرات ماکارونی اتفاق افتاد، نمایانگر همین مساله بود، چرا که بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای، قیمت ماکارونی تولیدکنندگان داخلی، از کشور ترکیه نیز بیشتر بوده و توان رقابت با آنها از بین رفت که این مساله از نبود نظام بهره برداری مناسب نشأت می‌گرفت.

وی نابسامانی که در حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی حاکم است را ناشی از شرایط اقتصادی دانسته و اظهار داشت: با ادامه شرایط گذشته، کشاورزان، دامداران، کارخانجات فرآوری، متولیان و مردم بهره نخواهند برد بنابر این لازم است که مراکز دانشگاهی به این مشکلات ورود کرده و آنها را حل کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اعلام آمادگی برای امضای تفاهم نامه با مراکز دانشگاهی برای حل مشکلات این حوزه، گفت: اگر پژوهش‌ها بر نیازمندی‌های هر بخش متمرکز شود می‌تواند یک مشکل اساسی را حل کند اگر در مطالب پژوهشی، مشورتی با دستگاه اجرایی شود تا نیازمندی‌های حوزه اجرایی نیز در این خصوص مدنظر قرار می‌گیرد، می‌تواند کارآمدی پژوهش را افزایش یابد.

فتحی افتتاح مرکز خدمات غیردولتی در بخش کشاورزی توسط دانشگاه آزاد را از مصادیق دانش بنیان نمودن این حوزه دانسته و خاطر نشان کرد: این دانشگاه با افتتاح مرکز یاد شده خود را در معرض ارتباط با کشاورز قرار داده است تا بتواند خدمات را با بهترین کیفیت به وی ارائه دهد.

وی در خصوص طرح مدیریت مهندسی محیط زیست و توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر پاسخ به این پرسش که چرا دریاچه ارومیه را موضوع بررسی‌های علمی قرار دهیم دیگر موضوعیت ندارد چرا که چالش این دریاچه تبدیل به بحران شده است و در حال از دست دادن زمان هستیم. بنابراین باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و دانشگاه نیز به عنوان مرجع علمی مورد انتظار مردم، پیشنهادها و راهکارهای خود در این خصوص را ارائه دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با دعوت از نماینده دانشگاه آزاد اسلامی استان برای عضویت در کمیته احیای دریاچه ارومیه این سازمان، خاطر نشان کرد: در دنیا معمولاً طرح‌هایی وارد مرحله اجرا می‌گردد که در محیط دانشگاهی مطالعات کافی روی انجام شده و موفقیت آن تضمین شده است اما متأسفانه ما در خصوص دریاچه ارومیه هزینه زیادی را در بخش‌های مختلف صرف کرده ایم اما همچنان بازخورد متناسب و مناسبی دریافت نکرده ایم چرا که در این خصوص هماهنگی وجود نداشته است.

فتحی نگاه سخت افزاری به احیای دریاچه ارومیه را یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت در احیای این دریاچه دانسته و گفت: راه حل حفظ و بهبود وضعیت دریاچه ارومیه اقدامات غیر سازه‌ای است که در آن به مساله معیشت کشاورزان و بهره بردارانی که آنجا زندگی می‌کنند نیز توجه شود، زیرا اجرای هر طرحی در خصوص این دریاچه بدون نظر گرفتن این کشاورزان، همراهی جامعه محلی را نخواهد داشت و با شکست مواجه خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه در مرکز تحقیقات و سازمان جهادکشاورزی برخی طرح‌های اصلاح الگوی کشت در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام شد که به وسیله کشور ژاپن پشتیبانی می‌شود و کارایی آن بسیار بیشتر از اقدامات سازه‌ای است که در طول سنوات گذشته انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر همفکری و تعامل با دانشگاه، گفت: امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی حضور پر رنگ تری در حوزه‌های کشاورزی داشته باشد و طرح‌هایی از قبیل اشتغال پایدار روستایی که در این دانشگاه اجرا می‌شد، از سرگرفته شود افزایش ارزش افزوده کشاورزی در استان، از دیگر حوزه‌هایی است که ورود این دانشگاه می‌تواند مؤثر بوده و باعث بهبود وضعیت کشاورزی استان شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا