اقتصاد کلان

کاهش نرخ‌های کلیدی روسیه

بانک روسیه تا پایان سال نرخ‌های کلیدی را به هفت درصد در سال کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اکونومیک، آندری کلپاچ، اقتصاددان ارشد VEB.RF در حاشیه همایش توسعه فناوری تکنوپروم در نووسیبیرسک اظهار کرد: نرخ کلیدی بانک مرکزی روسیه که در حال حاضر هشت درصد در سال است احتمالا تا پایان سال جاری به هفت درصد کاهش یابد.

وی گفت: «من فکر می‌کنم نرخ کلیدی احتمالا به هفت تا ۷.۵ درصد کاهش خواهد یافت».

بانک روسیه در اواخر فوریه نرخ اصلی خود را ۱۰.۵ واحد درصد افزایش داد و به ۲۰ درصد در سال رساند.

این بانک خاطرنشان کرد که شرایط خارجی برای اقتصاد کشور به شدت تغییر کرده است و انتظار می‌رود افزایش نرخ کلیدی از ثبات مالی و قیمت‌ها حمایت و از پس‌انداز مردم محافظت می‌کند.  

پس از تصمیم‌گیری، نرخ کلیدی چندین بار کاهش یافت. به ویژه، در ۲۲ جولای، هیئت مدیره رگولاتور نرخ اصلی را از ۹.۵ درصد به هشت درصد در سال کاهش داد.

بر اساس پیش‌بینی موردی پایه بانک مرکزی، نرخ کلیدی در سال ۲۰۲۳ از ۶.۵ درصد به ۸.۵ درصد، در سال ۲۰۲۴ بین ۶ تا هفت درصد و در سال ۲۰۲۵ بین پنج تا ۶ درصد در سال خواهد بود.

نهمین مجمع بین‌المللی تکنوپروم از ۲۳ تا ۲۶ آگوست در نووسیبیرسک برگزار می‌شود. هدف اصلی آن ترویج پیشرفت‌ها و نوآوری‌های علمی تولید شده محلی است. سال گذشته این مجمع بر حاکمیت تکنولوژیکی و توسعه پایدار روسیه متمرکز بود.

شرکت‌کنندگان در بحث‌های خود به فناوری‌های هسته‌ای، بیولوژیکی، کشاورزی و امنیت اطلاعات، انرژی و موارد پزشکی خواهند پرداخت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا