اقتصاد کلان

حرکت پر شتاب صنعت خودرو در مسیر تحول 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو از آغاز حرکت پر شتاب صنعت خودرو در مسیر تحول خبر داد و  ضمن مثبت ارزیابی کردن همکاری‌ها و هم‌افزایی شرکت‌های مرتبط، ورود موفقیت‌آمیز به عرصه بین‌المللی برای صنعت خودرو در افق سال ۱۴۰۴ متصور شد.

همچنین بخوانید

به گزارش‌ ایسنا، سید رضا فاطمی‌امین- در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو که از امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شده است، با بیان اینکه صنعت خودروسازی ایران طی نیم قرن فعالیت در این حوزه، با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو شده است؛ گفت: چالش‌ها و معضلات این صنعت طی سال‌های اخیر بیشتر هم شده است. بطور مثال صنعت خودرو اولین صنعتی بود که مورد هدف تحریم‌ها  قرار داشت که بر کشور اعمال شد تحریم بر صنعت خودروسازی بود که علیرغم ادامه فعالیت اما با تبعاتی مثل کاهش تولید نیز همراه شد.  

وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ ضمن تاکید بر ضرورت شناخت ظرفیت و پتانسیل صنعت خودروسازی کشور در همه ابعاد، افزود: سوال این است که آیا این ظرفیت میتواند مسیر را برای رشد و تعالی صنعت خودروسازی به ارمغان آورد؟  سیر تحول صنعت خودروسازی کشور در این نمایشگاه دیده می‌شود. خوشبختانه صنعت خودروسازی کشور روند رو به رشدی را طی می کند. در این بین  انتظاراتی از سوی مردم نیز مطرح است که همگی در حال پیگیری هستند.  

وی در ادامه به خبر خوش در صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد و گفت: در بخش‌های مختلف اعم از شرکت‌های دانش‌بنیان، خودروسازان، طراحی‌ها، دانشگاه‌ها و… حرکت پر شتاب برای تحول صنعت خودروسازی آغاز شده و انتظار می‌رود در افق سال ۱۴۰۴ صنعت خودروسازی ورودی جدی و موفقیت آمیز در عرصه بین‌المللی داشته باشد.  همکاری و هم‌افزایی شرکت‌های مرتبط با صنعت خودروسازی مثبت ارزیابی  می‌شود.

فاطمی‌امین افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین ایران‌خودرو و سایپا برای تولید محصولات مشترک امضا و نیز  تفاهم‌نامه بین شرکت‌های ماموت، زاگرس، ایلیا و آمیکو درقالب یک پلتفرم برای تولید محصولات جدید و با کیفیت منعقد شده است.  با تحقق این مهم، شاهد افزایش تولید داخلی خواهیم بود و هزینه های تولید کاهش نیز کاهش پیدا می‌کند.  

مقام عالی وزارت صمت در ادامه ضمن با اشاره به برقراری تعامل بین شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی در این دوره از نمایشگاه، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه چندین محصول جدید رونمایی شده و برخی به تولید انبوه می رسند. این امر نوید بخش تغییر محصولاتی هستند که امروز تولید می‌شوند.  

وزیر صمت با یادآوری ‌آغاز برنامه چهارساله برای تحول صنعت خودروسازی کشور از دی ماه سال گذشته، اظهار کرد: گام نخست این برنامه تمرکز بر ثبات تولید خودرو بود که در ادامه بر ایمنی، کیفیت و عرضه محصولات جدید تاکید و تمرکز می‌شود.  یک خودرو از زمان طراحی تا تولید و عرضه حداقل ۱۸ ماه زمان نیاز دارد.  در این نمایشگاه خودروی اقتصادی به نمایش گذاشته شده و در تلاش هستیم با حمایت خودروسازان این خودرو را تا اواسط سال آینده به بازار عرضه کنیم و در تولید خودرو به واسطه تسهیل گری، تسریع صورت گیرد.

شایان ذکر است مراسم رونمایی و افتتاح نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودروی کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه از سوم تا ششم شهریور با حضور بیش از ۱۰ شرکت خودروساز و زنجیره تأمین آن‌ها و بیش از ۱۰۰ شرکت قطعه سازی، دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا دایر است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا