اقتصاد کلان

خبرها حکایت از لحظه نزدیک شدن به توافق برجام است

پس از رسیدن پاسخ آمریکا

روز چهارشنبه دوم شهریور پاسخ آمریکا به نظرات ایران در خصوص برجام به ایران رسیده و تا کنون بازخورد‌ و واکنش‌های خبری از  نزدیک شدن به توافق برجام حتی تا حدود ده روز آینده خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این خصوص جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که پاسخ آمریکا به نظرات ایران در خصوص مذاکرات «بسیار معقول» است.

او گفته است: «ما همین الان پاسخ آمریکا را دریافت کردیم. طرح بسیار معقولی است.»

همچنین بخوانید

احتمال این که ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده مذاکرات به یک سرانجامی برسد بسیار زیاد است.

 

همچنین یک نماینده مجلس در این باره گفت: مذاکرات ایران با ۵ کشور غربی یک مذاکرات بسیار پیچیده به لحاظ امنیتی، فنی و سیاسی است. این پرونده تقریبا ۳ دهه وقت دستگاه دیپلماسی ما و بسیاری از کشورهای طرف مقابل را گرفته است اما در مذاکرات اخیر به نظر می‌رسد روی آن چارچوب‌های اصلی که مدنظر طرفین است، توافق حاصل شده است.

نماینده مردم تایباد و تربت جام خاطرنشان کرد: اگر بر چند محور اساسی که شامل تکنولوژی هسته‌ای موجود در ایران، نوع سانتریفیوژها، میزان و درصد غنی‌سازی، نحوه انتقال پول بعد از فروش نفت یا همان راستی‌آزمایی یا ضمانت‌های چندساله‌ای شرکت‌های سرمایه‌گذار است، تکیه کنیم به نظر من دغدغه‌ها رفع شده است و احتمال این که ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده مذاکرات به یک سرانجامی برسد بسیار زیاد است.

وی یادآور شد: در چند مورد هم هنوز طرفین اختلاف نظرهای جزئی دارند منتها برای ایران به عنوان کشوری که بد عهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام را شاهد بوده، بسیار سخت است بدون هیچ تضمینی و گرفتن یک ضمانت اجرای محکم بخواهد مجددا قراردادی را امضا کند که این قرارداد تبعاتی برایش دارد از جمله بحث نسل‌های جدید سانتریفیوژ‌ها، میزان غنی‌سازی و اورانیومی که قبلا غنی‌سازی کرده بودیم و نظارت‌های فراپادمانی. فکر می‌کنم احتمال اینکه ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده توافق شود بسیار زیاد است و حداقل این بار چالش اساسی دیده نمی‌شود.

 

به گزارش آرمان اقتصادی محسن رضایی شامگاه پنجشنبه در نشست با فعالان بانکی و اقتصادی استان فارس از احتمال توافق برجام خبر داده است.

تکذیب پاسخ قاطعانه آمریکا و ادعای العرببه از سوی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران

همچنین سید محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: حال نمی‌توانم وارد جزئیات شوم ولی این ایده که “پاسخ قاطعانه” از سوی آمریکا آمده اشتباه است. ایران طی روزها و همچنین ماه‌های گذشته به چیزهای زیادی دست یافته است. زمانی که این فصل بسته شود، همگی می‌توانند این را به وضوح ببینند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در  باره پاسخ آمریکا به نظرات ایران گفته بود: همانطور که می‌دانید ما نظرات ایران درخصوص متن نهایی اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌ایم. بررسی آن نظرات حال به پایان رسیده است. ما امروز(دوم شهریور) به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم.

ساعاتی پس از آن، العربیه در خبری مدعی شده بود که ایالات متحده هیچ کدام از خواسته‌های اضافی ایران را نپذیرفته است.

سیدمحمد مرندی در جواب به این ادعا نوشته بود: این ادعای العربیه کاملا غلط است. ایران تازه بررسی پاسخ را آغاز کرده است و بعدا هماهنگ‌کننده را درجریان جزئیات قرار خواهد داد.

گفتگوی وزیر امور خارجه ایران با دبیرکل سازمان ملل در خصوص احیای برجام

همچنین روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی که به ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد انجام شد، در خصوص برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه ای و جهانی از جمله کنفرانس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و همچنین روند مذاکرات احیای برجام گفتگو و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص مذاکرات احیای برجام خاطر نشان کرد:  آمریکا روز گذشته به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد و اکنون همکارانم در حال بررسی آن هستند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین افزود: به همه طرف‌ها تاکید کرده ایم حل و فصل موضوعات ساختگی و سیاسی پادمانی، یک ضرورت اساسی است. ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و این اراده را در عمل نشان داده‌ایم.

امیرعبداللهیان همچنین از تلاش های سازنده دبیرکل سازمان ملل متحد برای کمک به صلح و امنیت جهانی تشکر کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفتگوی تلفنی، ضمن تاکید بر لزوم اجماع در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای تاکید کرد، دغدغه های جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی و توجه قرار خواهد داد.

آنتونیو گوترش با مثبت خواندن روند توافق و با قدردانی از تلاش و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین با حصول نتیجه رضایتبخش به پایان برسد.

آمریکا: احیای برجام نه‌ تنها در راستای منافع آمریکاست، بلکه قدمی مهم برای خاورمیانه است

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره آخرین تحولات روند احیای توافق هسته‌ای و دیگر موضوعات مرتبط با ایران پاسخ داد.

وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا نوشت، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا برنامه دارد برای سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران و همراهانش جهت شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل روادید صادر کند یا نه، گفت: ما قبلا هم گفته‌ایم که کشور میزبان سازمان ملل هستیم و آمریکا در کل و طبق توافق با این سازمان وظیفه دارد برای نمایندگان کشورهای عضو برای سفر به مقر سازمان ملل روادید صادر کند. آمریکا به عنوان کشور میزبان سازمان ملل، وظایف و تعهداتش را جدی می‌گیرد، اسناد مربوط به روادید محرمانه هستند، بنابراین، نمی‌توانم چیز دیگری بگویم.

پاتل در ادامه، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا توانسته رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا در منطقه را راضی کند که انجام شدن توافق هسته‌ای برایشان بهتر است یا نه، با اشاره به این که قصد ندارد وارد جزئیات رایزنی‌های واشنگتن با رژیم اسراییل و دیگر متحدان و شرکای آمریکا شود، گفت: ما در این باره تعامل نزدیکی با شرکای اسراییلی‌مان داشته‌ایم. ما همچنان فکر می‌کنیم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی به توافق، نه تنها در راستای منافع ملی آمریکاست، بلکه قدمی مهم برای خاورمیانه محسوب می‌شود.

او در توضیح این که انتظار دارد چه زمانی نظرات ایران درباره پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا جهت احیای توافق هسته‌ای ارائه شود، گفت که قصد ندارد درباره این بازه زمانی گمانه‌زنی کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا