امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مطالعات در فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری آغاز شده است

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: مطالعات ابتدایی در فاز ۲ طرح خوزستان بر روی ۱۰۲ هزار هکتار از اراضی آغاز شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا عظیمی، مدیر عامل موسسه جهاد نصر، در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، با بیان اینکه وظیفه وزارت کشاورزی تامین زیرساخت‌ها در کشور است، اظهار داشت: پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان، مبارزه با ریزگردها، همچنین تقویت و احداث شبکه‌های آبیاری غرب کشور و طرح جامع شمال کشور از جمله مهم‌ترین پروژه‌های دست کار موسسه جهاد نصر است.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به جزییات فاز دوم پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان افزود: فاز اول این طرح به بهره‌برداری رسید اما از آنجایی که اجرای فاز دوم این طرح در گیر و دار تامین اعتبار مانده ضمن اینکه مطالعات ابتدایی در فاز ۲ طرح خوزستان بر روی ۱۰۲ هزار هکتار از اراضی آغاز شده است.

این مقام مسئول گفت: پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان با همکاری وزارت نیرو و وزارت کشاورزی پیش می‌رود به این معنا که وزارت نیرو موظف به تامین شبکه‌های اصلی است و وزارت کشاورزی شبکه‌های فرعی و مصرف آب در مزارع را دنبال می‌کند که قرار است در فاز دوم این پروژه هر دو مسئولیت به وزارت کشاورزی محول شود.

وی با بیان اینکه چین قرار است در غالب فاینانس اعتبار این پروژه را تامین کند، اضافه کرد: اقتصاد چین مانند ما دولتی نیست و توافق‌های اولیه با ۲ بانک چینی برای تامین اعتبار این پروژه انجام شد و قرار است که آنها در ازای فاینانس بهره بانکی مطابق با نظام بانکی آن کشور و حق بیمه را از ما دریافت کنند. بودجه در نظر گرفته شده برای فاز دوم این طرح حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین اقدامات داخلی برای شروع این پروژه در داخل کشور انجام شده است و ماده ۶۲ دیوان محاسباتی برای این پروژه تاریخ آن گذشته است از این‌رو مجدد باید ماده ۶۲ را تمدید کنیم.

عظیمی با بیان اینکه ریزگردها مشکلات زیادی برای مردم خوزستان ایجاد کرده است، گفت: حق آبه استفاده از کارون را به مدت ۳ تا ۵ برای تقویت پوشش گیاهی این منطقه دریافت کردیم؛ این در حالیست که برخی از کشاورزان در این محل اقدام به کشاورزی موقت کردند.

وی تصریح کرد: ۶۰ کیلومتر کانال با عرض بالای ۵۰ متر و پمپاژ آب با سرعت ۲۰ متر مکعب در ثانیه از کارون به محل کانون‌های ریزگرد زده شده است.

عظیمی همچنین با اشاره به پروژه‌های در دست افتتاح در هفته دولت اضافه کرد: پروژه آذربایجان شرقی در منطقه جلفا، پروژه یکانات در این هفته افتتاح خواهد شد در این طرح شبکه‌های فرعی آبیاری تحت فشار در مساحتی بالغ بر ۱۴۰۰ هکتار آماده بهره داری شده است که از منافع آن کشاورزان می‌توانند بهره بگیرند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا