بانک و بیمه

آیا بانکداری ابری آینده بانکداری است؟

طی چند سال گذشته، بخش بانکداری، مانند سایر صنایع، استفاده از محاسبات مبتنی بر «ابر» را برای عملیات بانکی روزانه آغاز کرده است.


به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی شرکت کارت اعتباری ایران کیش ، در این مقاله، چالش ها و مزایای بانکداری دیجیتال مبتنی بر ابر را بررسی می کنیم. اما ابتدا، بیایید اصطلاحات مرتبط را تعریف کنیم.

بانکداری مبتنی بر ابر چیست؟

بانکداری مبتنی بر ابر به استقرار (و مدیریت) زیرساخت بانکی به منظور کنترل عملیات بانکداری مرکزی مبتنی بر ابر و خدمات مالی بدون سرورهای فیزیکی اختصاصی اشاره دارد. قبل از ادامه، اجازه دهید تعریف کنیم که بانک ابری چیست. بانک ابری هر زیرساخت بانکی است که روی ابر وجود دارد.

بانکداری ابری چگونه کار می کند؟

ارائه‌دهندگان خدمات ابری (CSP) مانند مایکروسافت، گوگل و آژور زیرساخت‌های ابری پیچیده را مدیریت می‌کنند و به بانک‌ها اجازه می‌دهند تا با هزینه‌های مشخص از آن استفاده کنند. بسته به اندازه و بودجه شرکت، یک CSP می تواند ابرهای خصوصی، عمومی یا ترکیبی را ارائه دهد.

تاریخچه

اصطلاح ابر در اوایل سال ۱۹۹۳ برای اشاره به پلتفرم‌هایی برای محاسبات توزیع‌شده مورد استفاده قرار گرفت، زمانی که« Apple spin-off General Magic » و«AT&T» از آن در توصیف فناوری‌های ترنسکریپت و لینک شخصی استفاده کردند.   

در دهه ۱۹۹۰، شرکت‌های مخابراتی که قبلاً مدارهای داده نقطه‌به‌نقطه اختصاصی را ارائه می‌کردند، شروع به ارائه خدمات شبکه خصوصی مجازی (VPN) با کیفیت خدمات مشابه، اما با هزینه کمتر کردند. با جابجایی ترافیک همانطور که برای متعادل کردن استفاده از سرور مناسب می دیدند، می توانستند از پهنای باند کلی شبکه به طور موثرتری استفاده کنند. رایانش ابری این مرز را برای پوشش تمام سرورها و همچنین زیرساخت شبکه گسترش داد. با گسترش بیشتر رایانه‌ها، دانشمندان و فن‌آوران راه‌هایی را برای در دسترس قرار دادن قدرت محاسباتی در مقیاس بزرگ برای کاربران بیشتری از طریق اشتراک‌گذاری زمانی بررسی کردند.

مزایای بانکداری مبتنی بر ابر

اکنون که رابطه ای بین محاسبات ابری و بانکداری برقرار کرده ایم، بیایید مزایای انتقال بانک شما به ابر را بررسی کنیم.

توان مالی: وقتی زیرساخت بانکی روی ابر میزبانی شود، آن موسسه مالی مجبور نخواهد بود تا هزینه‌های سرور بپردازد. فروشنده خدمات ابری تعمیر و نگهداری را انجام می دهد. در عوض، موسسه مالی فقط باید هزینه اشتراک بپردازد.

سازگاری: هنگامی که خدمات بانکی بر روی ابر اجرا شود، سازگاری با پلتفرم های مختلف مشکلی ایجاد نخواهد کرد زیرا زیرساخت ابری روی همه پلتفرم ها کار می کند. در مقابل، سازمان‌های بانکی که به نرم‌افزار قدیمی متکی هستند ممکن است هنگام مدرن‌سازی زیرساخت‌های خود با مشکلات سازگاری مواجه شوند.

راحتی: اکثر بانک ها به دلیل راحت بودن استفاده به بانکداری مبتنی بر ابر روی آورده‌اند. استفاده کنندگان براحتی می‌توانند خدمات مورد نظر خود را در کوتاه ترین زمان و به آسان ترین شیوه دریافت کنند.

محبوبیت:در حال حاضر، آمازون، مایکروسافت، گوگل، علی‌بابا و هواوی بیش از ۸۰ درصد از سهام بازار بانکداری ابری را در اختیار دارند، که نشان می‌دهد این غول‌ها از بانکداری مبتنی بر ابر حمایت می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، سازمان‌های مالی می‌توانند هر CSP را که نیازها و بودجه آنها را برآورده می‌کند انتخاب کنند.

سازگار با محیط زیست: رایانش ابری، زیرساخت‌های سازگار با محیط زیست را برای خدمات داخلی و خارجی خود ارائه می‌کند.

چالش های بانکداری مبتنی بر ابر

علیرغم وعده های چشم نواز راه حل های بانکداری هسته ای مبتنی بر ابر، چالش های این مدل بسیار زیاد است. بیایید خطرات بانکداری مبتنی بر ابر را بررسی کنیم:

امنیت: با وجود وعده‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی، «ابر» بهشتی برای داده‌های حساس کاربران و شرکت نیست. شرکت‌هایی مانند گوگل به دلیل فروش داده‌های کاربران بدنام هستند، که برخلاف استانداردهای مطابقت با GDPR است. اگرچه این شرکت ادعا می کند که از داده های بانکی محافظت می کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها به قول خود پایبند باشند.

مهاجرت داده ها: انتقال خدمات بانکداری مبتنی بر ابر بسته به اندازه بانک و زیرساخت های زیربنایی ممکن است چندین ماه طول بکشد و در دستان تکنسین های ناکارآمد مهاجرت، این فرآیند می تواند عملیات بانکی را به طور قابل توجهی مختل کند.

خطای انسانی: اگرچه اکثر بانک‌های ابری مدرن به الگوریتم‌های خودکار متکی هستند، اما انسان‌ها همچنان کد را می‌نویسند و زیرساخت اصلی را مونتاژ می‌کنند. اسکای نیوز گزارش می دهد که «کد نویسی نامرتب» بیش از ۱ میلیون ضعف در زیرساخت نرم افزاری ایجاد می کند که هکرها می توانند از آنها سوء استفاده کنند.

شرایط پیش بینی نشده: جدا از خطای انسانی، شرایط پیش بینی نشده می تواند عملکردهای بانکداری مبتنی بر ابر را مختل کند . خرابی سرور و حملات سایبری می تواند برنامه را غیرقابل استفاده کند.

نتیجه

آینده بانکداری در سیستم های مبتنی بر «ابر» است و مشارکت غول های فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و آمازون این واقعیت را تثبیت می کند. اما موسسات مالی قبل از اتخاذ راه‌حل‌های بانکداری مبتنی بر ابر، باید چالش‌ها، مزایا و هزینه‌های صورت‌حساب را بررسی کند.

تحقیق و ترجمه از روابط عمومی شرکت کارت اعتباری ایران کیش


انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا