صنعت، معدن، تجارت

امکان واردات اسباب بازی صرفا با تأیید کانون پرورش فکری

رئیس کل گمرک ایران گفت: برای ترخیص اسباب‌بازی از گمرک نیاز به مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که همه اینها ممکن است فرآیند ترخیص را طولانی کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از گمرک ایران، علیرضا مقدسی در نشست خبری امروز ۵ شهریور که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: طی مدت مذکور ۴۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳.۵ درصدی در وزن و افزایش ۲۱.۳۲ درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده است.

همچنین بخوانید

رئیس کل گمرک اظهار داشت: در این مدت ۱۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار وارد کشور شده که از لحاظ وزن ۸.۵۳ درصد کاهش و از نظر ارزش ۱۹.۶۵ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص عمده اقلام صادراتی از پروپان، متانول، گاز طبیعی و اوره و در مورد عمده اقلام ورودی از گندم، برنج، ذرت دامی، دانه سویا و گوشی تلفن همراه نام برد و گفت: طی مدت مذکور ۵ میلیون و ۹۲۹ هزار تن کالا نیز از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت خارجی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵.۲۲ درصد نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک با اشاره به دیپلماسی فعال گمرک ایران گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران اخیراً به عنوان عضو فعال کمیسیون خط مشی سازمان جهانی گمرک پذیرفته شده که بیانگر تلاش گمرک برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی است.

مقدسی با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی در زمان تشریفات گمرکی واردات کالا و کاهش ۱۴ درصدی صادرات کالا افزود: در مورد فعالیت‌های گمرکی و تجاری مهمترین ملاک بحث زمان‌سنجی است که شاخص موفقیت گمرک در انجام وظایف خود را نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک اظهار داشت: ما در گمرک جمهوری اسلامی ایران درصدد هستیم تا زمان تشریفات گمرکی به کمتر از یک روز و حتی چند ساعت کاهش یابد.

وی افزود: انجام تشریفات گمرکی ترخیص کالا چند مرحله دارد که صدور مجوزهای واردات یکی از آنهاست که در برخی از مواقع زمان‌بر است و مدت زمان ترخیص کالا را افزایش می‌دهد و ما امیدواریم با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها، سازمان‌های همجوار بتوانیم کاهش قابل توجهی در این زمینه داشته باشیم.

مقدسی از عضویت گمرک جمهوری اسلامی ایران در شورای سیاست‌گذاری سازمان مالکیت فکری خبر داد و گفت: یکی دیگر از موفقیت‌های گمرک موافقت سازمان جهانی گمرک با ایجاد مرکز آموزش منطقه‌ای گمرک در ایران است و ما در حال آمادگی نهایی در این زمینه هستیم و از گمرکات کشورهای منطقه دعوت به عمل آورده‌ایم.

رئیس کل گمرک ایران برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به منظور ایجاد تسهیلات در زمینه ترانزیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: به منظور جلوگیری از معطلی کامیون‌های حامل محموله‌های ترانزیتی، نشست‌هایی با مقامات گمرک آذربایجان برگزار شده است.

وی از امضای توافق‌نامه ترانزیتی بین ایران، روسیه و آذربایجان به عنوان اولین سند همکاری سه‌جانبه نام برد و ابراز امیدواری کرد که حضور ایران در بحث کریدورهای ترانزیتی منطقه‌ای و جهانی فعال‌تر شود.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه گمرک با ۴۵ قانون مرتبط با تجارت سروکار دارد که بعضی از آنها دارای هم‌پوشانی است، اظهار داشت: گمرک علاوه بر قانون صادرات و واردات باید ۱۵ کنوانسیون مصوب مجلس شورای اسلامی ازجمله کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو را اجرا کند.

وی افزود: ۲۷ سازمان در امر تجارت ذی‌مدخل بوده و گمرک مجری ۱۲ رویه است که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. اعمال معافیت‌ها و سیاست‌های تجاری پرنوسان از دیگر مواردی است که گمرک باید آنها را اجرا کند.

رئیس کل گمرک با اشاره به دریافت حقوق و عوارض گمرکی گفت: طی سال‌جاری برای اولین بار رقم مالیات بر ارزش افزوده که توسط گمرک از کالاهای وارداتی دریافت می‌شود از میزان حقوق ورودی بیشتر بوده که این امر نشان‌دهنده جدیت و دقت گمرک در وصول درآمدهای گمرکی است.

مقدسی در تشریح اقدامات گمرک گفت: سازمان‌های زیادی هستند که باید برای ترخیص کالا از گمرک، مجوزهای لازم را صادر کنند. به عنوان مثال حدود ۲ هزار قلم ردیف تعرفه کالاهای بهداشتی و دارویی برای ترخیص نیازمند مجوز است و حدود ۱۸۰۰ قلم ردیف تعرفه به صدور مجوز استاندارد نیاز دارد و حتی برای ترخیص اسباب‌بازی از گمرک نیاز به مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که همه اینها ممکن است فرآیند ترخیص را طولانی کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا