امور زیربناییراه و ساختمان

رونق بازار با وسوسه بازپرداخت ۲۰ ساله وام مسکن + قیمت خانه‌های پرتقاضا

احتمال تغییر شرایط وام خرید مسکن از جمله افزایش بازپرداخت اقساط مسکن مهر از ۱۲ سال به ۲۰ سال، کاهش ۲ درصدی بهره بانکی و کاهش مدت سپرده گذاری برای اخذ تسهیلات مسکن از ۱۲ ماه به ۱۰ ماه می تواند منجر به رونق بازار شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، سیاست وزارت راه و شهرسازی برای افزایش معاملات خرید و فروش مسکن در بازار، افزایش قدرت خرید مردم است که تحقق این سیاست را از طریق افزایش ۸ برابری سقف تسهیلات خرید مسکن دنبال کرده است.

اما اخیرا هم پیشنهاد داده مدت زمان بازپرداخت اقساط این تسهیلات از ۱۲ سال به ۲۰ سال افزایش یابد. همچنین نرخ بهره این وام هم تا دو درصد کاهش پیدا کند. هنوز شورای پول و اعتبار با این درخواست موافقت نکرده اما گفته می شود در صورت تایید این خواسته مسئولان مسکنی و اجرای آن، نرخ اقساط کاهش پیدا می کند.

در نتیجه مردم استقبال بیشتری از افتتاح حساب در صندوق پس انداز یکم خواهند کرد چراکه یکی از دلایل عدم افتتاح حساب در این صندوق اقساط نزدیک به یک میلیون تومانی این وام بود. حالا با افزایش مدت زمان بازپرداخت ها، امکان پایین آمدن سقف رقم اقساط به وجود می آید.

کارشناسان و مسئولان مربوطه معتقد هستند که کاهش نرخ سود تا دو درصد و افزایش بازه زمانی اقساط تا ۲۰ سال می تواند بر متقاضیان این تسهیلات که از خریداران آینده مسکن خواهند بود، بیافزاید.

حال اینکه خانه های کمتر از ۱۰۰ متر از پرتقاضا ترین واحدها در بازار مسکن هستند که طبق اخرین گزارش های بانک مرکزی در مرداد ماه گذشته در منطقه ۵ تهران بیشترین معاملات خرید و فروش مسکن انجام شده است.

در جدول زیر قیمت خانه های زیر ۱۰۰ متر در محله مختلف تهران آمده است:

متراژ    محدوده    قیمت (تومان)

۸۲ متر، ۶ ساله    قائم مقام    ۵۴۱ میلیون

۹۲ متر،نوساز    دهکده المپیک    ۴۱۴ میلیون

۸۰ متر،۱۲ ساله    سعادت آباد    ۵۶۰ میلیون

۷۰ متر،۹ ساله    میدان انقلاب    ۲۸۰ میلیون

۷۹ متر،۱۵ ساله    نازی‌آباد    ۲۰۰ میلیون

۷۷ متر،نوساز    قلهک    ۶۵۴ میلیون

۸۸ متر،نوساز    تهرانسر    ۳۶۰ میلیون

۶۵ متر،۸ ساله    نبرد    ۱۹۵ میلیون

۷۲ متر    افسریه    ۲۴۰ میلیون

۹۵ متر    ستارخان    ۴۵۷ میلیون

۹۵ متر، ۸ ساله    پاسداران    ۷۶۰ میلیون

        

 

 

 

منبع:ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا