بین الملل

ونزوئلا به دنبال رهایی از یوغ دلار است/قیمت گذاری نفت با یوآن چین

ونزوئلا اخیرا شروع به قیمت‌گذاری نفت خام خود به یوان کرده است تا به این وسیله بتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. درحالی‌که این کشور آمریکای لاتین شدیدا به صادرات نفت وابسته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اسپوتنیک، ونزوئلا اخیرا شروع به قیمت‌گذاری نفت خام خود به یوان کرده است تا به این وسیله بتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. درحالی‌که این کشور آمریکای لاتین شدیدا به صادرات نفت وابسته است، این تصمیم ونزوئلا باعث شگفتی شده است.

این حرکت در شرایطی انجام شد که تنش‌ها در روابط ونزوئلا و آمریکا بیشتر و بیشتر می‌شود. در ماه گذشته امریکا تحریم‌های اقتصادی جدیدی را بر ونزوئلا اعمال کرد که درآمد تجارت اوراق بهادار و قرضه ونزوئلایی را در بازارهای مالی آمریکا محدود می‌کرد. رییس‌جمهور ونزوئلا، نیکولاس مادورو پیش‌تر در این ماه اعلام کرده بود: ونزوئلا در نظر دارد یک سیستم جدید پرداخت بین‌المللی را به کار بگیرد و سبدی از چندین ارز ایجاد خواهد کرد که این کشور را از دلار رها کند.

همچنین بخوانید

بدون شک در اختیار داشتن حجم بزرگی از دارایی‌های تعریف شده به دلار، برای کشوری که روابط بدی با آمریکا دارد، پر خطر است. برای کشوری مثل ونزوئلا، نفت منبع اصلی درآمد است. ونزوئلا برای ۹۵ درصد از دررآمدهای صادراتی خود به نفت وابسته است و آمریکا بزرگترین شریک تجاری این کشور است که این به معنای درآمد دلاری بالا از تجارت نفت است.

از این رو کشورهای تولیدکننده نفت نظیر ایران، ونزوئلا و حتی روسیه که روابط خوبی با آمریکا ندارند تصمیم گرفته‌اند که برای ایمنی دارایی‌های خود، صادرات انرژی خود را به یوآن انجام دهند. طبق گزارشات بانک‌های مرکزی چین و روسیه مدتی است که سواپ روبل-یوآن را ایجاد کرده‌اند.

به علاوه نرخ تبادلات یوآن اخیرا بسیار پایدارتر از دلار بوده است. از هنگامی که شاخص دلار در ژانویه ۲۰۱۷ به بالاترین میزان ۱۳ ساله خود یعنی رقم ۱۰۳ رسید، تا کنون این شاخص بیش از ۹ درصد سقوط کرده بود. در همین دوره یوآن حداقل ۶.۵ درصد در برابر دلار رشد کرده است. در برابر یورو، ین و سایر ارزهای مهم، یوآن نسبتا ثابت بوده است.

یوآن به اندازه دلار سیالیت ندارد، اما برای کشورهایی مثل ونزوئلا این مسئله مهمی نیست. با روابط تجاری نزدیک با چین، ونزوئلا می‌تواند از دارایی‌های خود به یوآن استفاده کند تا محصولات صنعتی از چین خریداری کند.

این مقاله بر اساس مصاحبه ژو یو، مدیر مرکز تحقیقات مالی بین‌المللی دانشگاه علوم اجتماعی شانگ‌های با خبرنگار گلوبال تایمز نگاشته شده است.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا