امور زیربناییراه و ساختمان

ارزان‌ترین نرخ عوارضی آزادراهی را در دنیا داریم/ افتتاح فاز اول راه‌آهن زاهدان- چابهار در چند هفته آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در افزایش اخیر نرخ عوارضی بیشترین نرخ عوارضی متوجه به آزادراه تهران شمال بود که قرار شد در نرخ عوارض تجدید نظر انجام شود و به زودی با انجام بررسی‌ها نرخ جدید عوارضی اعلام خواهد شد.


به گزارش آرمان اقتصادی،، خیرالله خادمی در نشست خبری امروز از افتتاح بخش اول راه آهن چابهار- زاهدان در چند هفته آینده خبر دادو  گفت: ۳هزار ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در دست ساخت است و همچنین ساخت ۶ هزار و۳۰۰  کیلومترراه‌آهن جدید در حال مطالعه قرار گرفته و به طور مجموع حدود ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر توسعه ریلی در دستور کار داریم .

وی با اشاره به پروژ‌ه های در دست اجرادر بخش آزادراهی کشور اظهار داشت: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آزادراه در حال بهره‌برداری است و همچنین بیش از هزارو ۸۰۰ کیلومتر  پروژه در حال مطالعه داریم با مشارکت ۵۰ درصدی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به اجرا می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال گفت: آزادراه تهران- شمال از فعالترین پروژه‌های آزادراهی کشور است و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با تاکید براینکه ارزان‌ترین عوارضی آزادراهی در کشور را داریم و نرخ عوارضی آزادراه‌های کشورهای همسایه ۱۰ برابر نرخ عوارضی در ایران است، ادامه داد: آزادراه‌های ایمن‌ترین مسیر برای تردد هستند و اگر عوارضی با نرخ واقعی اعمال نشود، بخش‌خصوصی به عنوان سازنده آزادراه‌ها نمی‌تواند وظایف مرتبط با ایمن کردن آزادراه‌ها را به درستی به اجرا برساند و اگر انگیزه ای برای بخش خصوصی وجود نداشته باشد به طور قطع در آینده آزادراهی هم نخواهیم داشت.

خادمی با اشاره به کمبود منابع مالی برای ساخت آزادراه‌ها در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۳۶ طرح آزادراهی در کشور داریم اما به دلیل کمبود منابع مالی در برخی از این پروژه‌ها هیچ کاری انجام نشده است.

وی با بیان اینکه اخیرا نرخ عوارضی به طور میانگین تا ۲۸ درصد افزایش یافت اما تعلیق شد، گفت: در افزایش اخیر نرخ عوارضی بیشترین نرخ عوارضی متوجه به آزادراه تهران شمال بود که قرار شد در نرخ عوارض تجدید نظر انجام شود و به زودی با انجام بررسی‌ها نرخ جدید عوارضی اعلام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه من هم علاقه‌ای به افزایش نرخ عوارضی ندارم اما برای داشتن آزادراه ایمن چاره‌ای برای افزایش نرخ عوارضی نداریم، گفت: بانک ها هم حاضر به سرمایه گذاری در بخش آزادراهی نیستند و ما چاره‌ای جز سازی نرخ عوارضی برای بازگشت سرمایه ساخت نداریم.          


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا