اقتصاد کلان

خریداران خانه پا پس کشیدند

فضای تردید و انتظارات کاهشی که از حدود یک ماه قبل بر بازار مسکن شهر تهران سایه افکنده، معاملات را تحت تاثیر قرار داده و آن‌طور که مرکز آمار اعلام کرده تورم در بازار مسکن شهر تهران ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آمار رسمی درباره قیمت مسکن شهر تهران در مردادماه، بررسی‌های میدانی مبنی بر کسادی این بازار را تایید کرد. مطابق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت وزنی هر متر مربع آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه امسال ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان بوده که در مقایسه با تیرماه افزایش ۱.۸ درصد را نشان می‌دهد. مرکز آمار هم‌چنین متوسط حسابی قیمت مسکن در تهران را ۴۲ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان اعلام کرد.

کاهش تورم ماهیانه و نقطه به نقطه

مطابق اطلاعات رسمی در مرداد ماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ١,٨درصد بوده است. تورم ماهانه مردادماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (٨.٣ درصد)، ۶.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

هم‌چنین در مردادماه ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان­‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۴۴ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۴۵.۲ درصد) ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است. با این شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل (تورم سالیانه) به عدد ٢٨,۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٧,١ درصد)، ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است.

خریداران خانه پا پس کشیدند

 از سوی دیگر واسطه‌های ملکی می‌گویند که خریداران مسکن در خرید، مردد هستند و مالکان در فروش. اثرات غیراقتصادی همچنان بر بازار مسکن سایه افکنده و به قول معروف بازار ملک تق و لق است.

عمده فایل‌هایی که در حال حاضر برای فروش عرضه شده از نوع بزرگ متراژ یا قدیمی هستند. به دلیل خارج شدن ظرفیت بازار در شمال تهران، تمایل برای فروش در نیمه شمالی تهران از جنوب شهر بیشتر است. مناطق ۵ و ۱۰ جزو پرمعامله‌ترین مناطق در تهران هستند. در حال حاضر حجم قابل توجهی واحد کمتر از ۲ میلیارد تومان در منطقه ۱۰ به بازار عرضه شده است.

واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر بیشترین تقاضا را در بازار مسکن شهر تهران دارد. از نظر ارزش هر متر مربع نیز طبق آمار، خانه‌های متری ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان، رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران طی تیرماه ۱۴۰۱ به میزان ۴۱ میلیون و ۷۰۴ هزار تومان بوده است.

بررسی‌ها از دفاتر مشاور املاک در سطح شهر تهران گویای آن است که از حدود یک ماه قبل، رکود بر این بازار ملک سایه افکنده است. بازار تحت تاثیر ریسک‌های غیراقتصادی در شرایط  انتظار به سر می‌برند. طبق اظهارات واسطه‌های ملکی، فروشندگانی که واحدهای خود را طی ماه‌های اخیر عرضه کرده‌اند، تماس می‌گیرند و به ما می‌گویند فعلا برای فروش عجله نکنید. این در حالی است که داده‌های غیررسمی از صفر شدن شتاب رشد قیمت‌های پیشنهادی در یک ماه گذشته حکایت دارد.

از طرف دیگر با توجه به ایجاد فضای انتظارات کاهشی در بازار ملک، خریداران در انتظار کاهش قیمت‌ها به سر می‌برند. در واقع فضای برزخی در بازار مسکن وجود دارد و به همین دلیل معاملات تحت تاثیر قرار گرفته است. برآوردها از نصف شدن تعداد معاملات در مقایسه با تیرماه حکایت دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا