انرژی

طراحی تا تامین تجهیزات طرح آبرسانی غدیر کاملا ایرانی است

وزیر نیرو با اشاره به افتتاح طرح آبرسانی میان مدت غدیر در خوزستان، گفت: یکی از ویژگی های مهم پروژه این است که طراحی، اجرا و تأمین تجهیزات و لوازم آن صد درصد ایرانی است.

علی اکبر محرابیان در افتتاح پمپاژ شمالی خط انتقال آب شرب در استان خوزستان که امروز جمعه با حضور رئیس جمهور به افتتاح رسید، اظهار کرد: در این طرح قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ۵۰ پیمانکار مشارکت داشتند. یکی از ویژگی های مهم پروژه این است که طراحی، اجرا و تأمین تجهیزات و لوازم آن صد درصد ایرانی است که باید از سازندگان  که خارج از نرم‌های عادی تجهیزات را ساختند قدردانی کنم. 

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی وی ادامه داد: در کشور اگر بتوانیم یک پروژه را تعریف و به مرحله اجرا برسانیم، ۲۴ ماه طول می کشد در حالی که پروژه آبرسانی غدیر در طول ۱۰ ما به بهره برداری رسید. در سفری که آقای رئیسی به خوزستان آمدند مهم ترین مطالبه به حق مردم خوزستان تأمین آب باکیفیت و مستمر بود. در دولت های گذشته خیلی تلاش شد و پروژه های متعددی به اجرا درآمد اما مجموع این حرکت ها و طرح های عظیم نتوانست مطلوبیت لازم را برای مردم خوزستان داشته باشد.

وزیر نیرو با اشاره به ویژگی های طرح آبرسانی غدیر، عنوان کرد: اول اینکه در سفری که آقای رئیسی به خوزستان داشتند این طرح  مصوب شد که خیلی ها آن زمان می گفتند آیا این طرح در یک سال اجرایی خواهد شد که خدا را شکر بعد از اینکه مصوب شد با پیگیری های آقای رئیسی و در طول ۱۰ ماه به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین گلایه مردم استان خوزستان کیفیت آب بود. در پروژه های قبلی منبع آب سد کرخه بود که EC در کرخه بالا بود و همین به شبکه تزریق می شد و در طول مسیر نیز به خاطر کمبود آب، مجبور می شدند از رودخانه کارون آب برداشت کنند که هر چه به شهرهای جنوبی نزدیک تر می شد EC آب بالا می رفت و به ۸۰۰۰ هم می رسید. یعنی آب کاملاً شور، غیرقابل استفاده برای شرب و غیربهداشتی بود اما با بهره برداری از این پروژه EC آب از ۸۰۰۰ به ۵۵۰ رسید که واقعاً جزو آب های بسیار خوب و باکیفیت کشور محسوب می شود. تقریبا می توان گفت آب آشامیدنی و آب شرب شبکه کشور ما جزو بهترین های دنیا است. ضمن این که با اجرایی شدن طرح غدیر نیز آب خوزستان جزو بهترین‌ آب های کشور است. 

محرابیان بیان کرد: در طرح قبلی ۲۵ تا ۲۸ هزار میلیارد تومان به نرخ سال قبل پیش بینی شده بود که حداقل اجرایی شدن پروژه نیز ۵ ساله بود اما این پروژه، یک ساله و با یک بیستم تا یک بیست و پنجم آن نرخ اجرایی شد. 

وی گفت: یکی از نگرانی های دائمی ما، موضوع خشکسالی است زیرا ممکن است نتوانیم از آب برخی  سدها بهره برداری کنیم و وقتی میزان و حجم آب نزول پیدا کند، کیفیت آب کم می شود اما از اهداف این طرح این است که به صورت پدافندی امکان برداشت آب از منابع مختلف وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان این که طرح جهاد آبرسانی تامین آب شرب پایدار برای ۱۰ هزار روستا در کشور از ابتدای امسال به خوبی پیش رفته است، عنوان کرد: برای نقاط مختلف استان خوزستان نیز طرح تأمین آب شرب داریم که باید تلاش کنیم با همین سرعت به انجام برسند. ضمن اینکه برای شهرهای مختلف که مشکلات کمی و کیفی آب دارند طرح های مختلفی در حال پیشرفت است که از این ماه به صورت سلسله وار شاهد افتتاح آنها خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا