امور زیربناییراه و ساختمان

۱۰ هزار میلیارد تومان زمین دولتی می‌فروشیم/ واگذاری ۸۰۰ هکتار اراضی دولتی برای ساخت واحد‌های نهضت ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اراضی برای فروش در سطح کشور شناسایی کرده‌ایم که براورد شده این اراضی بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان به فروش برسند و به مزایده می‌روند و طبق قانون درامد حاضل از فروش انها به صندوق ملی مسکن انتقال داده می‌شود.


همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، علیرضا فخاری، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری امروز با اشاره به واگذاری اراضی از سوی سایر دستگاه‌های به وزارت راه و شهرسازی برای تامین اراضی ساخت نهضت ملی مسکن اظهار داشت: حدود ۶۰ هزار هکتار  اراضی ملی و دولتی شناسایی شده‌اند که از این میزان اراضی شناسایی شده ۷ هزار هکتار قابلیت واگذاری برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد نهضت ملی است و از بین دستگاه‌هایی که اراضی آنها واجد شرایط بوده وزارت نفت هنوز اراضی خود را در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار نداده است.

وی ادامه داد: با پیگیری رییس جمهوری تاکنون ۸۰۰ هکتار از این اراضی به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده‌ که بیشترین اراضی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی بوده‌است.   

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره یه اماده سازی این اراضی برای استفاده آن در پروژه نهضت ملی مسکن گفت: هزینه آماده سازی زمین برای هر واحد مسکونی ۲۵ میلیون تومان برآورد می‌شود که باید توسط متقاضی پرداخت شود.  

فخاری با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به دنبال تولید انبوه مسکن با کاهش قیمت تمام شده‌ است، ادامه داد: در پروژه نهضت ملی مسکن واگذاری زمین به صورت رایگان انجام می‌شود تا وعده کاهش قیمت مسکن را تحقق بخشیم.  

وی افزود: تا به امروز برای پروژه نهضت ملی مسکن ۲۳ هزار هکتار اراضی خالص مسکونی برای ۱.۵ میلیون مسکن تامین شده است و تراکم این واحدها ۷۰ نفر در هر هکتار است.   

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه اراضی دولت در شهر تهران بسیار محدود است و اولویت از استفاده از این میزان موجود برای اراضی مولد است، گفت: در مناطقی در استان تهران مانند ایوانکی مشکل تامین زمین نداریم و همچنان در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و قسمتی از استان کرمان مشکلی برای تامین زمین در ساخت نهضت ملی مسکن  نداریم و عمده مشکل در تامین زمین متوجه نقاطی مانند غرب کشور مانند کردستان و یا استان های شمالی به دلیل مرغوبیت اراضی کشاورزی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا درباره میزان فروش اراضی و انتقال درآمد ان به صندوق ملی مسکن اظهار داشت: پیگیر موضوع شناسایی اراضی واجد شرایط برای فروش در استان‌ها بودیم و اراضی شناسایی شده و واجد شرایط نباید معارض داشته باشند و کارآیی مور نیاز فروش و امکان بارگذاری را داشته باشند. با این شرایط اراضی برای فروش در سطح کشور شناسایی کرده‌ایم که براورد شده این اراضی بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان به فروش برسند و به مزایده می‌روند و طبق قانون درامد حاضل از فروش انها به صندوق ملی مسکن انتقال داده می‌شود.    

وی همچنین با اشاره به نحوه واگذاری خانه‌های سازمانی به متقاضاین تاکید کرد: روش واگذاری خانه‌های سازمانی دیگر مانند روال گذشته نیست و بر اساس قانون تمام خانه‌های سازمانی باید به فروش برسند.

فخاری همچنین درباره میزان زمین‌خواری در یک سال گذشته اظهار داشت: با قانون جدید، زمین ‌خواری در حوزه های وزارت راه و شهرسازی به صفر رسیده است. امکان دارد که عده‌ای در این باره اقداماتی را انجام داده باشند اما به سرعت خلع ید شده ‌اند و اراضی به دولت برگشته‌است. 


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا